Ziare.com

Ambasadorul la Vatican, despre Papa Francisc si o eventuala vizita in Romania Interviu

de Ionela Samoila
Vineri, 29 Martie 2013, ora 20:16

   

Ambasadorul la Vatican, despre Papa Francisc si o eventuala vizita in Romania Interviu
Bogdan Tataru-Cazaban, ambasadorul Romaniei pe langa Sfantul Scaun, s-a intalnit cu noul Suveran Pontif, de la care a retinut mesajul de baza "Biserica fara Hristos ar fi un ONG pios".

Bogdan Tataru-Cazaban a explicat intr-un interviu acordat Ziare.com ce inseamna alegerea Papei Francisc pentru romani si ce ne putem astepta de la noul sef de la Vatican.

Inainte de a se remarca in lumea diplomatica, Bogdan Tataru-Cazaban a fost, vreme de patru ani, consilier de stat pe probleme de cultura si culte al Administratiei Prezidentiale.

V-ati intalnit de curand in calitate de ambasador cu Papa Francisc. Cu ce impresii ati ramas?

Papa Francisc ne-a primit pe toti ambasadorii pe langa Sfantul Scaun pentru a ne adresa primul sau mesaj dupa inaugurarea pontificatului. La finalul audientei am avut onoarea de a-i transmite urarile prilejuite de acest moment festiv.

A schimbat locul slujbei de joi din Saptamana Mare, mergand intr-un penitenciar pentru minori, carora le-a predicat speranta adusa de Hristos, le-a spalat picioarele, asa cum facea si cand era episcop si cardinal, si le-a adus daruri. Si pentru ca ne aflam in Saptamana premergatoare Pastilor in Biserica Catolica si in alte confesiuni crestine, as dori sa adresez celor care vor sarbatori in curand Invierea Domnului, urarea franciscana de "pace si bine"!

Papa Francisc, profesor de literatura, psihologie si teologie

Alegerea cardinalului Jorje Mario Bergoglio ca Suveran Pontif marcheaza o serie de premiere in istoria Bisericii Catolice. Una ar fi apartenenta la ordinul iezuit, ceea ce implica si un angajament de a nu ocupa functii de conducere. Cum se explica aceasta? De ce credeti ca a fost atat de dezbatuta apartenenta noului Papa la ordinul iezuit si de ce este ea atat de importanta?

Faptul ca Papa Francisc provine din Ordinul fondat in secolul al XVI-lea de Ignatiu de Loyola - "Societatea lui Iisus" - este, intr-adevar, o premiera, dar nu inseamna ca nu ar fi existat aceasta posibilitate pana acum. Probabil ca interesul legat de Ordinul iezuitilor vine dintr-o perceptie publica mai mult sau mai putin profunda asupra istoriei acestuia si a fidelitatii sale fata de Papa.

Ordinul a dezvoltat o spiritualitate centrata pe exercitiile spirituale propuse de fondatorul sau, cu scopul obtinerii discernamantului spiritual pe calea urmarii lui Iisus.

Una dintre charismele speciale ale Ordinului iezuit este educatia, domeniu in care a lucrat multa vreme si actualul Papa ca profesor de literatura, psihologie si teologie, si mai ales ca indrumator spiritual al tinerilor. Activand in zone ale lumii marcate de dramatice dificultati sociale, Ordinul s-a implicat in mod deosebit in apostolatul social, ingrijindu-se de cei saraci, marginalizati, defavorizati.

Actualul Papa, asa cum transpare inclusiv in omilia inaugurala din 19 martie, continua aplicarea acestor charisme specifice spiritualitatii si activitatii Societatii lui Iisus.

S-a observat ca si stema papala pastreaza emblema Ordinului.

Desigur, stema Papei Francisc cuprinde trei simboluri: in registrul iconografic superior se afla emblema ordinului iezuit - soarele in centrul caruia sunt inscrise trei litere: IHS (in latina: Iesus Hominum Salvator: Iisus Mantuitorul oamenilor) -, iar la baza sunt doua simboluri: steaua care o semnifica pe Fecioara Maria ("Steaua sperantei") si floarea de nard care trimite la figura lui Iosif, sarbatoarea Sfantului Iosif in Biserica Catolica fiind si ziua inaugurarii pontificatului - 19 martie.

Ce rol joaca alegerea numelui "Francisc" de catre noul Papa?

Numele a creat de la bun inceput o empatie extraordinara fata de noul Papa. Asa cum se stie deja, modelul este Francisc din Assisi, sfantul simplitatii si al saraciei evanghelice, omul plin de tandrete fata de ceilalti si iubitor al creatiei, omul pacii, ocrotitorul Italiei.

In discursul catre corpul diplomatic, Papa a oferit o tripla semnificatie a alegerii acestui nume-program: nevoia de a raspunde saraciei materiale, dar si celei spirituale, precum si de a construi punti de dialog si de reconciliere. In plus, stilul personal al Papei, de cordialitate si de austeritate, format in ani si ani de slujire pastorala printre cei umili si defavorizati, care l-au primit ca pe unul dintre ei, raspunde modelului inalt pe care si l-a luat.

Participarea patriarhului Bartolomeu I la inscaunarea Papei a fost socotita ca un moment istoric, ca un semn al "impacarii" dintre cele doua Biserici. Cum comentati previziunile privind apropierea dintre Biserica Ortodoxa si cea Romano-Catolica?

Prezenta patriarhului ecumenic a fost indubitabil un semn de fraternitate si de speranta, un gest care se inscrie in seria istorica a intalnirilor ai caror protagonisti au fost patriarhii ecumenici si papii, dupa Conciliul Vatican II. Participarea este totodata si expresia relatiilor care s-au consolidat in ultimii ani.

Din partea Patriarhiei Romane au participat IPS Iosif, mitropolitul Europei Occidentale si Meridionale, si PS Siluan, episcopul ortodox roman al Italiei, care au si inmanat mesajul Preafericirii Sale Patriarhul Daniel. Mesajul a fost reflectat si in paginile cotidianului oficial al Sfantului Scaun, Osservatore Romano.

Cred ca aceste gesturi nu sunt doar ceremoniale, ci manifesta o nevoie recunoscuta de a conlucra si de a transmite celor ce cred si celor ce nu cred ca mesajul Evangheliei este unul singur.

Primele mesaje transmise credinciosilor l-au pozitionat pe Papa Francisc ca un aparator al saracilor. Va face Suveranul Pontif din lupta impotriva nedreptatilor sociale o prioritate? Care vor fi problemele pe care va incerca sa le rezolve mai intai? Ce asteptari au credinciosii de la Papa Francisc?

Saracia este indubitabil o prioritate pastorala, care nu a aparut de curand; a fost mereu acuta in zonele defavorizate si a devenit tot mai acuta odata cu criza economica mondiala. Dar abordarea Bisericii, desi raspunde firesc la problemele concrete, este intai de toate una spirituala, pentru ca a fi in mijlocul saracilor sau al celor care se confrunta cu multe lipsuri este un act care comunica prezenta lui Hristos in aceasta lume.

De aceea, cred ca in atentia fata de saraci se afla, dincolo de exigenta sociala, un act de aparare a demnitatii persoanei umane, de incurajare spirituala, de insuflare a sperantei. Dar asa cum va spuneam, exista si o indigenta spirituala, o saracie interioara, un desert moral la fel de intins, poate, ca saracia materiala.

"Biserica trebuie sa fie instanta care sa vegheze cu promptitudine asupra derivelor"

Or, prima asteptare, interna oricarei Biserici, este un mesaj de speranta, o comunicare directa, cu toate mediile sociale, o atitudine de intelegere, de transparenta si de coerenta morala.

Cred ca, in continuitate teologica cu predecesorul sau, Papa Francisc are toate inzestrarile personale si experienta pentru a raspunde acestor asteptari.

Sigur ca sunt si altele. Sunt voci care cer schimbari mai radicale, unele care doresc o adaptare mai accentuata la contemporaneitate, altele care, dimpotriva, considera ca Biserica trebuie sa fie instanta care sa vegheze cu promptitudine asupra derivelor.

Deocamdata, mesajul Papei Francisc a fost acesta: lumea are nevoie de milostivirea parinteasca a lui Dumnezeu, pe care Biserica are datoria de a o descoperi, de a o comunica tuturor. Biserica trebuie sa iasa din ea insasi, din replierea asupra ei insesi.

"Biserica fara Hristos ar fi un ONG pios"

Recent, Biserica a fost implicata in mai multe controverse: celibatul preotilor, abuzurile sexuale, atitudinea fata de minoritatile sexuale etc. Care credeti ca sunt provocarile pe care le va avea de infruntat Papa Francisc? Va trebui Suveranul Pontif sa revigoreze cumva imaginea Bisericii Catolice? Ce decizii ar putea lua Papa Francisc si cum va reforma acesta Biserica Catolica?

As trece pe primul plan preocuparea principala a Bisericii Catolice: transmiterea credibila, eficace, esentiala a mesajului lui Hristos. Papa Francisc a spus-o imediat dupa alegere: "Biserica fara Hristos ar fi un ONG pios"! Deci noua evanghelizare a lumii contemporane.

Apoi urmeaza problemele determinate de caracterul global al crestinismului catolic: cele din Orientul Mijlociu, unde este nevoie imensa de dialog interreligios, cele din Africa si din America Latina.

Cu siguranta vor fi tratate problemele referitoare la coruptia morala, continuand linia transparentei si a tolerantei zero din pontificatul precedent. Semnificative mi se par temele primelor carti ale Papei Francisc aparute de curand in italiana: "Smerenia, calea catre Dumnezeu" si "Vindecarea de coruptie" - doua atitudini de realism spiritual si institutional care vor marca actiunea actualului Suveran Pontif.

S-a discutat despre faptul ca Papa Benedict al XVI-lea nu a vizitat Asia cat a fost in functie. Credeti ca Papa Francisc va incerca sa restabileasca legaturile cu acest continent sau isi va orienta atentia catre catolicii din Africa, mult mai numerosi si "nevoiasi"?

Atentia lui Benedict al XVI-lea s-a indreptat constant spre catolicii de pe continentul asiatic. Sigur, in cei aproape opt ani de pontificat a facut multe vizite, tinand seama de context si de resursele sale fizice. As aminti aici calatoriile foarte importante in Benin si Orientul Mijlociu, in urma a doua Sinoade ale Episcopilor dedicate acestor zone.

Cred ca actualul Papa, care prin provenienta si formatie intruchipeaza o Biserica misionara, va exprima si caracterul global al Bisericii Catolice, inclusiv prin continuarea construirii de punti acolo unde acestea sunt tot mai necesare.

Avand in vedere rolul pe care il detineti in gestionarea relatiei dintre Romania si Vatican, v-as ruga sa explicati cum se vede aceasta legatura, odata cu numirea noului Suveran Pontif. Credeti ca vom avea parte, pe viitor, de o vizita a Papei Francisc in Romania?

Intai de toate, as dori sa salut cu bucurie decizia Papei Francisc de a promulga decretul de beatificare a monseniorului Vladimir Ghika (1873-1954). Monseniorul Ghika a fost primul trimis al Consiliului National Roman din 1918 ca delegat extraordinar pe langa Sfantul Scaun, deci un proto-ambasador.

In mod simbolic, primul gest in relatia cu Biserica locala si cu Romania a fost aceasta recunoastere a martiriului lui Vladimir Ghika. Ambasada noastra are un program consacrat prezentarii cauzelor de beatificare romanesti, in stransa colaborare cu diecezele catolice din tara.

E prea devreme pentru o vizita a Papei in Romania, dar potential avem

In privinta unei vizite, nu cred ca v-as surprinde daca v-as spune ca pentru moment este prea devreme sa vorbim despre un proiect. Insa sunt convins ca Romania, dupa vizita istorica a Papei Ioan Paul al II-lea, are un potential special in relatia cu Sfantul Scaun.

In ultimii ani am conlucrat intens in domeniul migratiei, pe care Papa Francisc il cunoaste si din experienta personala, ca fiu de imigranti.

Comunitatile romanesti din diaspora se vor afla in continuare in prim planul cooperarii noastre. Am dezvoltat totodata si proiecte comune culturale si educationale, dat fiind numarul studentilor romani din universitatile pontificale. Sper ca acestea sa devina oportunitati convergente care vor asigura tarii noastre un profil recunoscut si in actualul pontificat.
Harta alegerilor locale 2020. Lista cu toti candidatii la consiliile judetene si la primariile marilor orase din Romania

Sursa: Ziare.com

Articol citit de 2166 ori

Urmareste Ziare.com pe

Urmareste stirile Ziare.com pe Facebook
Nu exista comentarii postate de utilizatori.


Platforma pentru solutionarea online a litigiilor