Ziare.com

Elite fara granite - Ei sunt Romania: Singurul roman care canta la Centrul de Muzica Baroca de la Versailles

de Diana Robu
Joi, 21 Noiembrie 2013, ora 15:39

   

Elite fara granite - Ei sunt Romania: Singurul roman care canta la Centrul de Muzica Baroca de la Versailles
Romania are o multime de tineri remarcabili. Auzim insa prea putine despre ei, iar pe multi nici nu ii cunoastem. Este si cazul lui Vlad Crosman, dublu-licentiat in canto clasic si regie de opera si singurul roman care canta la Centrul de Muzica Baroca de la Versailles.

Pentru activitatea artistica desfasurata in strainatate, a primit, la inceputul acetui an, si un premiu la categoria Arte in cadrul galei Studentilor Romani din Straintate, premiu de care se declara "foarte mandru".

Vlad Crosman isi aminteste cu placere primul concert pe care l-a sustiut. "De fapt, imi amintesc cu drag fiecare prim concert din etapele pe care le-am parcurs. De pilda, pe la 9 ani am pasit prima data pe scena Casei de cultura din Oradea, unde am castigat un concurs de muzica pentru copii.

Apoi primul concert la Liceul de Arta din Oradea, unde am inceput sa studiez muzica clasica, dupa cativa ani primul concert ca student la Academia de Muzica Gheorghe Dima din Cluj, apoi pe scenele celor doua opere din Cluj si in 2011 deschiderea sezonului la Capela Regala din Versailles, alaturi de Centre de Musique Baroque de Versailles si Akademie fur Alte musik Berlin", ne-a povestit baritonul.

Vlad Crosman a cantat muzica usoara, muzica pentru copii, a urmat cursurile de pian, cor, dans la Scoala Populara de Arta, la Palatul Copiilor. In clasa a noua, a inceput sa studieze canto clasic.

"Nu stiam atunci prea multe despre acest domeniu si recunosc ca m-am aruncat oarecum din dorinta de a face si altfel de muzica, de a invata ceva nou. Voiam sa descopar 'cantul frumos'. Prin clasa a sasea, am fost la un concurs de muzica pentru copii la Onesti, si era Ludovic Spiess (tenor, fost ministru al Culturii si fost director al Operei din Bucuresti, n.red.) presedintele juriului. Ma uitam la el ca la un zeu. Tin minte o faza, ca ne explica tuturor, cu o aliura de Guru (fara nicio insinuare comica) ca exista cel putin 5-6 feluri de a canta vocala A... m-am gandit multa vreme la ce voia sa zica. Inca ma mai gandesc", marturiseste baritonul.

Dupa ce a terminat liceul, Vlad a dat admitere la Cluj la Academia de muzica Gheorghe Dima, la canto, iar in urmatorul an a intrat si la regie de opera. "Le-am facut in paralel si mi-au fost de folos ca sa inteleg mai bine conceptul de 'spectacol', de 'arta' si de 'adevar' impreuna. Cred ca nu puteam sa cresc vocal fara regie, si nici 'regizoral' (poate cam mult spus) fara studiul si interesul pentru voce", adauga artistul roman.

In ultimul an la facultate la Cluj, se afla iar intr-o perioada "in care simteam ca trebuia sa schimb ceva, ca urma sa inchei o etapa si sa incep alta".

"Ma atragea repertoriul baroc, despre care insa, de asemenea nu stiam mai nimic atunci. Decizia de a studia la Centul de Muzica Baroca de la Versailles cred ca e cea mai mare performanta de pana acum. M-am decis in urma unor masterclassuri la care am participat la Cluj. (...)

Bine, e important sa amintesc faptul ca in 'barockizarea' mea au avut un rol important si profesoara mea de regie si de dramaturgie de la Cluj, Anca Mihut, impreuna cu profesoara de la catedra de orga si clavecin, Maria Abrudan. Ambele erau deja de multa vreme interesate de aspectul acesta al barocului, si impreuna mi-au insuflat si mie microbul", marturiseste el.

Elevul "dificil" care a ajuns la scoala de baroc de la Versailles

Marturiseste ca a fost "un elev si un student cam dificil": "Nu mi-a placut sa ma supun planurilor standard. Adica, de pilda, n-am putut sa inteleg niciodata de ce profesorii nu sunt de acord ca elevii 'lor' sa ia cursuri, sfaturi, lectii, impresii, de la alti profesori. De parca ar strica ce auzi in stanga si in dreapta si te va destabiliza psihic si vocal.

De multe ori e si un fel de Battle of the Profs. Pe clase. Care are cea mai tare grupa. Prostii. Din contra, eu consider ca trebuie sa ai cat mai multe informatii si cat mai multe impresii. E o 'meserie' care se fura. Asa-mi zicea antrenoarea cand faceam tenis, inainte sa ma apuc de muzica. Si eu cred ca se aplica si in arta", considera Vlad Crosman.

Singurul roman de la Centre de Musique Baroque de Versailles

Baritonul oradean Vlad Crosman este singurul roman care canta la Centrul de Muzica Baroca de la Versailles.

"Les chantres et le pages de Centre de musique baroque de Versailles. Aceasta este titulatura cu care ne prezentam. De fapt, prin infiintarea Centrului de Muzica Baroca de la Versailles, in urma cu mai bine de 20 de ani, s-a avut in vedere reinvierea ansamblului in forma lui initiala, ansamblu ce activa la Curtea regala de la Versailles in urma cu sute de ani si care interpreta muzica ce era compusa cu diferitele ocazii festive: slujbe, incoronari, casatorii, funeralii, etc.

Institutia la care studiez si practic meseria isi imparte activitatea in mai multe planuri. Exista un sector de cercetare, unul de editare si unul artistic. Mai exact, se are in vedere cercetarea si redescoperirea manuscriselor de muzica franceza, in special din secolele XVII si XVIII, reeditarea lor intr-o partitura moderna, actuala, si, desigur, interpretarea artistica in cadrul diferitelor evenimente muzicale la care suntem invitati.

Este foarte important faptul ca avem posibilitatea de a cunoaste si de a studia atat reperoriul religios, cat si cel laic, de opera, de exemplu, care pe mine ma pasioneaza mai mult. Inregistram CD-uri, concertam in stagiunea proprie, invitati alaturi de alte orchestre si ansamble din lumea barocului. E o viata frumoasa. Nu de cele mai multe ori usoara", marturiseste Vlad Crosman.

Ar putea canta baroc si in Romania? "Oh da. Abia astept! Am cateva proiecte pe care sper sa pot sa le aduc in Romania. Dar oricum, astept si invitatii. Cu mare drag! E bine ca Romania incepe sa se deschida si spre acest repertoriu. Insa cel mai important e ca lumea sa inceapa sa inteleaga ca barocul nu e o muzica nasola, nu e un repertoriu tabu, greoi, si ca mai ales toti cei ce canta baroc nu pot sa cante altceva. Adevarata muzica. Nu vreau sa zic mai multe...", raspunde baritonul roman.

Relatia cu Romania

"Nu ca nu 'prea' stiu. (Romanii) nu stiu sa isi aprecieze valorile. Pentru ca nu le (re) cunosc. Cata vreme Ministerul Culturii si Ministerul Tineretului apar ca organizatori la evenimente cu manele si patru institutii de opera, opereta, balet se desfiinteaza...

Noroc ca oameni precum Jordi Saval alaturi de ansamblul lui aduc omagiu unui Dimitrie Cantemir si aportului sau unic la pastrarea muzicii Imperiului Otoman, sau acelasi Jordi Saval pe cel mai recent album scoate la lumina hore, doine, invartite romanesti din vremuri stravechi. Eu cred ca Ministerul Culturii si toate institutiile de cultura ar trebui sa inceapa programe de promovare ale muzicii clasice si ale artei incepand cu cele mai mici clase de copii. (...) Asa se face la inceput. Cu drag, da' cu 'forta'", adauga Vlad Crosman.

Cel mai mult din Romania ii lipsesc "Familia. Oamenii dragi. Pietonala din Oradea. Parcul central din Cluj, culorile toamnei de pe veranda unei anume casute de la Muzeul Satului. Pastrez legatura cu 'acasa' si incerc sa vin cat de des pot si sa aduc cu mine mereu si un pic de 'cantec'. Nu mereu se poate. Traditiile le pastrez. Si in suflet si in camara. Mi-am luat asta vara o ie si o port mereu cand am ocazia.

Stema Romaniei la sacouri. Vorbesc limba cu drag, chiar daca uneori, in contextul actual al imaginii Romaniei si romanilor, poate fi 'periculos'. Fac lobby unei Romanii frumoase atat in discutii, cat si pe pagina mea de facebook. Astept mereu Craciunul sa cant romaneste. Anul trecut am facut la Ambasada un concert cu colinde. Anul acesta sper sa pot din nou. La Roma, in Finlanda, la Paris poate... Din pacate inca trebuie sa se propuna de cineva 'de sus'", subliniaza romanul.

In imediata perioada, pregateste niste auditii importante.

"In noiembrie, am sa cant la Theater an der Wien in opera Les Danaides de Salieri, alaturi de Centrul de Muzica Baroca Versailles si de Les Talens Lyriques sub conducerea lui Christophe Rouset; aceeasi productie va fi prezentata la Opera Regala din Versailles, cat si la Arsenal Metz, urmata de inregistrarea unui disc.

Anul urmator, voi participa tot impreuna cu Centrul de Muzica Baroca de la Versailles la productia operei Tancrede de A. Campra, la Festivalul de la Avignon si la reluarea aceluiasi titlu la Opera din Versailles. Cam astea sunt cele mai mari proiecte. In rest, aproape in fiecare joi mai scoatem la lumina cate o lucrare sacra la Capela Regala din Versailles, in cadrul stagiunii Les Jeudis Musicaux, unde intrarea este libera si va invitam daca sunteti prin zona", incheie Vlad Crosman.

In cadrul campaniei "Elite fara granite - Ei sunt Romania", Ziare.com, in parteneriat cu Liga Studentilor Romani din Strainatate, prezinta povesti ale unor tineri romani exceptionali, care au studiat sau inca studiaza in cadrul unora dintre cele mai prestigioase universitati din lume si care acum uimesc prin performante remarcabile in medicina, matematica, stiinte politice, economie, istorie, informatica sau biologie.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Ziare.com si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Ziare.com.

Sursa: Ziare.com

Articol citit de 4332 ori

Urmareste Ziare.com pe

Urmareste stirile Ziare.com pe Facebook
2 comentarii
Ordoneaza comentariile:Standard |Calitate |Numar Voturi |Recente

Mai dar numai fantezii,,,,,si asta vrea bani multi si sa chinte

pe la ambasade,,,,,e chintaretz ca si "salam sau minune,,,macar aia isi chistiga singuri existentza de pe la nuntile rumanilor,,,aia da "elite",,,mincatias,,,,,

 

Diana Robu ...poeta scrie articole ...2km

La demonstratia medicilor (5000 de oameni ...multi pregatiti ...cu multa carte) pe ziare.com ...un singur articol cateva randuri.

Sunt curios ...cand englezii s-au saturat de "elitele mioritice" ...ce tampe.nii o sa mai debiteze.
...

 

Platforma pentru solutionarea online a litigiilor