Ziare.com

Industria muzicala din Romania si-a pierdut vocea? Cat au pagubit artistii - Interviu

de Constantin Pescaru
Miercuri, 10 Octombrie 2012, ora 07:19

   

Industria muzicala din Romania si-a pierdut vocea? Cat au pagubit artistii - Interviu
Desi criza a fost un subiect intens dezbatut, in ultimii patru ani, efectele asupra industriei muzicale au fost destul de ignorate. Presedintele casei de discuri RBA Records, Radu Baron, a explicat pentru Ziare.com cum s-a schimbat acest domeniu.

Oficialul companiei, cu experienta de 22 de ani in business si 16 ani in management si impresariat artistic, a precizat ca afacerile din industria muzicala au scazut cu 30%, din cauza crizei.

De asemenea, el a mai vorbit, in cadrul interviului acordat Ziare.com, despre petrecerile corporate, descarcari ilegale si succesul interpretilor romani in strainatate.

Cum s-a simtit criza in industria muzicala?

Cele mai dorite beneficii extrasalariale la cele mai bune costuri pentru compania ta: card de masa Up Dejun cu 0 costuri de emitere + abonament medical Regina Maria la cel mai bun pret de pe piata: de la 3 euro/luna/angajat. Obtine oferta AICI!

De la inceputul crizei si pana in prezent, piata muzicala romaneasca a inregistrat o scadere de aproximativ 30%, dar nu uniform. Ca orice perioada dificila, criza a generat o cernere a valorilor, lucru care, per total, a fost si este benefic pietei.

Sunt trupe al caror numar de concerte a crescut si carora le merge foarte bine, si aici vorbim de trupele de live (vocal), iar pe de alta sunt artisti a caror prestatie este preponderant playback, in special in zona house-dance, a caror piata a scazut foarte mult, chiar dramatic.

Se mai fac petreceri corporate?

Referitor la petrecerile corporate, in prima parte a crizei s-a inregistrat o scadere dramatica, insa, in ultimul an, lucrurile au inceput sa isi revina, deoarece, dupa o perioada de liniste, companiile simt din ce in ce mai mult nevoia de publicitate si de afirmare, iar acest lucru se vede si din multimea reclamelor la care participa tot mai multi artisti. In plus, anul acesta s-a inregistrat o crestere a numarului de concerte si gratie campaniilor electorale.

Cum au fost afectati artistii? Cu cat a scazut onorariul pentru concerte?

Sunt artisti la care, pe timp de criza, a scazut onorariul chiar si sub jumatate si ma refer, in principal, la cei care se bazeaza pe playback si goliciune. Pe de alta parte, sunt artisti care au evoluat foarte bine, cum ar fi cei cu band, unde gasim exemple care si-au si dublat onorariile. Artistii care s-au mentinut constant pe piata sunt artistii etno, folclor si cover.

Au crescut si costurile de productie?

Piata muzicala romaneasca este in expansiune. In ultimii ani a crescut foarte mult numarul de artisti care au cucerit piata internationala, fapt imbucurator pentru noi. Acesta este unul dintre motivele pentru care piata globala a industriei muzicale din Romania este in crestere. In aceste conditii au crescut si pretentiile tehnice si interesul pentru produse de calitate mai buna, in consecinta costurile de productie au crescut.

Cu ce procent din castiguri ramane, practic, in mana, un artist din Romania dintr-un concert? (dupa ce se scad banii pentru dansatori, transport etc)

In principiu, banii cu care un artist ramane in mana dupa ce se scad cheltuielile cu tinutele, impozitele, piese noi, videoclipuri, PR management impresariat, machiajele si alte accesorii etc. reprezinta 30%. De asemenea, depinde foarte mult de densitatea concertelor, deoarece artistii care au foarte multe prestatii pot ramane cu un procent mai mare.

Cat pierde industria muzicala romaneasca din download-ul ilegal? Totusi, nu este o buna forma de promovare? S-ar putea spune ca se compenseaza pierderea din descarcari ilegale cu inmultirea fanilor la concerte?

Depinde la ce ramura a industriei ne referim. Pierderile caselor de discuri sunt mari, in schimb pierderile artistilor sunt mai reduse, deoarece exista si un revers al medaliei. Mai exact, o piesa foarte descarcata si foarte iubita genereaza concerte pentru artistul respectiv, asa ca acesta pierde pe o parte, dar castiga pe de alta.

Pierderile mai mari sunt generate de muzica straina difuzata de radiouri, desi nu mai este cum a fost in trecut. In fiecare an, din Romania ies cateva milioane de euro ca plata drepturilor de autor pentru interpreti din strainatate, si asta fara a lua in calcul alte milioane de euro care se duc spre artistii care vin si sustin concerte in tara noastra.

Ce inseamna sa ai un business in acest domeniu? Mai este profitabil pe timp de criza? Dar sa fii artist?

Sa fii artist este frumos, placut si tine de structura interna a fiecarui om. Cei care sunt angrenati in industria muzicala, mai mult sau mai putin, sunt si ei atinsi de acest microb. De aceea, nu se pune numai problema profitului material, ci exista si o placere, o satisfactie. Este o piata dinamica, o piata care genereaza uneori profituri uriase, alteori caderi la fel de uriase.

Daca ai un produs bun si cautat, esti profitabil in orice perioada. Este adevarat, insa, ca, pe timp de criza, profitul poate fi mai mic. Cu toate acestea, trebuie sa recunoastem faptul ca de foarte multe ori si in timpul situatiilor economice dificile au fost oameni de afaceri care au obtinut profituri uriase. Si in muzica este la fel.

Care sunt atuurile industriei muzicale din Romania?

Romanii sunt un popor vesel si petrecaret, lucru care tine atat de firea noastra, cat si de trecut. De-a lungul anilor, Romania a cunoscut o viata culturala destul de puternica, generata atat de Cenaclul Flacara cat si de Cantarea Romaniei, actiuni care unora li se par vechi, aceste manifestari artistice, insa, au generat o pepiniera de artisti, au generat interes pentru viata artistica, au facut sa existe petreceri campenesti, sa existe ziua recoltei, ziua orasului si alte manifestari artistice generatoare de venituri foarte necesare unei dezvoltari a pietei etc.

De asemenea, in Romania exista o foarte bogata zestre folclorica, cu variatiuni incredibile. Aceasta a inceput sa fie fructificata inclusiv in piese house-dance.

De ce nu isi dezvolta si nu promoveaza mai mult Romania sistemul de magazine online de muzica?

O mare parte din casele de discuri din Romania au trait pana acum ca si reprezentanti ai unor case de discuri straine, respectiv din importul de muzica. Insa melodiile pot fi acum descarcate si din Internet direct de pe magazinele producatorilor. Directorii caselor de discuri romanesti au magazine, desi considera inca mai putin profitabila afacerea.

Ce inseamna pentru o casa de discuri ca un artist sa aiba succes in afara? Cu cat cresc veniturile?

In momentul in care ai success pe piata internationala, putem vorbi de o "explozie", o crestere destul de consistenta a veniturilor. Acest lucru se intampla pentru artist in conditiile in care reuseste sa aiba succes pe partea de concerte, pentru ca daca se face playback, profitul ramane doar la casa de discuri.

Cum a evoluat aceasta industrie in ultimii 5 ani?

In ultimii 5 ani, muzica romaneasca a cunoscut o dezvoltare foarte mare pe plan international. In prezent, artistii romani ocupa pozitii importante in playlisturile radiourilor din Europa si nu numai.

Cum credeti ca va evolua industria muzicala?

Industria muzicala romaneasca este intr-un trend ascendent si nu da semnale de slabiciune. Eu consider ca se va dezvolta din bine, in mai bine.

Cum a schimbat revolutia retelelor sociale industria muzicala?

Retelele sociale si site-urile precum Youtube au eliminat monopolurile, restrictiile impuse de diversi oameni, firme si interese care faceau ca pana acum numai o mica parte a artistilor sa ajunga la televizor sau la radio. Social media a facut o deschidere a pietelor si cei care nu aveau acces pe piete externe au reusit sa inregistreze succese.

Credeti ca noul curent dance (denumit popcorn) a ajutat industria muzicala? Cam cat va mai dura apetitul romanilor pentru dance?

Apetitul romanilor si al tineretului in general pentru dans este puternic si tine de cateva sute chiar mii de ani, in consecinta orice gen de muzica dansant va avea succes in Romania si nu numai. Genul popcorn a avut succes si inca merge destul de bine. Este curentul cel mai bine primit la nivel international.

Sursa: Ziare.com

Articol citit de 5183 ori

Urmareste Ziare.com pe

Urmareste stirile Ziare.com pe Facebook
2 comentarii
Ordoneaza comentariile:Standard |Calitate |Numar Voturi |Recente

prea multi, nimic interesant,

fraieri care sa le consume "munca" din ce in ce mai putini.

3/4 din ei inapoi la agricultura si irigatii !

 

Voiculescu limba era mai bun in locul lui Dani si Razvan

Ca industria muzicala este in cadere se vede si din organizarea si sustinerea concursurilor in domeniu de pe TV.
La A1 cocursul factor x este o mizerie net inferior celui de anul trecut.
Totul incepe de la juriu unde daca avea putina mandrie Bitman nu avea ce cauta.Delia si Cheloooo nu au ce cauta aici sunt niste *** cu ifose si fara pregatire superioara(coservator).De altfel Chelooo a marturisit in direct ca nu canta (nu se pricepe) dupa partitura,dupa note muzicale.Probabil ca datorita lipsei sale de cultura si pregatire muzicala,pentru a nu deschide gura si a o da in bara,si-a luat o morga academica,de judecator suprem.
Delia este mai mult decat jalnica in puseele sale de teribilism de maidan si se vede de departe cat de lipsita de pregatire este.
In completare vine Razvan si Dani doua mumii care parca au fost parasutate intr-un mediu ostil.
De departe acest factor x este un esec mare A1
Spre deosebire,in comparatie,Vocea Romaniei de la Pro TV este de o savoare deosebita datorita organizarii si unui juriu avizat,competent,si concurenti mult mai bine pregatiti.
Bravo PRO TV.

 

Platforma pentru solutionarea online a litigiilor