Alex Gavan, marturii din infernul alb: Lumea facea poze cat inca erau oameni sub zapada

Marti, 16 Iunie 2015, ora 08:22
7220 citiri
Foto: Facebook/Alex Gavan

In ziua nefasta de 25 aprilie, cand un cutremur devastator a zguduit Nepalul, alpinistul roman Alex Gavan se afla in tabara de pe Lotse, un optmiar himalayan. Daca ar fi ajuns in varf, Lotse ar fi fost cel de-al saptelea al lui Alex, fara oxigen suplimentar si serpasi de altitudine.

Avalansa ce a urmat cutremurului l-a prins pe Alex intre doua ascensiuni de aclimatizare. Terminase pre-climatizarea pe un munte de 6.000 de metri, urmau cateva zile de odihna si termina de citit chiar o carte despre avalanse.

"Ma aflam intre doua ascensiuni de aclimatizare. Coborasem de la 6000 m de pe Lobuche si ma odihneam in cortul meu din tabara de baza. Incheiasem o conversatie telefonica cu prietenul si partenerul meu de coarda polonez, Pawel Michalski, impreuna cu care am urcat pe Gasherbrum 1 (8.068m) in 2007.

Culmea, citeam ultimele pagini din Avalanche Essentials de Bruce Tremper, una din noutatile aparute pe tema avalanselor. Crestele muntilor nu se intrezareau foarte bine pentru ca ningea usor. Brusc, tot ghetarul pe care ma aflam a inceput sa se framante", a rememorat alpinistul roman.

Cutremur devastator in Nepal: Alex Gavan, noi detalii despre alpinistii blocati pe Everest

Pamantul a inceput sa se miste. La inceput, Alex Gavan si-a pastrat calmul, se afla intr-o zona seismica. A intrat in alerta dupa ce si-a dat seama ca e vorba de-un cutremur cu magnitudine mare: "Initial acel cutremur nu mi s-a parut ca fiind ceva neobisnuit, la urma urmei zona este una seismica si muntii Himalaya s-au format prin coliziunea a doua mari placi tectonice. Pe masura ce trecea timpul, intensitatea lui crestea si parca nu se mai oprea. Mi-a trecut prin cap ca sub mine s-ar putea casca o crevasa si eu voi cadea inauntru. Am realizat atunci ca trebuie sa fie un cutremur de magnitudine foarte mare. In final s-a dovedit a fi de 7,9 grade pe scara Richter".

Alex stia ca, atunci cand in mare se produce un cutremur, acesta e urmat de un tsunami. Pe munte, echivalentul este o avalansa. Cutremurul inca nu se oprise si alpinistul se gandea la avalansa care, cel mai probabil, va lovi intr-un timp de ordinul secundelor.

"Cand totul a incremenit, am tras fermoarul ca sa deschid cortul si primul lucru pe care l-am vazut a fost uriasa avalansa care ocupa tot campul vizual si se indrepta cu viteza in directia mea. Venea dinspre muntele Pumori, oarecum diametral opus de locul dinspre care o asteptam.

Mi-am tras bocancii in picioare rapid si am fugit spre un bolovan masiv aflat cam la 50 de metri distanta de mine. Mi-am spus ca, daca ajung sa ma adapostesc in spatele lui, poate voi avea o sansa de supravietuire. In plina alergare mi-am dat seama ca ceea ce va ajunge sa ma loveasca nu este de fapt corpul principal al avalansei, ci mai degraba suflul ei.

Cutremur devastator in Nepal: Nou mesaj de la alpinistul roman Alex Gavan: Fiti alaturi de mine!

Acum riscul principal nu mai era unul legat de un impact violent, ci sufocarea brusca cu milioanele de particule de gheata aflate in aer si care mi-ar fi intrat in plamani cu o viteza uriasa. Chiar inainte de bolovan am cotit-o brusc si am intrat in cortul unde luam masa. O decizie de moment aparent ciudata, dar care in final poate ca mi-a salvat viata", povesteste Alex Gavan.

Cat timp respira, trebuie sa facem totul ca sa il salvam

A inceput apoi operatiunea de salvare si au urmat 24 de ore intense. L-a tulburat faptul ca unul dintre ranitii critic, caruia ii lipsea o parte din calota craniana, a murit peste noapte. L-a carat pe o targa improvizata din niste bete de cort distrus de avalansa, impreuna cu Vojtech Flacinski si alti alpinisti, mai bine de 400 de metri, pana la punctul improvizat de prim ajutor.

De cand l-am recuperat, nimeni nu ii dadea nicio sansa de salvare in conditiile in care ne aflam noi acolo. Am hotarat ca atat timp cat omul respira trebuie sa facem totul ca sa il salvam. Ne-a luat o eterninate sa il transportam peste ghetarul accidentat, eram foarte preocupati ca nu cumva sa il zdruncinam prea tare si sa il omoram chiar noi
Alex Gavan

Lumea facea fotografii cat inca erau oameni sub zapada

Un alt lucru care l-a marcat pe Alex in timpul operatiunii de salvare a fost pasivitatea unor oameni din tabara de baza.

"Negativ, mi s-a parut revoltator faptul ca mult prea multa lume asista pasiv si facea fotografii cat inca erau oameni sub zapada si operatiunile de cautare erau departe de a se fi incheiat.

Cred ca asta se datoreaza si faptului ca Everestul nu mai este un munte al alpinistilor, ci al celor cu un ego mare cat distanta dintre tabara de baza si pana pe varf si care cred ca, daca ai bani ca sa platesti o armata de serpasi si sa folosesti cantitati nelimitate de oxigen suplimentar, pui piciorul pe varf si spui ca ai cucerit muntele. Regretabil si dezagreabil. Un circ care nu are legatura cu sportivitatea, cu fairplay-ul. Deci, pe undeva, reactia acestor oameni nu ma surprinde", spune mahnit Alex.

Cutremur devastator in Nepal Alpinistul Alex Gavan, nou mesaj pe Facebook: Am simtit instant un ghem in stomac

La 24 de ore dupa producerea avalansei, au sosit doua elicoptere. Exista vreo 15 elicoptere in Nepal si era nevoie de ele in toata tara.

"Cele doua elicoptere au sosit la 24 de ore dupa producerea avalansei, in cel mai scurt timp in care puteau sosi. In ziua dezastrului ceata si ninsoarea au facut imposibil orice zbor. Am avut mare noroc ca au sosit si atunci, in dimineata urmatoare. In tot Nepalul sunt vreo 15 elicoptere si nu sunt niciodata toate functionale in acelasi timp.

Iar dupa cutremur era mare nevoie de ele pentru salvare in foarte multe locuri. L-am sunat de mai multe ori prin satelit pe amicul meu Migma Sherpa, unul dintre proprietarii privati de elicoptere din Nepal. Prima data a fost imediat ce am supravietuit avalansei si incepusem operatiunile de salvare. I-am solicitat ajutor aerian, altfel riscam sa pierdem mai multi oameni. In final numarul victimelor s-a ridicat la 19", isi aduce aminte alpinistul.

"Tarziu, foarte tarziu", abia pe 28 aprilie a avut confirmarea ca ceilalti alpinisti romani din Nepal erau in viata. "Cautarile mele de salvare s-au indreptat si asupra lor, dar fara rezultat. Aveam o banuiala puternica ca sunt sus pe munte si stiam ca, teoretic, toti cei care se aflau in taberele superioare erau nevatamati. Dar era doar o banuiala si nu mi-am permis sa fac nicio afirmatie in legatura cu starea lor, in caz ca ma inselam, iar ei ar fi patit ceva, le-as fi provocat o mare suferinta familiilor lor. Cu astfel de lucruri nu este de gluma".

Muntele nu se cucereste, trebuie sa meriti muntele

Pana acum, Alex a incercat de trei ori sa urce Lotse si va incerca din nou, tot fara oxigen suplimentar si porteri de altitudine.

"In aceasta expeditie intentionam sa urc vecinul Everestului, varful Lhotse (8.516 m). Au aceeasi tabara de baza. Cu siguranta, voi reveni pe ambii munti", marturiseste Ales.

Muntele nu se cucereste. Trebuie sa meriti varful, trebuie sa il aduci aproape de tine, trebuie sa il faci sa te accepte acolo sus. Iar a internaliza o astfel de experienta fundamentala este incompatibil cu imaginea din mentalul colectiv occidental al omului care invinge natura. Ce iluzie si ce aroganta sa crezi ca poti cuceri un astfel de varf. Climbing mountains Outside is climbing mountains Inside

Bucurie pentru Nepal

Dupa ce Alex a coborat de pe munte, incepusera sa vina informatii cu situatia groaznica din Kathmandu si din restul Nepalului. Primul gand al sau a fost ce putea face, cum poate sa ajute: "La cate am primit eu in dezvoltarea mea de la Nepal, de la oamenii de acolo si de la Himalaya din 2006 incoace, pur si simplu nu puteam sta deoparte. Gandul ca trebuia sa fac mai mult l-am avut de cand am plecat spre Lukla, dupa ce si ultimul ranit fusese evacuat din tabara de baza".

Asa s-a nascut colaborarea cu Kharuna-Shechen, o organizatie infiintata in anul 2000 de Matthieu Ricard.

Alpinistul Alex Gavan, ascensiune incredibila pe Broad Peak, in memoria luptatorilor anticomunisti din munti (Video)

"Partenerul nostru de proiect este Matthieu Ricard, printre altele traducatorul de limba franceza al lui Dalai Lama, a carui organizatie umanitara, Karuna Shechen, desfasoara de 15 ani proiecte educationale si in domeniul sanatatii pentru dezvoltarea comunitatilor in zone izolate din Himalaya.

100% din donatii vor ajunge la beneficiarii finali, in proiecte cum ar fi reconstructia de scoli, nu in costuri administrative", puncteaza Alex.

Pana acum, campania Joy for Nepal a strans aproape 42.000 de euro.

"Toata echipa mea (alcatuita in special de oamenii minunati de la Oma Vision) si toti partnerii din Romania (Zitec, Zvac, Donatie.ro, Headvertising, Tuan Nini, Anna Florea, Netopia, Accountess), care a facut posibil acest proiect, lucreaza in regim de voluntariat pentru aceasta campanie, iar in Nepal, Karuna Shechen are un donator anual care ii acopera costurile administrative.

De asemenea, avem ca si prieteni ai campaniei si care ne sprijina o serie de oameni absolut speciali: Ivan Patzaikin, Eugen Voicu, Oana Pellea, Catalin Tolontan, Liviu Dragan, Cristian Lascu, Vlad Mixich si Adelin Petrisor. Pana acum s-au strans in jur de 42.000 euro, din care mai mult de jumatate au fost prin donatii de 2 euro via SMS la 8826 (in retelele Orange, Vodafone si Telekom), iar restul din donatii cu cardul pe site-ul campaniei, Alexgavan.ro/nepal, sau sponsorizari de la companii", spune Alex Gavan.

Cred ca in 2015 a avea doar compasiune pentru tragediile celor de langa noi nu mai este suficient. Ca sa insemne ceva, compasiunea trebuie pusa in actiune
Alex Gavan

Horia Constantinescu, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, renunță la funcție
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, Horia Constantinescu, renunţă la funcţie după ce a devenit candidatul PSD la Primăria Constanţa. El precizează că...
Alegeri 2024. Cine sunt favoriții în viziunea lui Victor Ponta: “Oricine intră în turul doi cu George Simion, îl bate” INTERVIU VIDEO
Conflictele din Alianța PNL-PSD continuă deși a mai rămas puțin timp până la primul test al alegerilor. Unii candidații care și-au dorit să intre în cursa pentru Primăria Capitalei nu...
#Alex Gavan cutremur Nepal, #marturii avalansa Nepal, #joy for Nepal campanie , #cutremur Nepal