Alexandru Darie: Lumea vine la teatru pentru ca s-a saturat de politica

Marti, 24 Martie 2009, ora 13:13
3337 citiri
Alexandru Darie: Lumea vine la teatru pentru ca s-a saturat de politica
Foto: Bulandra

Managerul Teatrului Bulandra, regizorul Alexandru Darie, spune ca apetitul publicului care umple, din nou, salile de spectacol se datoreaza, in parte, faptului ca romanii s-au plictisit cumva de politica, de criza, de televizor si de vesti proaste.

Reporter: Teatrul Bulandra are un repertoriu variat, atat cu piese clasice, cat si contemporane, la care toate reprezentatiile se joaca, practic, cu casa inchisa. Biletele se epuizeaza in doar cateva ore de la afisarea programului. Cum explicati acest succes? Care este "secretul"?

Alexandru Darie: Pentru noi, e un prilej de mandrie, de bucurie, pentru ca asa cum bine spuneti, repertoriul este variat, chiar daca noi n-am apucat, din cauza numarului mare de titluri si a festivalului pe care noi l-am organizat pana in decembrie, sa reluam toate productiile.

Sunt cateva productii, inclusiv trei spectacole ale mele - "Triumful dragostei", "Anatomie Titus Caderea Romei" si "Ce pacat ca-i curva" -, care nu au fost inca reluate. Avem un repertoriu variat: de la "Blog the Theatre", cu care am lansat programul Bulandra Underground, pana la texte clasice, ca "Unchiul Vanea", "Lear" si altele.

Cred ca exista aici doua explicatii: pe de o parte, si aici trebuie sa fac plecaciune fata de public, este apetitul evident in crestere al acestuia pentru spectacolul de teatru, pentru spectacolul viu.

Cred ca lumea s-a plictisit cumva de politica, de criza, de televizor, de vesti proaste si de altele, si cred ca, intr-un anume sens, exista o crestere generala a apetitului pentru teatru al publicului.

Pe de alta parte, cum stiu ca nu la toate teatrele se intampla acest fenomen, cred ca este legat si de faptul ca am stiut noi cu totii, care am construit acest repertoriu, sa venim in intampinarea interesului publicului. Pentru ca, pana la urma, in repertoriul nostru exista texte diverse, dar care au un lucru comun.

Si anume, sunt mari actori care joaca in aceste spectacole, fie ca e vorba de tineri sau de oameni cu experienta, si sunt viziuni regizorale foarte interesante, chiar daca uneori n-au fost bagate in seama de juriile UNITER, de-a lungul timpului. Si sunt atat regizori tineri, cat si mari regizori, fie ei romani sau nu, care au adus o viziune proaspata, noua, vie asupra textelor despre care vorbim.

Reporter: Cum se regaseste in cifre cresterea interesului din partea publicului, despre care vorbiti?

Alexandru Darie: Daca stagiunea trecuta jucam aproximativ 95 la suta din repertoriu cu casa inchisa, la ora asta pot sa spun, din fericire, ca procentul este de 100%.

La nici un spectacol dintre cele 25 de titluri ale repertoriului nu sunt locuri libere in sala. Anul trecut, la peste 200 de spectacole, am avut mai mult de 50.000 de bilete vandute la cele doua sali, Izvor si Toma Caragiu. Este un numar enorm, iar asta tinand cont si de capacitatea salilor.

Sa aduni peste 50.000 de spectatori in aceste conditii este un lucru extraordinar.

Pot sa spun, pentru ca e o cifra publica, in anul bugetar care a trecut noi am vandut bilete de peste 11 miliarde de lei vechi, ceea ce e o suma considerabila pentru un teatru de marime medie si cu doua sali aflate in doua puncte diferite ale Bucurestiului, pentru ca si asta e o particularitate a teatrului.

Spectatorul isi va putea alege, de acasa, locul in sala

Reporter: Si totusi, pentru a prinde un loc in sala la spectacolele Teatrului Bulandra, cu cat timp inainte ar trebui cumparat un bilet?

Alexandru Darie: Cam cu trei-patru saptamani inainte. Ele se pot si rezerva, iar acum suntem in teste cu sistemul de cumparare pe internet.

Sper din suflet ca bugetul de anul acesta sa ne permita realizarea acestui proiect, iar toate testele sa se incheie pana la sfarsitul acestei stagiuni, in asa fel incat oamenii sa aiba posibilitatea de a cumpara bilete direct de pe internet, in timp real.

Mai exista si alte teatre bucurestene si din tara care practica acest sistem, dar cumpararea nu se face in timp real. Sunt niste firme care rezerva niste bilete pe care, ulterior, le vand pe internet.

Noi am dori sa facem, insa, un sistem real prin care omul, de acasa, sa-si aleaga spectacolul, sa-si aleaga sala, sa vada ce locuri sunt libere, sa le aleaga, sa le plateasca si sa ridice biletele in seara respectiva, de la un ghiseu de bilete special.

Va trebui sa mai inventam un punct de predare a acestor bilete. Este o solutie care ne va mai scuti, poate, de mail-urile furioase ale spectatorilor frustrati ca nu gasesc bilete.

Reporter: Care dintre proiectele Teatrului Bulandra va sunt mai apropiate, sentimental vorbind?

Alexandru Darie: N-as putea spune ca prefer o piesa anume. Mai exista si vorba aceea ca "ultimul copil nascut este cel mai pretuit". Sigur ca, acum, ultimele doua premiere ale teatrului sunt "Regele Lear", in regia lui Andrei Serban, "Lear", cum i-am spus noi, pentru ca distributia, dupa cum probabil stiu cititorii dumneavoastra, este exclusiv feminina, si "Orfeu si Euridice", spectacolul meu pe muzica, cel de-al doilea de acest gen de la Bulandra, dupa "Elizaveta Bam", in regia lui Alexandru Tocilescu.

In general, spectacolele care nu mi-au placut nu au vazut lumina rampei, iar cele pe care le-am apucat cand am venit la conducerea teatrului si am considerat ca nu sunt foarte interesante le-am eliminat din repertoriu.

Reporter: Ati regizat si spectacole de opera. Daca ar fi sa alegeti intre regia de teatru si cea de opera, pentru care ati opta?

Alexandru Darie: N-as alege. Si n-as alege nici intre regizorul de teatru si cel de film. Am facut si videoclipuri. Sper ca, anul acesta, sa putem finaliza acel film pe care noi l-am castigat la CNC (n.r. - Centrul National al Cinematografiei).

Reporter: Cum se numeste filmul pe care il veti realiza cu sprijinul CNC si de cand il aveti in plan?

Alexandru Darie: Finantarea a fost castigata acum doi ani, insa, din pacate, nu s-a putut realiza anul trecut. Speram ca anul acesta sa il putem finaliza. Filmul se numeste "Limani", iar scenariul a fost scris de Cristian Comeaga, care e si producator, cu cei de la Domino Film.

Fiind un film de epoca, actiunea principala se intampla in anii '20 - '30, dar si in zilele noastre, este un film scump, in jur de patru-cinci milioane de euro. Pentru un film american, aceasta suma e nimic, dar pentru un film european, e mult. Noi avem de la CNC cam 10% din banii necesari.

Reporter: Credeti ca functia de manager de teatru poate influenta calitatea de regizor? Si daca da, in ce mod?

Alexandru Darie: Din pacate, o influenteaza intr-un fel de...nefel, in sensul ca iti mananca foarte mult timp. Iata ca eu, in acesti sapte ani in care am avut onoarea de a fi directorul Teatrului Bulandra, practic am facut doar trei spectacole si jumatate, pentru ca "Anatomie Titus Caderea Romei" il incepusem inainte sa preiau teatrul.

Aici este problema principala, pentru ca, pe langa administratie, birocratie, hartogaraie si altele, lucruri pe care le face orice director de teatru, cei care sunt regizori au acest defect, in sensul ca raman fara timp.

Alti colegi ai mei actori, directori de teatru, au gasit mai cu usurinta timp sa joace. Fiindca aveau deja spectacole, au mai intrat intr-unul, in altul, au avut o continuitate. In plus de asta, am mai avut un alt principiu, pe care iar mi-l reproseaza prietenii, acela de a nu ma pune pe mine in fata.

As vrea sa fac mai multe spectacole, actorii ma doresc, si-ar dori sa lucreze cu mine si, de multe ori, ma cearta ca nu lucrez cu ei suficient de mult.

Reporter: Cum a ajuns Teatrul Bulandra sa fie membru al Uniunii Teatrelor din Europa? Si de ce a fost ales sa gazduiasca festivalul acestei uniuni?

Alexandru Darie: Uniunea Teatrelor din Europa a fost fondata de Giorgio Strehler, in urma cu aproape 20 de ani. Teatrele fondatoare au fost in numar de sapte la acea vreme. Pur si simplu, Strehler - un mare regizor si cel care conducea, pe atunci, Teatrul Odeon din Paris - s-a gandit sa-si adune prietenii care conduceau teatre foarte importante din Europa si sa faca aceasta Uniune.

Ca sa intri in Uniune, trebuie sa prezinti programul, sa fii un teatru public si, dupa ce reprezentanti ai uniunii vin sa vada spectacolele, programul artistic, discuta cu directorul teatrului, se recurge apoi la vot si se hotaraste daca intri sau nu.

Festivalul Uniunii Teatrelor din Europa a avut loc in fiecare an in alta parte si, pentru ca eu am fost si inca mai sunt presedintele Uniunii Teatrelor din Europa, am considerat ca este un moment extraordinar sa facem ultima editie a festivalului la Bucuresti.

Acest lucru s-a intamplat in 2008, cand am avut peste 26 de titluri invitate, unele teatre venind si cu cate doua spectacole. Au fost peste 800 de artisti in scena, peste 52 de reprezentatii cu un numar foarte mare de spectatori.

"Nu-mi pare rau ca am regizat si prezentari de moda"

Reporter: Asa cum spuneati, ati regizat spectacole de foarte multe tipuri. Pe unele dintre ele, ma refer la prezentarile de moda din anii '90, rauvoitorii le-au considerat "de compromis". Cum le vedeti dumneavoastra?

Alexandru Darie: E treaba rauvoitorilor sa gandeasca asa. Pe mine, asa cum spuneam, m-au fascinat aceste lucruri. Nu cred ca este deloc injositor pentru un muzician sa cante si Mozart, dar si jazz sau folclor. Aceste experiente au fost pentru mine foarte importante. Ce-i drept, nu toate.

Iar daca n-as fi facut evenimente de strada, poate n-as fi putut sa tin in mana si sa regizez ceva care are peste 15 actori in scena. E o meserie sa lucrezi cu multimi, cu mase de oameni, cu elemente de noutate, cu proiectii speciale, si iata ca ele au venit in teatru.

Poate ca, daca n-as fi facut televiziune cat de cat, as muri de frica in momentul in care cineva mi-ar spune ca maine am prima mea zi de filmare. Daca as fi stat sa fac numai spectacole de teatru, cu doi-trei actori care stau si spun vorbe, poate ca as fi fost mai vaduvit. Asa ca nu-mi pare rau ca am facut aceste spectacole.

Reporter: Daca v-ar propune cineva acum, si ati avea si timpul necesar, ati face din nou acel gen de spectacole?

Alexandru Darie: Oricand.

Reporter: Sunteti fiul legendarului actor Iurie Darie, aflat la o varsta onorabila. Ce ati mostenit de la dansul, atat pe plan profesional, cat si ca om?

Alexandru Darie: Sunt multe lucruri pe care i le datorez. Ma bucur ca amandoi am putut sa ne bucuram, de curand, la aniversarea celor 80 de ani de viata ai sai. Cred ca am mostenit, in principal, o forma de cinste sufleteasca, si nu numai.

Pot sa spun cu mana pe inima ca sunt un om cinstit. Nu sunt o persoana care a inselat vreodata pe cineva, care a mintit grav pe cineva, si acesta este un lucru destul de rar in meseria noastra, lucru care, insa, nu iti face bine de multe ori.

Deseori trebuie sa fii foarte prudent, dar eu am incercat sa fiu cat de cinstit am putut. E o cinste si in a-ti face meseria, pentru ca exista situatii in care ai putea sa fii inselator, sa te folosesti de niste retete pe care le-ai invatat, sa te repeti, sa te autocopiezi in momentele in care ai o criza de inspiratie si te vezi dezgolit cumva in fata tuturor.

Lucrul asta cred ca l-am invatat de la tatal meu, care n-a facut compromisuri niciodata cu meseria lui, chiar daca, si el, nu a facut numai actorie in sensul cel mai strict al cuvantului.

Sigur ca m-am si luptat cu niste lucruri la el. In primul rand, cu faima pe care el o are, in sensul in care e un handicap cand, in primii 20 -25 de ani de viata, eu eram baiatul lui Iurie Darie, nu eram nimeni. E mai simplu pentru cineva care n-are aceasta povara sa faca ceva in viata decat pentru cineva care o are si tot timpul poate fi comparat.

Reporter: Ce cadou i-ati facut tatalui dumneavoastra la aniversare?

Alexandru Darie: I-am daruit un after-shave, pentru ca nu stiu cat se mai da el cu parfum la 80 de ani. Am venit de la Paris special pentru aniversare, pentru ca nu puteam rata asa ceva.

Reporter: Dumneavoastra ce va doriti la aniversarea celor 50 de ani de viata, in iunie?

Alexandru Darie: Imi doresc sanatate, liniste si putere de munca, pentru a-mi putea duce mai departe gandurile vizavi de Teatrul Bulandra si de teatru in general.

Reporter: Sunt lucruri pe care regretati ca nu ati avut timpul sau posibilitatea sa le faceti?

Alexandru Darie: Sunt multe. Nu regret, dar poate tanjesc dupa faptul ca n-am lucrat destul, atatea spectacole cate mi-as fi dorit.

Al doilea lucru e faptul ca am intrat tarziu in Uniunea Europeana si intr-un moment in care toata lumea e in criza. Cu cativa ani in urma, ca urmare a activitatii mele de aproape trei ani la Mechelen, in Belgia, la un teatru privat, mi s-a oferit postul de director de catre cel care crease acest teatru si voia sa iasa la pensie.

Reporter: Dar ati ramas in Romania si acum sunteti directorul Teatrului Bulandra, lucru pe care credem ca nu il regretati...

Alexandru Darie: Nu regret. Dimpotriva, ma bucur sa aud, mai ales din partea unor spectatori, ca Bulandra a redevenit ceea ce era inainte de 1990. Asta este un foarte mare compliment, pentru ca inainte de 1990, Teatrul Bulandra era, dupa parerea mea, cel mai important teatru din Romania.

Ciolacu este sigur de victoria lui Firea la Capitală: ”Va câștiga şi cu Piedone, şi fără Piedone”
Ciolacu este sigur de victoria lui Firea la Capitală: ”Va câștiga şi cu Piedone, şi fără Piedone”
Indiferent dacă Cristian Popescu Piedone se va retrage sau nu din cursa electorală, Gabriela Firea va fi noul primar al Capitalei, este convins Marcel Ciolacu. Premierul a precizat miercuri,...
Ciolacu susține că nu există riscul ruperii coaliției: ”Ce voiaţi? Să stau la televizor să spun: "m-am gândit eu că e mai bun Piedone"?”
Ciolacu susține că nu există riscul ruperii coaliției: ”Ce voiaţi? Să stau la televizor să spun: "m-am gândit eu că e mai bun Piedone"?”
Marcel Ciolacu nu crede că decizia privind candidaturile separate la Primăria generală a Capitalei va afecta în vreun fel coaliția formată din PSD şi PNL. El susţine că membrii alianţei...
#Alexandru Darie interviu, #Alexandru Darie Bulandra, #fiu Iurie Darie , #cultura generala