Zilele trecute, o stire venita din Egipt arata ca tensiunile dintre Guvernul egiptean si autoritatile de la Ankara escaladeaza prin interzicerea difuzarii telenovelelor turcesti.
Cele mai mari televiziuni egiptene au preluat ideea unui numar important de scriitori, poeti, artisti, oameni de stiinta si jurnalisti.
De ce ar "pedepsi" Cairo in acest fel Ankara? Si care este motivul pentru care telenovelele turcesti au atata trecere la publicul din Orientul Mijlociu (ca sa nu mai vorbim despre Balcani, inclusiv Romania, in pofida resentimentelor si nationalismelor)?
De-a lungul timpului, Hollywood-ul a fost "invinovatit" ca face diplomatie culturala, ca promoveaza o imagine distorsionata a Americii si capitalismului si, pe alocuri, ca prezinta pozitia oficiala a Administratiei de la Casa Alba. Fenomenul telenovelelor turcesti, mai recent ca data de aparitie, poate fi privit prin aceeasi prisma a "puterii intangibile (soft) ".
Daca in Turcia sunt multe voci care critica seriale precum "Suleiman Magnificul", pentru ceea ce considera a fi, in esenta, o mistificare a istoriei, in Orientul Mijlociu, Balcani, Pakistan, si in curand in China, Italia si Lituania, multimile sunt cuprinse de frenezie. Milioane de persoane urmaresc cu sufletul la gura ultimele episoade ale serialelor, asa cum odinioara romanii urmareau episodul in care era impuscat Bobby Ewing.
Daca in Balcani explicatia pentru aceasta tendinta tine mai degraba de valorile traditionale promovate de serialele turcesti si de similaritatile culturale ce sparg barierele istorice si nationalismul, in Orientul Mijlociu explicatia este mai complexa.
Piotr Zalewski incearca sa explice, in Slate, ca Turcia este "hot" in lumea araba.
Dupa ani de boom economic, toata lumea doreste sa viziteze Turcia, sa se comporte ca turcii, sa traiasca turceste, cu toate ca sau poate tocmai pentru ca personajele serialelor incalca deseori regulile de comportament: beau alcool, fac sex premarital, scandalizeaza.
Clericii sauditi au emis fatwa (un fel de judecata araba - n.red) cu sentinte la moarte pentru producatorii serialelor "destrabalate", care promoveaza certurile in familie si divorturile. S-a ajuns pana acolo incat nevestele isi implora sotii sa isi lase mustata precum chipesul interpret principal din serialul Noor, cu efecte pozitive asupra pietei turcesti a implanturilor de par.
"Oamenii care urmaresc telenovela vor aceeasi mobila, acelasi stil de viata, aceeasi mancare", spune actrita germana Wilma Elles, care joaca un rol intr-o asemenea productie. Turismul dinspre Orientul Mijlociu si tarile din Golf este in plin boom.
O alta voce, de aceasta data a unui barbat, explica de ce diferentele, si nu similaritatile, apropie audientele arabe de telenovelele turcesti. Felul in care acestea inteleg sa reconcilieze modernitatea cu islamul in special. Segmentul demografic cel mai important pentru producatorii turci de telenovele, femeia casnica dintr-o tara araba, nutreste sentimente de admiratie fata de personajele feminine puternice, asa cum ea nu poate fi.
Pentru Turcia, telenovelele au devenit rapid un bun de export valoros - nu numai prin veniturile generate, ci prin marketarea culturii turce. Intr-o regiune indelung dominata de otomani, cu o limba comuna in 20 de tari, telenovelele turcesti ar putea conduce la o revolutie culturala, potentata de Turcia.
Poate ca serialele turcesti, spune un observator, vor conduce la acea "a treia cale" cautata de mult timp de musulmanii moderati, care sunt interesati sa fie si musulmani si moderni, fara a deveni complet occidentalizati sau, dimpotriva, fundamentalisti.
http://www.youtube.com/watch?v=SPbVbnyyfNo Vezi tot