Ziare.com

Dati-ne o politica interna dezastruoasa si va vom da o politica externa catastrofala!

de Petrisor Peiu, analist
Sambata, 02 Mai 2020, ora 11:51

   

Dati-ne o politica interna dezastruoasa si va vom da o politica externa catastrofala!
Petrisor Peiu
Daca, dupa 31 de ani de democratie, dupa 16 ani in NATO si dupa 13 ani in UE, partidele noastre au ajuns sa se acuze unele pe altele ca "vand ungurilor Ardealul", atunci mi-am pierdut ultima speranta. Nu mai am nimic de asteptat de la politicienii care ne conduc. Nu mai am nimic bun de asteptat de la partidele acestea.

Citeste toate textele scrise de Petrisor Peiu pentru Ziare.com

Esecul politicii noastre in a construi aici un camin normal pentru cetatenii romani s-a transformat in vocatie pentru generatii intregi de politicieni. Decade intregi de promovare a ineptilor doar pentru ca sunt "cuminti", de impanzire a tuturor structurilor de guvernare cu kilograme de "doctori" au condus la aceasta imagine deplorabila: in mijlocul celei mai cumplite crize economice pe care o traieste Europa dupa razboi, cei aflati in fruntea Romaniei se arata, in mod infantil, cu degetul unul pe altul, ca fiind in slujba intereselor revizioniste ale Budapestei.

"Dati-mi o buna politica interna, ca sa pot face o buna politica externa!" - este o formula celebra rostita de un craiovean (Nicolae Titulescu), care a stabilit o referinta de excelenta pentru slujba de ministru de externe al Romaniei. Ei bine, in vremurile noastre, expresia aceasta a suferit o profunda degradare, cum era si normal din partea unor oameni mici, cu minte putina si s-a transformat intr-o jenanta: "Dati-ne o politica interna dezastruoasa si va vom da o politica externa catastrofala!". Nu cred ca se poate imagina o fraza mai nimerita pentru caracterizarea mixului de prostii comise si in politica noastra interna si in cea externa.

Totul a inceput, cum altfel?, imediat dupa caderea regimului Ceausescu in decembrie 1989. In totala disonanta fata de ceea ce se intampla in spatiul fostelor state comuniste, la Bucuresti se instaura stagnarea, neputinta si incepea demolarea economiei, pas cu pas, furnal cu furnal, vapor cu vapor, laminor cu laminor, hectar irigat cu hectar irigat. Politica interna a oscilat intre populism (marcat de vinderea pe "nimic" a milioane de locuinte catre populatie si de consumarea rapida a intregii rezerve acumulate in deceniul al optulea, blocarea privatizarilor si restructurarilor industriei) si circ (arestarea valutei, interzicerea accesului la schimbul valutar real al miilor de companii de stat, inchiderea fabricilor, demolarea sistemelor de irigatii).

Politica externa a sublimat toate nerealizarile interne. Va mai aduceti aminte de ziua de 7 iunie 1990? Ei bine, atunci a avut loc la Moscova sedinta Comitetului Politic Consultativ al Tratatului de la Varsovia, unde s-au intalnit toti noii lideri estici cu Gorbaciov. In afara de Gorbaciov, singurul interesat in restructurarea si mentinerea Pactului de la Varsovia a fost presedintele Romaniei, Ion Iliescu. Potrivit comunicatului publicat in oficiosul Vestnik Ministerstva inostrannih del SSSR (15 iunie 1990), Gorbaciov si Iliescu "au confirmat interesul lor pentru restructurarea activitatii Tratatului de la Varsovia si CAER, transformarea lor in institutii care sa contribuie activ la stabilitatea internationala". Nici un alt lider est-european care a purtat discutii cu Gorbaciov pe 7 iunie 1990 (Wojciech Witold Jaruzelski - presedintele Poloniei, Lothar de Maiziere - RDG, Jozsef Antall - Ungaria si Petar Mladenov - presedintele Bulgariei) n-a formulat, asemeni lui Iliescu, vreun interes pentru mentinerea Tratatului de la Varsovia. Peste numai doua zile, o delegatie militara mamut, condusa de catre Victor Stanculescu (9-10 aprilie) ajungea la Moscova. Acum s-a pus la cale trimiterea de ofiteri cursanti la marile academii militare de la Moscova pentru a pregati ofiterii de legatura din Tratatul de la Varsovia. Adica in momentul in care Bulgaria, Cehoslovacia, Polonia, Ungaria isi retrageau studentii de la Institutul de Relatii Internationale de pe langa Ministerul de Externe al URSS, isi faceau aparitia primii studenti trimisi de ministerul nostru de externe. Sau poate ati uitat, dragi cititori, ziua de 5 aprilie 1991, Vinerea Mare din acelasi blestemat 1991, cand, tot la Moscova, Iliescu a semnat Tratatul de colaborare, buna vecinatate si amicitie intre Romania si URSS. Stiti ce stipula articolul 4: "Romania si Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste nu vor participa la nici un fel de aliante indreptate una impotriva celeilalte". Practic, atunci, Romania se auto-excludea de la procesul de aderare la NATO. Asa, preventiv.

Blocarea capitalismului, intarzierea privatizarilor, numirile politice in posturi importante din economie, abandonarea oricarui efort de dezvoltare a infrastructurii, aruncarea marilor fabrici ale tarii in bratele firmelor de comert exterior ale fostilor generali, cele mai inalte rate ale inflatiei de pe continent, toate acestea au provocat un recul economic major in tara, care a generat o politica de refuz a integrarii in sistemul politic occidental. Rezultatul: Ungaria, Polonia si Cehia au intrat in NATO in 1999, iar noi am ramas pe dinafara.

Ce a urmat apoi se stie, cum am reusit sa prindem si noi trenul NATO-UE in 2004 si 2007, cum ne-am hranit multi ani cu iluzia unui "sfarsit al istoriei", cum ne-am ascuns lipsa de viziune si de strategie dupa asteptarea unui plan de viitor scris la Bruxelles. Plan care n-a mai venit niciodata...

Iata ca, dupa fix 30 de ani, revenim la "chestiunea maghiara". In martie 1990, la Targu Mures a iesit la suprafata un conflict care induce o stare de tensiune romano-maghiara, tensiune care nu va inceta niciodata, chiar daca uneori va fi trecut in planul secund.

Politicienii nostri sunt lipsiti de cel mai important simt al oamenilor de stat, simtul istoriei. Ei isi risipesc tineretea lipind afise cu numele unor nulitati, isi consuma energiile dand din coate sa obtina o diploma de "doctor in securitate" inaintea diplomei de bacalaureat si isi cheltuie entuziasmul in dispute televizate puse sub semnul: "ba, pe-a mamei dumneavoastra!". Astfel incat, nici dac-ar vrea, n-ar putea intelege ce e cu ungurii acestia si cu Ardealul.

Daca ar fi ramas oarecum lucizi, politicienii nostri ar trebui sa priceapa un lucru simplu: va trebui sa invatam sa traim cu o tensiune intre noi si unguri, care nu va disparea niciodata. Dar niciodata. Niciun politician de la Budapesta nu se va simti confortabil cu Romania si majoritatea maghiarilor din Transilvania se vor simti inconfortabil in haina de cetateni romani. Asta nu inseamna nicidecum ca trebuie sa ne scoatem ochii si sa ne punem pasta de dinti pe clante unii altora. Acum, sa fim seriosi: daca Ungaria va juca vreodata fotbal cu Timorul de Est, noi vom tine cu Timorul de Est, iar daca Romania va juca fotbal cu Lesotho, ungurii vor tine cu Lesotho. Dar vor exista si maghiari prieteni cu romani, ba chiar si casatorii mixte. Vom trai cu disconfortul tensiunii dintre romani si maghiari, asa cum traim si cu disconfortul caldurii excesive de iulie.

Ceea ce este, insa, esential, este pe ce pozitie ne vom afla fata de Ungaria. Caci nu-i totuna sa fim la fel de bogati, dezvoltati si influenti in lume sau sa fim tot timpul cu un pas in urma lor: mai putin bogati, mai putin dezvoltati, mai inexpresivi in politica internationala. Acum poate vor pricepe si politicienii romani ceva din ce se intampla pe pamant in timpul vietii lor: guvernul de la Budapesta a avut grija sa isi dezvolte tara, sa fie cun un pas inaintea noastra si, doar de pe aceste pozitii, ne sicaneaza, ne provoaca, ne umileste uneori.

Hai sa mai revedem o data tabloul comparativ al celor doua state: ei au un PIB/locuitor in termeni comparabili cam cu o cincime (20%) mai mare decat al nostru.

(click pe foto:)

Sursa: AICI


Ungaria este a 15-a cea mai complexa economie a lumii, al 35-lea exportator mondial (107 miliarde USD in 2017), al 33-lea importator mondial (97 miliarde USD in 2017). Romania este a 31-a cea mai complexa economie de pe planeta, este al 41-lea exportator mondial (70 miliarde USD tot in 2017) si al 39-lea importator mondial (81 miliarde USD in 2017). (Surse: AICI si AICI).

Intelegeti? Cine are mai multe sanse sa fie mai influent in lume? Un exportator de 107 miliarde USD sau unul de 70 de miliarde USD?

Hai sa mai vedem ceva, contul curent al celor doua state, adica sa vedem cat de performante sunt ele: noi suntem cel mai prost performer din Europa cu un deficit de 4,6% din PIB, ei au un deficit de doar 0,8% din PIB si doar in 2019 . Anii precedenti ei au excedente si noi deficite.

(click pe foto:)

Sursa: AICI


Mai amintesc si faptul ca Romania, inainte de corona-criza, se imprumuta la cele mai mari dobanzi din UE (peste 4%, la termen de 10 ani) in vreme ce Ungaria se afla la jumatate cu nivelul dobanzilor (acelasi termen). Oare ce tara o fi privita mai binevoitor de catre banci? Sau de catre investitori? Sau de catre institutiile internationale?

Sa ne mai comparam un pic, de exemplu la numarul de kilometri de autostrada: ei aveau in 2018 1982 km, iar noi 823 km.

(click pe foto:)

Sursa: AICI


Ii depasim la numarul de automobile produse (noi cu 476.000, iar ei cu 430.000, in 2018), dar noi producem Dacia-Renault si Ford, iar ei produc Audi, Mercedes si Suzuki si vor produce BMW electrice (Sursa: AICI).

Oare cum om sta la industria chimica? De ce industria chimica? Pentru ca este cea cu rata cea mai inalta de valoare adaugata in UE (16%). Ei au o cifra de afaceri de 5,4 miliarde de euro, noi doar 2,3 miliarde de euro (sursa: AICI).

Cea mai mare firma maghiara (MOL) are o cifra de afaceri (16 miliarde de euro) de mai bine de trei ori mai mare decat cea mai mare firma de la noi, Dacia, (5 miliarde de euro). Iar MOL este detinuta majoritar de unguri.

Ungaria exporta in valoare de 30 de miliarde USD in Germania si importa de acolo in valoare de 26 miliarde USD (2017). Noi exportam si importam in/din Germania in valoare de cate 16 miliarde USD (tot in 2017). Curios este ca, in aceste conditii, politicienii de la Bucuresti se lauda ca sunt mult mai apropiati de Germania decat vecinii unguri.

Dar am pastrat la urma cea mai elocventa fotografie a relatiei moderne romano-maghiare: Ungaria este a doua cea mai mare sursa de deficit comercial si ne provoaca cel mai mare deficit comercial dintre toate statele UE.

(click pe foto:)

Sursa: COMERTUL EXTERIOR AL ROMANIEI SI BARIERELE EXISTENTE PE PIETELE EUROPENE (RAPORT PRELIMINAR) - studiu al Consiului Concurentei


Si-acum sa revenim la fondul problemei. Zeci de ani, guvernele de la Bucuresti au facut pentru tara lor mai putin si mai prost decat au facut guvernele de la Budapesta pentru Ungaria. Bucurestiul s-a pus, astfel, intr-o postura inferioara fata de Budapesta: este vecinul mai sarac si mai putin educat si mai putin sofisticat. Sigur ca marile cancelarii se uita spre regiune mai inclinata spre varianta maghiara a povestii decat spre a noastra. Pana la urma pe cine sa crezi: pe cel care are o economie mai internationalizata sau pe cel mai autarhizat? Pe cel cu mai multe universitati in topurile mondiale sau pe cel cu mai putine universitati in aceste topuri? Pe cel care este in stare sa aiba sub control propriile finante sau pe cel care nu poate sa-si controleze furia risipitoare? De exemplu, daca ungurii au cu nemtii un comert exterior de doua ori mai mare decat avem noi, oare spre catre cine se orienteaza empatia germanilor?

Pentru a spune o poveste credibila, ar trebui sa fii tu insuti credibil. Si conducatorii nostri nu prea sunt, pentru ca nu au realizat mai nimic. Si ungurii si romanii sunt acuzati de coruptie. Numai ca la ei poti circula pe 2.000 km, pe cand noi nu avem nici jumatate din kilometrii lor de autostrada. Coruptia lor a produs si infrastructura, pe cand a noastra a produs doar niste averi colosale ascunse prin Monaco.

Politica interna de la noi nu este proasta si ineficienta doar in domeniul dezvoltarii economice, ea este catastrofala si fata de UDMR. Guvernantii nostri si-au impartit cu baronii UDMR toate privilegiile puterii de zeci de ani: au tolerat participarea la alegeri a unei organizatii ne-politice (UDMR), i-au inlesnit celebrului Verestoy Attila sa taie "la ras" doua judete intregi, au calcat in picioare legile romanesti si au scos din Codul penal, in 2006 si 2009 infractiunile impotriva ordinii constitutionale, l-au impaiat in fotoliul de patron al Consiliului pentru Combaterea Discriminarii pe Csaba Ferenc Asztalos si l-au uitat in acel fotoliu din 2005! Ba chiar, in anul 2018, drept rasplata pentru faptul ca Orban Viktor ne-a blocat accesul in OECD, Liviu Dragnea, cu manuta lui, a siluit Legea Educatiei (teoretic lege organica), pentru a-i da satisfactie lui Hunor Kelemen, reprentantul regentului maghiar pe pamantul ardelean. Dar oare protejarea suzeranitatii baronilor UDMR asupra vasalilor din Harghita si Covasna nu se datoreaza tot politicienilor romani? Dar retrocedarea ilegala a unui sfert de Transilvanie catre mostenitorii optantilor care au mai primit o data despagubiri pentru aceleasi proprietati, in 1930, nu e tot opera politicienilor romani?

Marcel Ciolacu este fie ticalos, fie sarac cu duhul daca declara ca proiectul de lege privind autonomia secuiasca a fost adoptat tacit de Camera din intamplare. Este fie ticalos, pentru ca a stiut de proiect si l-a lasat in afara ordinii de zi, fie sarac cu duhul ca nu pricepe corect importanta proiectelor de lege. Klaus Iohannis este, insa, la fel de vinovat de excesul UDMR-ului si al Budapestei. El conduce Romania inca din 2014, conducand inclusiv serviciile de informatii si diplomatia si nu a miscat un deget pentru a intrerupe sirul de provocari ale maghiarilor. Mai mult, el este ardelean si ar trebui sa inteleaga bine natura demersurilor UDMR-iste. El mai este si coleg de partid european cu Orban Viktor si ar fi putut sa ii raspunda de mult gesturilor ostile ale acestuia. De exemplu, cred ca presedintele este bine informat despre sicanele la care diplomatii romani de la Budapesta si familiile lor sunt supusi de multi ani. Si nu a facut nimic.

Si Marcel Ciolacu, si Klaus Iohannis, si PSD, si PNL au stiut ca nu e bine sa exporte gazele romanesti in Ungaria si ca ar fi bine sa le industrializam aici, dar niciunul dintre ei nu a miscat niciun deget sa faca vreun grup energetic pe gaze aici sau sa refaca petrochimia sau sa reporneasca fabricile de ingrasaminte.

Si Marcel Ciolacu, si Klaus Iohannis, si PSD, si PNL au stiut ca nu e bine ca Ungaria isi va face doua reactoare nucleare rusesti la 120 km de Timisoara. Au stiut si au tacut, ba chiar au ajutat guvernul Orban Viktor, organizandu-i o dezbatere publica in semi-clandestinitate, la Oradea.

Si Marcel Ciolacu, si Klaus Iohannis, si PSD, si PNL au stiut ca nu e bine sa sustinem traseul propus de Ungaria pentru autostrada Via Carpatia si ca ar fi bine sa schimbe acest traseu pe conturul autostrazii Transilvania. Au stiut si au tacut la summit-ul celor trei mari de la Bucuresti.

Si Marcel Ciolacu, si Klaus Iohannis, si PSD, si PNL au stiut ca nu e normal sa tii un om 15 ani in aceeasi functie, doar pentru ca e sustinut de UDMR. Au stiut cu totii ca la CNCD se practica politia gandirii. Si, cu toate acestea, i-au tot prelungit mandatul acelui Csaba Ferenc Asztalos, ultima data chiar acum cateva saptamani. Un final comic, dar asteptat, al afacerii legii autonomiei secuiesti ar fi ca protejatul Asztalos sa ii traga o amenda uriasa lui Iohannis. Pe masura lasitatii politicienilor romani din ultimii 30 de ani.

Asa ca, guvernanti si opozanti, lasati gargara cu vinderea Ardealului si comportati-va normal. Reintroduceti in Codul Penal infractiunile contra ordinii constitutionale, schimbati-l odata pe nemuritorul de Asztalos, puneti parchetele sa instrumenteze baronii din Harghita si Covasna pentru nelegiurile comise, inchideti-i telefonul in nas lui Orban Viktor sau Szijjarto Peter cand va cer chestiuni ilegale/imposibile. Nu-i mai permiteti, de exemplu, lui Szijjarto sa vina la Cluj sa organizeze adunari cu sute de oameni in plina pandemie. Si, mai inainte de toate, faceti si voi macar 1.000 de km de autostrada, faceti si voi niste centrale pe gaze si niste conducte de gaze in localitatile patriei, faceti si voi reactoarele 3 si 4 de la Cernavoda, incurajati exportatorii romani, listati companiile romanesti la Bursa de la Bucuresti, nu le mai vindeti concurentei straine, dati-i afara pe cei care au aranjat ca firmele de casa ale lui Orban Viktor sa detina monopolul exportului de gaz din Marea Neagra. Si faceti voi o cale ferata de mare viteza Bucuresti-Cluj Napoca, inainte sa-i vina lui Orban Viktor pe gura, a doua oara, propunerea de-a face una de la Budapesta la Cluj Napoca.

A! daca tot a devenit o moda pentru toti sa va luptati cu chinezii si i-ati alungat de la infrastructura de 5G si de la Cernavoda, ia luati exemplul rivalilor de la Budapesta si faceti un consulat al Taiwan-ului la Bucuresti! Pai ia sa vezi atunci ce bucuros va fi unchiul Sam.


Petrisor Gabriel Peiu este doctor al Universitatii Politehnica din Bucuresti (1996), a fost consilier al premierului Radu Vasile (1998-1999) si al premierului Adrian Nastase (2001-2002), subsecretar de stat pentru politici economice (2002-2003) si vicepresedinte al Agentiei pentru Investitii Straine (2003-2004). Este coordonator al Departamentului de Analize Economice al Fundatiei Universitare a Marii Negre (FUMN).

Despre ce vrei sa scriem?


Urmareste Ziare.com si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Ziare.com.

Sursa: Ziare.com

Articol citit de 19934 ori

Urmareste Ziare.com pe

Urmareste stirile Ziare.com pe Facebook
41 comentarii
Ordoneaza comentariile:Standard |Calitate |Numar Voturi |Recente

Adevaruri simple, dure, directe: "bai papleaca, nu-ti ia nimeni ti-

nerii", pleaca ei singuri la mai bine, sclavie e peste tot, dar acolo are alt pret.
Adevarat, fals, sau si-si ?
Pai din punctul de vedere al persoanelor active, constiente si responsabila, adevarat este ca aleg singuri, dar oare cum vad asta acei oameni care si-au construit viata la umbra unei cariere formate sau dobandite decat in limitele impuse de un sistem, de familii autoritare si cu dare de mana, sau la noroc dar neaparat cu castig, pe motiv ca viata e scurta si oricum e democratie ?
O nota asemanatoare de inconsistenta ramane si dupa lectura articolului, dur si realist pana la rezolutia alegerii personale care lipseste cu desavarsire, caci a-l bucura pe unchiu Sam nu suna a optiune, ci mai degraba a razbunare cu accente diverse, de la nationalismul idealist desuet pana la perfidie aprofundata.. orice asemanare cu Miorita este absolut intamplatoare.
Deci cam astia suntem asta meritam, cel putin pana acum, dar de acum incolo ce facem d-le Peiu, fost consilier al unor politicieni care au marcat traseul dezvoltarii noastre ca natiune prezumat democratica ?
PS Caci natiunea care dezvolta atatea bogatii pe la Monaco, local sau aiurea, clar ca nu exprima spiritul democratic, nu-i asa ?
PPS Haideti sa-l lasam pe alde unchiu sam cu ale lui, bune sau rele sunt ale lui si sa incercam macar sa descifram alegerea lor de a se dezvolta unitar, ca natiune adica, de la finalul ultra corupt al prohibitiei, caci tare bine ne-ar sta sa rupem odata mitul asta medieval si ridicol al mioritei laie, laie bucalaie.... din ograda personala, nu credeti ?

 

Since sa fiu

E doar o parere dar cred ca sunt mult prea multe cuvinte ce incearca sa sune din coada.
Tinutul Secuiesc este o problema reala.
Ca mare adept a lui Trump se pare ca incercati sa dati cu barda dupa indrumari parvenite de pe oriunde si sa acuzati pe oricine... in afara de dumneavoastra. Omiteti cu desavarsire sa spuneti ca la capitolul drepturilor omului Ungaria este pe panta dictatoriala. De ce ati mentiona asta cand idolul drag si scump Trump incearca acelasi lucru.
Da suntem cam de capul nostru, si nu stiu daca vom fi vreodata altfel, dar transformarile ce au inceput in Ardeal se vad, dau roade si incet, foarte incet megand spre sud, vor incepe sa prinda radacini si in alte parti.

 

inalta poarta otomana lua copiii din Valahia si Moldova pentru

a-i transforma in ieniceri
UE ne ia tinerii calificati sau pe cei vanjosi pentru a-si substitui forta de munca intelectuala sau fizica
buna tara, rea tocmeala, mama ei de randuiala!

 

Acest articol poate fi luat ca un inceput de program national

pentru PNL ! Despre psd nu mai avem nicio speranta ca va face altceva decat sa fure si sa minta ... O alianta PNL-USR ar putea sa puna Romania pe o cale spre modernizare si o situatie la nivelul marimii acestei tari in UE; nu mai vorbim si de bogatiile pe care le are Romania si de care isi bat joc politicienii dandu-le pe nimic ungurilor si austriecilor.

Senatul a adoptat tacit, anunt ora 23:46

modificarea Codului Administrativ propusă de UDMR, care prevede că autoritățile sunt obligate să folosească limba minorităților in anumite zone, potrivit stirileprotv.ro.

Nu mai am comentarii, sunt mut!
Prin repetarea din Senat, in acelas model cu al Camerei Deputatilor, cred ca s-a ajuns la capatul rabdarii ca acest sistem politic creiat de fosta securitate, impreuna cu gasca evreiasca ce a dus tara la un punct foarte periculos, tocmai cind pentru ei nu a insemnat nimic cei 100 de ani de la intemeierea Statului Roman.
Suntem un popor chiar atit de las si nepasator?
Ma Cristoiule si ziarul de cacao Evenimentul zoilor, va vaitati ca dati faliment, faliment sa dati si sa crapati pentru lispa de corectidudine nationala si nu pupcurisme partidelor devastatoare de tara!
Ati ajuns sa ne faceti sa ne fie rusine sa spunem ca suntem romani!
Desfiintarea Parlamentului si anularea actualei constitutiei Brucan-iene trebuie sa fie prima masura pe care poporul roman trebuuie sa o puna in aplicare cit mai urgent si cei vinovati sa fie trasi la raspundere in fata justitiei pentru actele lor irationale!
Jos partidele politice!
Aceste partide nu sunt decit FSN-ul ce a fost facut bucatele, ca sa duca in eroare ca avem democratie.

Fluturyli !!!

Cine sa ia un program bun de guvernare?
Partidul lui Fluturyli care a ucis nenumarati oameni in Suceava?
Partidul lui Fluturyli al carui guvern colcaie de tot felul de arivisti din tot felul de partide si partidulete?

@hello: pnl=psd! nicio diferenta!

*

bai papleaca,

nu-ti ia nimeni tinerii, pleaca ei singuri...
sclavia nu-i acolo, e aici!

BaronLucovid Rank user: x5 02.05.2020, 00:38

ai vrut sa zici:inalta poarta otomanane ia manelisti si ii obliga sa fure si cerseasca cand Romania manelista are asa mare nevoie de ei acasa !

Bine fac ca pleaca! E SELECTIA NATURALA!

Ce e bun pleaca! Ce nu, ramine aici si intra in politica!

suntem o tara bogata cu oameni

inteligenti si frumosi, dar administrata catastrofal in ultimii 30 de ani. o tinta pentru puterile lumii. romanii nu pleaca de buna voie, ci datorita politicilor dictate din afara, si executate din interior, de a nu realiza venituri care sa le asigure un trai decent pe plaiurile materne. zbaterea celor de afara, ca oriunde in lume, este sa saraceasca aceasta tara si sa devina o colonie la mana lor. nimic nou sub soare. este o politica planetara. cine poate oase roade cine nu .... restul este abureala.

Patru milione!

Cel mai mare exod din istoria Romaniei! Nimeni nu ne poate "lua" 4 milioane de cetățeni - Au plecat scarbiți de jaful programat al statului securisto-mafiot roman, de grupările de infractori numite partide - de cei care au UCIS in 1989 pentru a-și anexa țara ca să o jefuiască. Criminalii sunt liberi, urmașii lor sunt la putere mai peste tot, Justiția este subordonată lor. După pandemie, vor pleca tot mai mulți. Romania e o țară fără viitor.

Domnului Peiu ii place sa scrie. Cam mult. ar fi bine sa nu mai

dilueze calitatea discursuui in favoarea cantitatii.

De aceea, va sfatuiesc sa cititi articolul de ja jumatate in jos :)))
Atunci veti putea citi lucruri cu adevarat interesante!

Romania este eterna, nu mai depinde de bunul plac al unor hoti si tradatori!
Romania este europeana!

 

Peiu scrie cam la fel de mult ca si tine...

... deosebirea e ca ce scrie el este infinit mai interesat. Ai face bine sa-tzi aplici propriile sfaturi "productziilor" proprii, Mai Draga ! :)

Domnil Peiu, nu scrie mai mult ca tine pe ziarecom. Daca esti

obisnuit cu ce scrie doamna IED, asta e.
Un mic ex. Ptr IMM-uri s-a semnat contractul cu bancile pe 27 de catre Burduja, dupa 10 zile de la lansare. Parca cei cu papion, costum laptop, corporiatistii erau la PNL. Bancile decid. Dupa un an sa vezi dobinzi. Ptr un ex. extern se vede cum ii ajutam pe nemti.

Mosule, in prima parte ai cifre

Tocmai pentru a nu considera concluziile din partea a doua ca fiind fortate.

Sa vedem si alte date

Ungaria GDP per capita in 1990 $3312 USD, iar Romania $1681. In 2019 datele sunt $16484 si respective $12,878. In 2019 in terms of GDP ungurii sunt pe locul 57 cu 161 miliarde iar noi pe locul 45 cu 250 miliarde. Dupa cum se vad eu produsul intern brut al ungurilor a crescut mai incet ca al nostru.

 

economistule....

ungaria aprox. 10 milioane locuitori ..$161 miliarde
romania 20 milioane locuitori...$250 miliarde
la populatzie dubla, romania ar trebui sa aiba un GDP cel putzin dublu ungariei.
de aia la unguri GDP/capita este mai mare ca in romania , dar in fraza urmatoare ai uitat ce ai spus.
vorbesti ca trump. si el spune ca a facut cele mai multe teste din lume la coronvirus , dar daca raportezi la populatzie vezi ca bate campii.

@hc-ct

RB2015 are perfecta dreptate si gandeste ca un economist,in dinamica fenomenelor!
In 1990 PIB-ul ungar reprezenta 197% fata de cel al Romaniei,pentru ca in 2019 sa cada la 128%!!!
Este vorba de PIB-ul nominal,daca dovedim ca intelegem economie ne raportam la PPP(Purchase Parity Power)care reflecta realitatea economica,in 2019 PPP maghiar per capita era de 33409 dol iar cel romanesc de 27753,in consecinta cel maghiar il mai depasea pe cel roman cu...20%
nesemnificativ daca adaugam economia neagra semnificativ mai mare la romani fata de unguri!
Este flagrant faptul ca decalajele s-au redus constant pana la cvasi egalare!
Mult cantatul nivel de dezvoltare al Ungariei(tara care tot la coada Europei este ca si noi,bulgarii,croatii)este mai mult umflarea in pene a guvernantilor budapestani care vor sa accopere derapajele anti-democratice grave pentru o tara UE!Teo

si tu esti la fel....

cand pomenesti de China ca si prima economie a lumii,desii nu pomenesti niciodata ca traiesc mai rau ca la Barlad...in ceea ce privest numarul de testati nu inteleg care este problema mai ales cand stim de peste 3 saptamani ca suntem de fapt cu 500%-800% mai infectati decat datele oficiale,si ca singura rezolvare este ca tu sa continuii sa o freci pe aici iar noi restul sa ne autoimunizam si sa incercam cat mai mult sa te protejam si pe tine.

Strasnic articol!

De la mijloc pana la final e fulminant!
Chiar m-a amuzat. In loc sa-l dea pe Ciolacu cu capul de masa si lui Iohannis sa-i traga un pumn, el ii da pe amandoi cap in cap. In mod repetat. La fel, si pe pesedisti cu liberalii.
Dar, cele mai strasnice motivele. Sunt juste si foarte tari! Ingrozitor de tari!

Autonomia maghiara poate fi ...

... mult ravnita sansa la descentralizare. La urma urmei eu prefer ca sa fiu condus de catre unguri, care au un management de tara ceva mai eficient si responsabil, decat de birocratia valaha din Bucale, corupta si ineficienta, dar care ofera doar saracie si "patriotism" in schimb.

Corolarul este rezistenta la reforma administrativa. Borfasii din Bucale vor urla "tradare"/"ne iau ungurii Ardealul", mai nou "Putin e rau"/"esti rus", ori de cate ori se vor vedea amenintati de vreo incercare de reforma.

 

"La urma urmei eu prefer ca sa fiu condus de catre unguri"

Nota bene: Tu (și alți cațiva etern rătăciți), sunteți singurii care vă adresați romanilor, in limba romană (!!!), cu "voi romanii".
Singurii care mai fac asta sunt etnicii unguri din Romania, sau Basarabenii filoruși...!!!

Așa că "tu", dacă ai fi rămas in Romania (spre norocul Romaniei ai fugit), ai fi fost de partea cealaltă, cea maghiară și a acoliților lor vanzători de țară, (recte fățarnicii PZD și nu numai), fiindcă evident că nu ești maghiar. Sau roman.

Așa că (bis), oameni buni, ziceți-i una de dulce ăstuia de ni se adresează cu "voi romanii" și ne dorește și să fim sub papuc străin. Dar civilizat, ca să priceapă că deși vorbim aceeași limbă, nu suntem din același aluat.

Tu esti roman? Traiesti in Romania?

Cum poti sa scrii asa ceva? Chiar cu creierul scos, nu spalat, nu ai voie sa sustii sa fii condus de o tara straina.
Pentru independenta noi ne batem de 2000 de ani.

Care independenta cand ai in tara trupe US

mai multe si de o mie de ori mai dotate cu armament decat propria armata...
Si sa te tii maine cand se termina baza aia militara ce le-facem soldateilor americanesti, caci in targ umbla vorba sa sunt pe drum doar vre-o suta de mii... sa ne ajute economia nationala si sa le mai cumparam fiarele vechi pe care le scoate armata US din UZ-ul ei...
Iti spune ceva Deveselu sau Kogalniceanu...
Doar pt Deveselu patim anual 250 de milioane de dolari...
Suntem tare independenti, da afla parlamentul tarii ca au intrat soldateii americani abia cand ei au plecat...
Si sunt multe, multe de spus pe tema asta...

D-le Peiu,

Toate bune si frumoase, gandesc ca, uneori, macini in gol ca o moara stricata... as vrea sa aud un cuvintel despre timpul in care consiliai pe la guvern, cine te asculta si cine te condamna cu manie proletara, cine acuza(atunci, nu acum) dupa cum bine spui: "demolarea economiei, pas cu pas, furnal cu furnal... laminor cu laminor" (ce rol ai avut in vanzarea pe nimic a combinatului de la Gatati?)
As vrea si altceva dacat vorbe!

 

Inca ceva

De fapt articolul este un atac mai volat la presedite dupa ce a pleznit peste ceaf haita pezdisto-udemerista. Pai cina a fost la butoanele guvern-parlament din 2012 psd/udmr/alde. Ceea ce se uita este ca Ungaria este considerata in SUA pudelul lui Putin de unde pana unde ca este a 15 economie al lumii cand la GDP este pe locul 57?!! Da sunt de acord ca infrastructura din tara este f.oasta dar vina este a haitei rosii nu a presdintelui si sa nu il uitam si pe patronul domnului Peiu, Adrian Nastase si parca tot el, Nastase a vadut Petromul la OMV

 

D-le profesor,

ma-ti dat gata cu "cea mai complexa economie a lumii"!Au inceput aia din G20 sa se certe intre ei,care sa iasa sa intre Ungaria! Iar la cate functii ati avut, cred ca macar o turnatorie ati distrus si d-voastra!

 

D-le profesor

dati-ne cateva nume de studenti trimisi in 1990 sa studieze la Moscova.Ungaria are a 15-a cea mai complexa economie a lumii?!!? Imi vine sa ma mut acolo...Observ ca,la cate functii ati avut,macar o turnatorie puteati salva...

 

Martie 1990, Tg Mureș

"In martie 1990, la Targu Mures a iesit la suprafata un conflict care induce o stare de tensiune romano-maghiara"

Ca să nu se uit cumva: cu o lună inainte se inființase organizația "Vatra Romanească", iar evenimentul de la Tg Mureș a fost o diversiune, o instigare menită a inființa vechea-nouă Securitate sub sigla SRI. "A ieșit la suprafață" imi pare o expresie (sper că nu voit) eufemistică.

 

Cei care isi uita trecutul ...

In 1989, pe fondul nemultumirilor populare, Iliescu dadea o lovitura de stat prin care a confiscat si deturnat Revolutia romana. Lovitura nu se incadra in niciun fel in evenimentele care au avut loc atunci in Estul Europei, pentru ca scopul ei nu era sa lase Romania sa se dezvolte in ritmul si directia tarilor din jur.
Tiparul si brutalitatea dupa care s-au desfasurat evenimentele din 1989 si din 1990 arata ca acestea aveau corespondent doar in lovituri similare organizate de CIA prin America de Sud in anii 70-80, pentru a inlatura de acolo regimuri ostile exploatarii colonialiste (in gen Allende). "Apropierea" lui Iliescu de Rusia este o poveste propagandistica intretinuta cu multa grija de-a lungul anilor. In fapt, in jurul lui erau (in afara de conducerea Securitatii, Armatei si Militiei) doar indivizi apropiati de cercurile financiare si oculte masonice si evreiesti.
Imediat dupa instalarea la putere si in cei 10 ani care au urmat "Revolutiei", Iliescu si conducerea tarii au aplicat doctrina socului pe poporul roman: inflatie, somaj, haos, mineriade, emigratie.
Foarte important, in aceasta perioada economia romaneasca a fost doar capusata de baietii destepti locali, dar nu a trecut in proprietate privata. Marele jaf a inceput dupa 2000 cand, de la "Nu ne vindem tara" Iliescu&Co au trecut pur si simplu la instrainarea Romaniei, platind tribut celor care i-au sustinut si ii sustin pana in ziua de astazi. Pinochet a murit linistit, asa cum va muri si Iliescu, semn ca ambii au ales barca potrivita.
Acestea au fost directiile consecvente impuse Romaniei de "comunistii" lui Iliescu si de "dreapta" romaneasca in perioada 2000-2020: capitalism salbatic a la Friedman & Chicago Boys, privatizare imbecila si unde era nevoie si unde nu, reducerea drastica proprietatii si influentei statului in economie, reduceri drastice in protectia sociala, distrugerea sistematica a invatamantului si educatiei locale pentru a crea idioti pe banda rulanta, inlaturarea oricarei protectii pentru capitalul autohton si pentru muncitorii romani (vezi si decretul faraonului privitor la declararea starii de urgenta), trecerea proprietatii nationale in proprietatea statelor si corporatiilor straine.
Aceasta e cheia in care trebuie inteles deznodamantul: finalitatea e o Romanie inapoiata ajunsa colonia Occidentului, catelus care raspunde prompt, pe toate planurile (economic, diplomatic, militar) la comenzile trasate de acolo. De aceea l-a atacat Iohannis (marioneta rasfatata de propaganda, CEO-administrator de plantatie) pe Orban (conducator al poporului sau) pentru ca acesta este genul de lider pe care UE si SUA nu si-l doresc in sferele de influenta.
De aceea la noi este intretinut sistematic un sentiment anti-Orban, pentru ca stapanii nu-si doresc alti sclavi care sa-si voteze lideri de genul lui. Tot de aceea, de fiecare data cand Orban da peste nas bancilor si corporatiilor, coloniile SUA-UE sunt informate prompt ca Ungaria e o dicatura in devenire.

 

'politica externa' si 'politica interna' sint concepte expirate

nu mai exista politica interna si nici politica externa.
exista doar armonizare cu mersul lumii.

cei care privesc spre 'politica externa'...oare ce-or mai vedea, daca ea e expirata?!
dar cei care privesc spre 'politica interna' ?

 

Felicitari autorului, tocmai ne-a confirmat iarasi secretul care ne

blocheaza in mentalitatea feudala cu prezumptii democratice cinstite. Asa este, politicul romanesc descendent direct din Ilici, care s-a pupat cu marele nostru vecin si pretin de la rasarit in timp ce omologii lui se retrageau, sufera de o boala cumplita si fara leac, inteligenta asimptomatica la pachet cu lacomia nemasurata si absenta totala a solidaritatii cu ceilalti romani nepoliticieni, perfect adevarat.
Dar, pentru ca indoiala fireasca a omului rational care cauta adevarul chiar si acolo unde PARE absolut e prezenta ca avantaj al experientei, de aceeasi boala sufera foarte multi conationali ai politicienilor care ne conduc de la dezastru catre catasftroa, din pacate. Motivele aproape ca nu mai conteaza acum, poate ca mai incolo cand vom decide ca mai vrem sa si evoluam, nu doar sa supravietuim. Poate!
Ma incanta teribil atentia si dragalasenia cu care abordati detaliile astea marunte si totusi relevante cu care tratati problematica sifonarda a ungurilor si a udemereului in contrast cu pesedismul si penelismul invingator impotriva propriei natiuni(imi pare rau ca nu gasesc acum graficul exodului romanilor care ne acordau intaietate mondiala in plin mileniu III, in ciuda faptului ca teoretic doar Siria exporta mai multi conationali fugari din calea razboiului la ei). Am inteles ca sunt la fel de cand useleul a prins viata gratie bunavointei tuturor care voiau sa traiasca ca-n vest dar sa munceasca ca la noi, vedem bine ce salarii, ce privilegii, ce averi colosale din teritoriu nu neaparat de la Monaco, ne aprind imaginatia si ne intretin speranta ca tocmai am reusit sa daramam capitalismul occidental ca sa-l construim si imbratisam pe cel socialist.
De acord cu dvs ca presedintele ales, ca sa nu iasa simbolul mitomaniei si iconstientei, s-a multumit ani la doar sa profite, ca deh, asta e moda romaneasca de cand ne stim ca natiune, dar sa-l criticati cand in sfarsit ia pozitie normala impotriva iddiotismului functional mixat grosier cu dorinta bolnava de a profita chiar daca tara se destrama, mi se pare prea mult, zau asa indiferent de reactia lu Unchiu Sam, nu credeti ?
PS Ati uitat sa specificati ce diferente teritoriale, de populatie si resurse exista intre noi si ungurii care, cu toata coruptia lor, ne sunt superiori dpdv economic si al credibilitatii financiare; eu sunt convins ca abordarea constructiva a acestor diferente ar face mai multa lumina in arealul inteligent neasimptomatic care mai supravietuieste pe aceste meleaguri inca si ne-ar deschide ochii suficient de mult ca sa identificam si barna invizibila din constiinta noastra teribil de atrofiata de e-ul personal castigator, supravietuitor sau emigrant cu ajutorul politicii in care economia duduie!

 

Doamne ferește!

Dar Petrișor Peiu a fost om politic, consilier al prim-ministrului. Amandoi, Adrian Năstase și Radu Vasile au ieșit pe ușa din dos a politicii. Deci nu om politic de rand. Acum e moral să dea lecții despre oamenii politici.

 

Precizare

Ba chiar tinteste la functia de presedinte (dupa ce pleaca Iohannis, caruia i-a fost contracandidat), asa ca lucreaza la imagine.


Prima   1   2   Ultima
Platforma pentru solutionarea online a litigiilor