De mai bine un secol pasionatii de arta cauta celebra fresca disparuta atribuita lui Leonardo da Vinci "Batalia de la Anghiari''. Insa o echipa de experti si-a anuntat miercuri concluziile unei analize cu privire la celebra fresca reprodusa si de Peter Paul Rubens: conform acestora, geniul renascentist nu a pictat niciodata aceasta fresca, transmite DPA.
Fresca sarbatoreste victoria din secolul XV a Republicii Florentine impotriva milanezilor si o lunga perioada de vreme s-a crezut ca ar fi ascunsa dupa un zid, in Palazzo Vecchio, din Florenta. Zidul nu a putut fi daramat pentru a verifica daca fresca se afla intr-adevar acolo pentru ca a fost acoperit cu o alta fresca de valoare inestimabila, despre o alta batalie, opera a pictorului si arhitectului Girogio Vasari.
"Leonardo nu a pictat niciodata aceasta batalie pe zid, aceasta este concluzia noastra", a declarat Francesca Fiorani, istoric al artei de la Universitatea din Virginia, cu ocazia unei conferinte organizata la Galeriile Uffizi din Florenta.
Fiorani a precizat ca Leonardo nu a facut decat unele schite si studii pregatitoare pentru fresca de dimensiuni mari ce i-a fost comandata la inceputul secolului XVI. Exista insemnari cu privire la materialele furnizate pictorului in legatura cu munca pe care o depunea, iar "aceste materiale nu erau necesare pentru pictarea bataliei, ci pentru pregatirea zidului (pentru pictare)", a mai adaugat ea.
"Pregatirea zidului nu a decurs bine, si totul s-a oprit acolo", a sustinut Francesca Fiorani.
Fiorani a prezentat o noua lucrare academica asupra controverselor din jurul frescei "Batalia de la Anghiari", la care a contribuit alaturi de alti cativa experti internationali. Ei au anuntat ca au demontat definitiv teoriile cercetatorului italian Maurizio Seracini, care in 2012 ajungea pe prima pagina a ziarelor cu afirmatia ca a gasit fresca pierduta.
Maurizio Seracini a dat niste mici gauri in fresca "Batalia de la Marciano", pictata de Vasari in Palazzo Vecchio, si a anuntat ca a gasit urme ale unui pigment negru similar celui folosit de Leonardo pentru a picta "Mona Lisa" pe peretele din spatele frescei lui Vasari, alimentand teoriile ca fresca pe care ar fi pictat-o Leonardo ar fi fost ascunsa in spatele frescei lui Vasari.