De Anul Nou, Viena a desfatat iubitorii de muzica din peste 70 de tari

Marti, 01 Ianuarie 2013, ora 20:22
3558 citiri
De Anul Nou, Viena a desfatat iubitorii de muzica din peste 70 de tari

Respectandu-si traditia, Filarmonica din Viena a prezentat in acest an a 73-a editie a indragitului concert de Anul Nou, pe care il retransmit nenumarate posturi de televiziune din intreaga lume.

Chiar si in Romania, in perioada comunista, conducatorii de atunci acceptasera sa puna pe post aceasta bijuterie a muzicii vieneze.

Mari dirijori la un pupitru celebru

Impresioneaza numele de prestigiu al dirijorilor care au insufletit cu bagheta lor aceasta notorie orchestra: Lorin Maazel (de circa 10 ori), Herbert von Karayan, Zubin Metha (de 4 ori), Riccardo Muti (tot de 4 ori), Seiji Ozawa si multi altii.

De data aceasta, la 1 ianuarie 2013, pupitrul Filarmonicii a fost ocupat de Franz Welser Most, director muzical al Filrmonicii din Cleveland si al Operei din Viena.

Este un dirijor din generatia noua, de numai 52 de ani, care a reusit sa imprime concertului din acest an o nota aparte, poate non-conformista, in orice caz altfel decat cea cu care suntem obisnuiti la fiecare An Nou.

Ceea ce a dat o nota deosebita acestui concert a fost in primul rand repertoriul. N-am mai auzit obisnuitul (si indragitul) vals "povesti din padurea vieneza" sau la fel de indragitul "vals imperial".

Se cunoaste ca cine a alcatuit repertoriul a scos din tezaurul familiei Strauss partituri mai putin cunoscute, mai putin cantate si mai neobisnuite, capabile sa-i surprinda chiar si pe cei care isi inchipuie ca nimic nu le scapa in materie de valsuri.

Wagner si Verdi la Viena

Dar surpriza de proprotii a fost aparitia in repertoriu a unor compozitori niciodata pana acum prezenti la Concertul de Anul Nou de la Viena: Wagner si Verdi. Nu este o intamplare. In 2013 se implinesc fix 200 de ani de la nasterea, in 1813, a fiecaruia dintre acesti doi titani ai muzicii.

Pe de alta parte, nu este usor sa intercalezi fragmente din Wagner printre valsurile si polcile lui Strauss. Sub acest aspect, alegerea preludiului la actul III din Lohengrin a fost cat se poate de fericita. Fireste, uvertura operei ar fi mai reprezentativa, dar ea nu s-ar fi incadrat deloc printre celelalte piese programate.

Preludiul ales, o piesa scurta si cu orchestratie mai usoara decat alte compozitii wagneriene, a fost exact ce se potriveste in contextul dat.

Cat priveste fragmentul din Verdi, muzica de balet aleasa este tot ce poate fi mai potrivit alaturi de valsuri, galopuri si cadriluri.

Concertul lasa impresia ca Franz Welser Most, care dirijeaza pentru a doua oara concertul de Anul Nou de la Viena, dupa cel din 2011, a cautat de randul acesta un stil nou, ceva care sa nu semene cu tot ce s-a practicat pana acum.

Dunarea Albastra si marsul Radetzki

Frapeaza stilul lejer in care evolueaza orchestra nu numai in obisnuitele valsuri, ci chiar si in pasajele vivace, cum este uvertura la Cavaleria Usoara de Franz von Suppe, unde in locul genului alert specific operetei, asistam la pasaje patetice, cu accente puse pe valoarea melodica a compozitiei.

Poate insa ca momentul culminant al non-conformismului este acela cand, dorind sa creeze o atmosfera de carnaval, dirijorul s-a lasat antrenat intr-un joc cu mastile si cu papusile, distribuite membrilor orchestrei, in timp ce fondul muzical se reducea la un fel de surdina.

Abia in final, reamintind brusc publicului concertele de altadata, apar doua piese de referinta, amandoua obisnite si amandoua indragite: Dunarea Albastra si Marsul Radetzki.

Dar Dunarea Albastra de acum nu mai e cea de altadata. Ea nu mai este insotita de atragatoarele momente coregrafice, de balerinele cu jupe dantelate si corpuri suple, care n-au lipsit niciodata pana acum. Valsul aparea insotit de balet. Poate ca si aceasta este o evadare din sablon.

In schimb, Marsul Radetzki s-a incheiat in stilul cunoscut si indragit, cu concursul activ al publicului, care se delecteaza, punctand ritmul prin apauzele sale.

Spectacolul lasa impresia ca organizatorii si dirijorii de astazi nu se mai multumesc cu tinuta spectacolelor din trecut, cazute in manierism si cauta sa le adapteze vremurilor si pretentiilor moderne.

Probabil ca la Concertul de Anul Nou 2014 al Filarmonicii din Viena vom avea noi surprize. Nu le putem banui, dar va merita sa le vedem.

Citeste si:
PNL și ALDE, la un pas de fuziune. În anticamera liberalilor așteaptă PMP
PNL și ALDE, la un pas de fuziune. În anticamera liberalilor așteaptă PMP
Purtătorul de cuvânt al PNL, Ionuţ Stroe, a declarat că marţi, 18 ianuarie, a avut loc prima întâlnire între comisiile de negociere ale PNL şi ALDE în vederea fuziunii celor două...
Cristian Diaconescu, răspunde atacului lui Eugen Tomac: Bagă PMP în moarte clinică, să îl poată oferi altor formațiuni politice
Cristian Diaconescu, răspunde atacului lui Eugen Tomac: Bagă PMP în moarte clinică, să îl poată oferi altor formațiuni politice
Preşedintele PMP Cristian Diaconescu a acuzat marți, 18 ianuarie, într-o postare pe Facebook, că aşa-zisa şedinţă a Colegiului Naţional de săptămâna trecută, preluarea abuzivă a...
Comentarii
Nonpolitikon
rank 5
Cavaleria Ușoară? Şi pe-aia Grea, cine-a compus-o?