Festivalul Enescu: Despre mitocani de top, melomani in baston si bataia de joc a TVR Interviu

Autor: Ana Ilie
Miercuri, 25 Septembrie 2013, ora 12:48
6171 citiri
Festivalul Enescu: Despre mitocani de top, melomani in baston si bataia de joc a TVR Interviu

Mihai Constantinescu, director Artexim, organizator al Festivalului George Enescu, arata ca evenimentul de anul acesta a avut succes, in pofida taierilor bugetare si lipsei de viziune in gestionarea bunurilor culturale.

Artistii straini au inceput "sa se bata" sa vina in Romania si publicul roman a inceput sa se cizeleze, spune Constantinescu intr-un interviu acordat Ziare.com.

Cum v-ati descurcat anul acesta cu un buget mai mic pentru Festivalul George Enescu?

Eu zic ca bine, in conditiile in care programul a iesit cum a iesit. Cel putin fatada arata bine. Evident au fost reduse niste cheltuieli, in special cheltuielile de organizare, a fost mutat concursul pentru anul viitor, am mai discutat cu cateva formatii pe care le-am amanat pentru 2015, dar per total se vede un rezultat bun.

Continua Festivalul?

Da, si nimeni nu este impotriva Festivalului in momentul asta, au fost idei de reducere de..., de..., de..., dar pana la urma ceea ce s-a discutat in cadrul intalnirii intre domnul prim-ministru si domnul Holender a fost ca Festivalul sa continue, intr-o formula mai restransa, de 18-20 de zile. Acum suntem in cautarea celei mai bune perioade, la acelasi nivel, evident, poate cu un numar mai mic de evenimente, dar nu facem rabat de la calitate.

Mai sperati sa se construiasca o noua sala de spectacole?

Speranta e de zece ani, din 2003 tot traim din sperante. Eu cel putin nu cred ca voi prinde acest moment.

Se mai plang artistii de Sala Palatului?

Deocamdata nu, pentru ca asa cum este auditia... cel putin artistii nu se plang. Cea ce este pe scena este bine. Am incercat sa facem tot felul de formule de amplificare care au multumit pe foarte multa lume. Evident ca acum depinde foarte mult si de orchestra. Cand orchestra este buna, cand structura orchestrei este bine asezata pe scena, se aude foarte bine. Daca sunt altele, care nu s-au auzit poate asa de bine, dar astea sunt conditiile.

Se plang spectatorii, pentru ca sunt probleme legate de aceasta sala care este destul de veche si in care cineva trebuie sa investeasca. Daca s-o gasi cineva sa investeasca, daca se vor gasi fonduri. Dar sunt pe principiul sa ramanem in aceasta sala. Pentru ca au fost tot felul de idei, sa se faca un mall nu stiu unde...sa se scoata din Bucuresti, sa se puna nu stiu ce.

Toti strainii care au venit si toata lumea care vine la Festival apreciaza ca totul este concentrat aici. Hoteluri, salile aproape, alearga de la o sala la alta, Radioul, Ateneul, sala Teatrului National, Opera, sunt mijloace de transport pentru public, este un loc in care sunt asigurate toate conditiile de organizare. Ar fi pacat sa mergem acum pentru ambitiile unora intr-alt loc in care vor trece multi ani pana se vor gasi si formulele de organizare cele mai bune.

Eu ii aduc pe artisti pe jos de la hoteluri de aici din Bucuresti. In cealalta parte ar trebui sa-i aduc cu masinile. Inseamna bani pierduti, timp pierdut. Plus ca este o alta atmosfera a centrului Bucurestiului.

Pana la urma, stand stramb si judecand drept, or sa-si dea seama cei care hotarasc ca e mai bine sa refacem - poate costa mai mult sa refacem aceasta Sala, desi nu cred, planurile pe care eu le stiu nu sunt exorbitante -, decat sa mergem in alta parte, unde sunt interese legate de terenuri, de nu stiu ce alte...

In fiecare an apar discutii despre calitatea spectatorilor, ca le suna telefoanele, ca aplauda aiurea, ca deranjeaza...

Dar din ce in ce mai putin! Ati vazut ca am inceput sa punem si noi articole in ziare, am pus diverse anunturi in programe...incercam sa facem si educatie pe langa concertele respective.

Telefoanele se aud peste tot in toate salile, de aplaudat se aplauda... Vreau sa va spun ca aici in Festivalul asta se aplauda mai putin decat in altele pe scene internationale. Sunt si artisti cu care am vorbit si au zis: Domnule, daca le-a placut cum s-a interpretat si le-a placut muzica, lasati-i sa aplaude, sa se exteriorizeze, sa-si exprime bucuria ca au auzit o muzica buna.

Problema este a telefoanelor si a intarziatilor. Publicul romanesc si un anumit public, de o calitate indoielnica, oamenii care sunt cu bani si care considera ca e dreptul lor si vor sa se faca vazuti, sunt cei care vin ultimii, se aseaza in primele randuri, deranjeaza oamenii in timpul desfasurarii concertului. Asta deranjeaza cel mai mult. Toti artistii care au fost au si spus: Macar sa stea pana la pauza sau pana se termina prima lucrare si dupa aceea sa vina. Nu.

Or la noi este aceasta "am bani, am platit, vreau sa stau unde vreau, nu conteaza ca am intarziat" si nu conteaza ca a deranjat un rand intreg ca sa ajunga unde are locurile. Aici e o chestie de educatie care, stiti cum e, asta e.

Deranjeaza si orchestra...

Noi am avut o situatie acum doua editii, cand un dirijor s-a oprit pentru ca a fost deranjat. Acum am vorbit cu Jurovsky (Vladimir Jurovsky, dirijor al Orchestrei Filarmonice din Londra, n.red.) care mi-a spus: "Domnule, cand sa ridic bagheta cineva a alergat prin spatele meu". Si el a fost foarte dragut si a zis "probabil ca a fost o situatie urgenta". Ceea ce nu s-a intamplat si nu e adevarat, dar el a fost fin... era singurul motiv pentru care cineva sa mearga in spatele lui.

Dar este si acel public extraordinar care este in Bucuresti si il apreciaza toata lumea, publicul civilizat, care intelege muzica, care intelege Festivalul, face eforturi sa vina la Festival. Am vazut o doamna care vine in fiecare seara, in doua bastoane si urca pe scari. Mai sunt inca doua-trei persoane cu dizabilitati, sunt oameni in varsta, e un academician care vine la fiecare concert, are 93 de ani. Asta este publicul pentru care merita sa faci sacrificiul asta si e deosebit.

Si foarte multi tineri care au venit. Nu aia care oricum sunt galagiosi, ci unii care au inceput sa inteleaga. Si cunoscatori, evident, din ce in ce mai multi. Dar sunt si unii care vin in adidasi sau budigai sau trening, asta este, nu poti sa-i opresti, dar poate ii educi.

Cum v-a afectat inchiderea TVR Cultural?

Pai foarte mult. Aceste concerte erau transmise pe TVR Cultural, unele inregistrate, unele in direct, eu nu sunt pe principiul sa fie transmise in direct, pentru ca se pot intampla multe, dar uitati-va acum, televiziunea nationala, care desi e partener si a facut mari eforturi ca sa preia Festivalul, acum programeaza Festivalul Enescu la ore imposibile, la ora 13.00 in timpul zilei. Cine vede aceste concerte?

Chiar nu se puteau programa, poate nu in fiecare saptamana, dar la doua saptamani, o data pe luna, dar este pacat ca un concert la care nu s-au mai gasit bilete sa fie dat la ora 13, cand nu se uita nimeni, nici macar pensionarii. Este o ora imposibila, audienta este zero. Si atunci vii cu statisticile si imi spui ca muzica clasica nu este vizionata sau apreciata pentru ca tu o programezi la o ora imposibila? E incredibil!

Si bunurile culturale trebuie vandute la ora potrivita, nu?

Bineinteles, vreau sa va spun ca si eu cand ma uit la Mezzo sau ai nostri care mai dau cateodata concerte, ma asez in fata televizorului ca in fata unui eveniment important. Sunt sigur ca si oamenii in momentul in care ar vedea muzica de aceasta calitate, s-ar aseza si ar vedea la televizor altfel decat la un pahar de bere. Dar daca lucrul asta nu se intelege... E pacat.

Eu stiu ca postul 2 de televiziune a fost refacut in ideea de a prelua si partea culturala. Ori daca preiei Festivalul Enescu la 13.00, ce poti sa dai in celelalte ore, pe zi, daca nu dai asta? Oare ce dai? Ca alte concerte nu difuzeaza ca nu le dau voie orchestrele.

Ai muncit atat, ai trimis oameni aici, ai cheltuit atatia bani pentru transmisie si tu iti bati joc de munca ta? Isi dau ei singuri cu firma in cap, cum se spune. Si sa se ia aceasta decizie in Consiliul de Administratie... Domnule, cine face parte din Consiliul asta de Administratie de ia asemenea decizii?

Ce spectacole ati avut sold out anul acesta?

Multe, foarte multe. Ateneul a fost tot sold out si la ora 17.00 si la ora 19.00. Iar din cele 29 de concerte de la Sala Palatului am avut 19 vandute, ceea ce este extraordinar. Comparativ cu 2009, cand am avut incasari de un 1,2 milioane de RON, incasarile din acest an au fost de 3,8 milioane, in conditiile in care a fost acelasi numar de concerte si biletele nu s-au scumpit decat cu 2-3%.

E adevarat ca au fost locuri libere in sala, dar in urma neparticiparii unor invitati. Si au fost concercte la care lumea a stat in picioare.

Au fost la un moment dat niste idei. Au zis ca festivalul e prea lung, ca e prea dens, ca sunt prea multe concerte si omul nu are timp sa... Pai iertati-ma, daca salile sunt pline, asta este raspunsul. Au mai fost persoane zilele astea care au cerut inca o saptamana de concerte. Oamenii vor. Daca alearga de la o sala la alta inseamna ca vor. Nu cred ca noi trebuie sa decidem: nu, va dam trei zile de concerte pentru ca atat vrem noi.

Exista o nevoie in crestere de produse culturale de calitate?

Absolut. De produse culturale de calitate. Stiti ca sunt si tot felul de suse din astea cum le numim noi, lumea se duce la alea, dar se duce alta categorie de oameni. Chiar discutam cu cineva, eu n-am vazut aici prea multe persoane din cei 300 de miliardari romani, ei se duc la concertele la care trebuie sa dea 15 milioane pe un bilet, dar nu vin aici. Ei prefera sa vada concertul cu Filarmonica din Londra, sa se duca la Londra sa o vada, ca e mai tricky decat sa o vada aici cu 500 de lei.

E o mentalitate mitocaneasca pe care o are romanul. Mitocanul roman cu bani care zice: Domnule, daca eu am bani de ce sa ma duc acolo ca tot nu ma vede nimeni la Bucuresti, nu, ma duc la Londra si ma laud ca am vazut un concert la Londra.

Pai de ce sa te lauzi cand ti-a venit orchestra aici? Noi reusim intr-o luna de zile sau doua saptamani sau cat o sa fie, sa aducem ceea ce romanul nu are posibilitatea sa vada. Sa te duci acolo la un concert te costa biletul, hotelul, transportul. Si noi ii aducem aici si oamenii au inceput sa aprecieze lucrul acesta.

Ce satisfactii aveti acum spre finalul Festivalului?

Publicul in primul rand. Faptul ca lumea vine, ca artistii sunt multumiti si multi din ei au inceput sa vina. Visul nostru de cand am inceput Festivalul este ca au inceput artistii sa se bata sa vina in Romania. Americanii care au venit doar in '98, cu Chicago, acum cu Pittsburgh, vom avea americani si in editia urmatoare. Concertgebouw, pe care l-am luat la limita, vor sa vina si in 2015, ceea ce e extraordinar. Sau de exmeplu in sfarsit dupa 15 ani de cautari, de umilinte, acum vine Filarmonica din Berlin. Astea sunt satisfactii. Nu doar ale noastre, organizatorilor, ci ale unei tari.

La un moment dat am auzit o idee care m-a infiorat: hai sa nu mai cante strainii astia atata Enescu, ca noi il cantam cel mai bine. Si am zis Doamne, asta am auzit-o pe vremea Suzanei Gadea. Nu se poate. Dupa ce ca toate orchestrele astea au inceput sa cante Enescu si s-au deschis catre Enescu... acum am vorbit cu dirijorul de la London Philarmonic si mi-a zis ca vrea sa cante Simfonia nr. 3 la Londra, in stagiunea lui, e prima data cand se canta chestia asta. Se monteaza nu stiu cate Oedip-uri in perioada urmatoare, s-au facut discuri integrale cu Enescu si noi sa fim atat de inconstienti sa spunem ca noi cantam mai bine?

La ce folos daca noi cantam mai bine ca pe noi nu ne asculta nimeni!?!

De ce nu este perceput Festivalul ca un vehicul de promovare a tarii?

Pentru ca nu este trecut in niciun program. Normal trebuia trecut intr-un program de guvernare, indiferent ca este rosu, albastru, verde. Nu este trecut nici in programul ministerului Turismului. Ieri am avut doua sute de persoane care au venit special pentru Kissin, pentru Wagner. Fiecare din aceste orchestre a venit cu grupul sau de fani. Este un eveniment si in strainatate, se poarta asa ceva, noi de ce nu putem?

Poate deveni un brand de tara?

Brand cultural, noi zicem sa ne laudam si cu alte lucruri. Dar brand cultural da. Alaturi de TIFF, de Sibiu, sa ne laudam cu ce avem. Dar asta nu mai depinde de noi. Noi am facut ce am putut pentru a ajunge la un punct, mai departe trebuie sa fim preluati de cei care stiu cum trebuie sa vanda.

Citeste si:
Alexandru Rafila, despre ancheta premierului privind pregătirea pentru valul patru: ”Se anchetează singur ca să vedem din ce cauză nu a făcut nimic”
Alexandru Rafila, despre ancheta premierului privind pregătirea pentru valul patru: ”Se anchetează singur ca să vedem din ce cauză nu a făcut nimic”
Medicul Alexandru Rafila a afirmat, marţi seară, că se aştepta de la premierul Florin Cîţu, după videoconferinţa pe care a avut-o marţi, la soluţii de sănătate publică, nu la anchete...
Ministrul Finanțelor susține că banii din PNI ”Anghel Saligny” nu vor fi distribuiți pe criterii politice: ”Ce e politic în a oferi şansa unei comunităţi să aibă apă curentă?”
Ministrul Finanțelor susține că banii din PNI ”Anghel Saligny” nu vor fi distribuiți pe criterii politice: ”Ce e politic în a oferi şansa unei comunităţi să aibă apă curentă?”
Ministrul Finanţelor Publice, Dan Vîlceanu, anunţă că primarii pot începe să depună proiecte pentru accesarea de fonduri prin Programul Naţional de Investiţii ”Anghel Saligny”, el...
Sursa: Ziare.com