Ziare.com

In pragul unei revolutii: Gutenberg, Internetul si romanii

Sambata, 22 Noiembrie 2014, ora 16:19

   

In pragul unei revolutii: Gutenberg, Internetul si romanii
De mai bine de doua secole, revolutiile au inaugurat schimbari politice si sociale radicale. Nici nu trebuie sa ne uitam prea departe pentru a dovedi acest lucru.

Transformarile aduse de miscarile de strada din iarna lui 1989 sunt cel mai bun exemplu in acest sens. Odata interiorizate in imaginarul popular, s-au metamorfozat intr-una din cele mai importante componente ale mythos-ului national postdecembrist.

Insa ceea ce putini stiu este ca noi suntem deja in pragul unei noi revolutii, dar nu a unei revolutii a strazii, ci a gandirii. Progresul si inovatiile tehnologice din ultimele trei decenii au pus temeliile unei noi epoci a comunicarii in masa, care va produce schimbari mult mai profunde in felul in care percepem si ne raportam unii la altii.

Nu putem decat specula efectele acestei revolutii informatice, dar daca trecutul ne ofera o lectie, ele vor fi remarcabile.

Tiparul lui Gutenberg si razboaiele religioase

Trebuie doar sa avem in vedere cat de influent a fost tiparul lui Gutenberg in formarea unei noi constiinte europene. Multi istorici considera ca inovatiile metalurgistului german au marcat trecerea de la Evul Mediu tarziu la epoca moderna timpurie, devenind responsabile pentru raspandirea ideilor renascentiste si apoi a idealurilor iluministe in toate colturile Europei.

Daca odata accesul la informatii era proprietatea exclusiva a elitelor politice si religioase, tiparul a permis inlaturarea acestui monopol. Incet, dar sigur, omul occidental incepe sa-si redescopere simtul individualitatii, evidentiat prin emergenta unor curente de opinii divergente.

Si cum fiecare latura a vietii sociale si politice era sub influenta Bisericii Catolice, dogmele crestine au fost primele vizate.

La jumatate de secol de la introducerea tiparului lui Gutenberg, productia de carti a sarit de la 30.000 la peste 10 milioane, cea mai mare parte fiind biblii. Pentru prima oara oamenii aveau posibilitatea de a trece prin filtrul personal textele bisericesti. Limbile vernaculare au inceput si ele sa inlocuiasca latina permitand o mai buna raspandire a informatiilor.

Nu a durat mult pana cand au aparut si primele interpretari care contraveneau flagrant viziunii catolice. Iar de aici pana la reforma protestanta nu a fost decat un pas.

Razboaiele religioase care au ravasit apoi Europa de-a lungul unui intreg secol nu doar ca au spart unitatea lumii catolice, dar au pus in pericol unitatea sociala si politica a statelor implicate. Dupa varsarile de sange fara precedent, oamenii au constientizat ca binele comunitar trebuie sa fie preeminent, ca diferentele de opinie trebuie rezolvate pasnic si nu reprimate violent.

"Este mai bine sa tamaduiesti un om bolnav decat sa-l omori", spunea Erasmus din Rotterdam. Din aceasta cauza unitatea religioasa si-a pierdut importanta in fata celei sociale si politice lasand loc dezvoltarii unor noi idei, precum cea a interesului de stat si a tolerantei intre indivizi.

Desi Contrareforma Bisericii Catolice a reusit sa recupereze o parte din teritoriile pierdute protestantilor, gandirea occidentala a ramas profund marcata de o noua realizare, cea conform careia nu exista o singura viziune asupra adevarului si ca fiecare om poate adera la propria lui versiune a adevarului fara a se teme de consecinte asupra propriei persoane.

Propagarea stiintei de carte si democratizarea informatiilor au inceput totodata un proces de constientizare a propriilor trasaturi culturale in raport cu altii, punandu-se primele temelii ale nationalismului.

Dupa cum putem vedea, impactul tiparului asupra gandirii occidentale a produs schimbari fundamentale si a pavat calea dezvoltarii modernitatii. Numai ca o sa ne oprim aici, pentru moment, pentru a vedea in ce masura au profitat romanii de inovatiile lui Gutenberg.

Modernizarea Romaniei si raspandirea idealurilor occidentale

Desi a fost introdus relativ repede, tiparirea primelor carti bisericesti incepand in Tara Romaneasca la 1508, lipsa unei mase urbane critice, pe langa conditiile politice neprielnice, a insemnat ca cei mai multi dintre romani au continuat sa traiasca intr-un univers la fel de restrans ca pana atunci.

D-abia trei secole mai tarziu tinerii educati in Occident si-au insusit modelele si valorile de acolo si au incercat sa le transplanteze in spatiul romanesc. Iar tiparul a jucat un rol important in diseminarea idealurilor generatiei pasoptiste.

Primul ziar romanesc a luat nastere la initiativa lui Ion Heliade Radulescu in 1829, urmat curand de alte personalitati ale vremii care si-au folosit publicatiile pentru a le inspira romanilor o constiinta si un tel national.

In urma efortului lor sustinut, s-a putut crea un consens in interiorul societatii celor doua principate dunarene care le-a permis apoi savarsirea Micii Uniri la 1859.

Problema a fost ca drepturile sociale si politice, ideile si conceptiile europene au fost rezultatul specificitatii istorice occidentale inlesnite de mijloacele de comunicare in masa. Si de la bun inceput au fost oameni care au vazut pericolul in a crea formele inainte de fond.

S-au nascut noi curente de gandire traditionaliste, care au vazut orasul drept un loc strain, nefiresc in peisajul romanesc cu nicio ancorare in spiritualitatea autohtona. Mai ales in interbelic s-a pus accent pe ceea ce inseamna a fi roman in incercarea de a rezolva o puternica criza de identitate.

Este ironic atunci ca tocmai intelectualii noii clase de mijloc urbane au renegat filosofiile moderniste si rationalismul occidental, vazand in valorile ancestrale ale lumii rurale drept cea mai clara manifestare a culturii romanesti.

Discursul legionar a fost augmentat de aceste idei care folosind o propaganda eficace au reusit sa-si creeze o platforma atragatoare pentru multi romani deziluzionati de proiectul de modernizare.

Dar la fel ca si in Occident acest tumult de idei si diferente de opinii a fost facilitat de presele care tipareau neincetat pamflete, pliante, ziare, carti si alte asemenea unei populatii avide de informatii. Insemnatatea acestor ani se poate vedea clar in setarea unor repere culturale si istorice ce inca au ramas de neclintit in constiinta romaneasca.

Revolutia informatica si noua era digitala

Insa cincizeci de ani de comunism, cenzura si manipularile au bulversat o mare parte a acestor realizari. Comunistii au reusit eradicarea analfabetismului, au uniformizat gandirea si au combatut violent orice deviere de la linia de partid.

Problema a fost ca pana si idealul libertatii care a incununat Revolutia din 1989 nu a fost decat un miraj, o superficialitate. Societatea romaneasca nu a reusit sa o defineasca, iar pentru multi s-a transformat intr-un cec in alb pentru a-si urmari propriile interese in detrimentul binelui public.

In Occident, libertatile cetatenilor s-au nascut in urma unui dialog nu doar intre ei si stat, dar chiar si intre ei insisi pentru a se atinge un consens, un dialog care la noi nu a existat.

Pe fondul acestei derute se petrece revolutia informatica. Aceasta a patruns nu doar in mediile urbane, ci si in multe colturi izolate ale tarii. Noile generatii au acum acces la mai multe informatii decat in oricare alta perioada si cresc punand sub semnul intrebarii tot ceea ce sunt invatati, mergand pragmatic de multe ori contra curentului cultural consacrat.

Ba mai mult, au acum posibilitatea de a-si alege ceea ce vor sa cunoasca si sa-si aduca propriul aport, mai ales ca Internetul a introdus un spatiu al dezbaterii mult mai deschis in care liberul schimb de idei este sustinut.

Tiparul lui Gutenberg a avut acelasi efect in momentul introducerii sale in Evul Mediu si in ciuda conflictelor care s-au nascut inevitabil ca urmare a diferentelor de opinie s-a ajuns in cele din urma la un compromis, iar in timp la o maturizare a noilor conceptii rezultate de pe urma acelui compromis.

Presele au evoluat continuu in urmatoarele trei secole, crescand spectaculos numarul de tiparituri, dar si numarul celor care si le puteau permite, contribuind la crearea unui corp comun de cunoastere.

Elitele pasoptiste s-au folosit apoi de ele pentru a informa, a educa si a legitima proiectul lor de modernizare a Romaniei. In decurs de cateva decenii nu aveam doar o noua tara, dar si cetateni a caror gandire se sofistica intr-un mediu vibrant care incuraja schimbul de idei.

Rezultatul a fost constientizarea impunerii unui model de dezvoltare vazut ca strain si care a trezit reactii puternice din partea unei societati inca nepregatite. Comunistii au inlaturat orice posibilitate a rezolvarii acestui conflict, ei insisi impunand un sistem politic atat de bizar, incat cel vechi a dobandit o aura aproape mistica in era postdecembrista.

Insa mijloacele de comunicare in masa mult mai potente de astazi pot fi responsabile pentru o necesara schimbare de jos in sus si nu invers. Cetatenii obisnuiti pot sa-si faca vocea auzita intr-un fel ce pana acum nu a fost posibil si sa aiba un cuvant greu de spus in felul in care sunt condusi, mai ales ca toate informatiile de care are nevoie absolut oricine sunt literalmente la un deget distanta.

Singura intrebare ce ne ramane este oare vom putea profita de aceasta sansa de a ne cunoaste mai bine? Si daca o vom face, vom putea actiona in consecinta? Pentru ca raspunsul ne va decide soarta in moduri in care nici nu ne putem inchipui.

Sursa: Ziare.com

Articol citit de 2401 ori

Urmareste Ziare.com pe

Urmareste stirile Ziare.com pe Facebook
3 comentarii
Ordoneaza comentariile:Standard |Calitate |Numar Voturi |Recente

a nu se confunda viata virtuala cu ceea ce ne inconjoara

faptul ca de la o varsta foarte frageda copii sunt educati pe stilul tableta facebook si gadgeturi este un risc pentru viitor ca lumea saraca, sa ramana ancorata intr-o lume imaginara si rupta de realitate, trezirea de dimineata, sportul scoala si munca aduc rezultate concrete....

 

Bla ...bla ...

...stim ca suntem destepti ! E in genele si sprancenele noastre !!
Ceilalti au invatat de la noi !! ;)

 

da...se pare ca si ziare.com "sufera" oarece....

...revolutii Rationale prin acest Laurentiu Dologa 'au mai bine spus, prin ce exprima coeret si logic acest tanar, nascut in mod cert in Era Varsatorului, facand astfel diferenta intre scrierile creaturilor din "era lui peste" ce le citim pe zire.com si opiniile Rational/Logice a Erei Varsatorului tot pe acest util si indispensabil ziar.

Sincere Felicitarii,ziare.com....pt.antagonism.....
literatura cre.tina
nu vindem nimic
tot ce avem este
Gratuit,...
...evident,asta pt.incultura si indobitocirea ta ca bun rob/sclav a sfantului si sfntilor parinti, iertatori ai hotiei,inrobirii etc... in slujba propriilor foloase si a acolitiilor lor.....
...reclama platita a sfintilor pe un editorial ce se vrea "revolutionar" si este, dar... din pacate .....banii nu au miros..

 

Platforma pentru solutionarea online a litigiilor