Controversele privind autenticitatea Giulgiului din Torino, presupusa panza care i-ar fi acoperit trupul lui Iisus, continua dupa ce un savant britanic sustine ca relicva nu a fost decat un obiect de ritual din Evul Mediu, in urma unui studiu recent.
Charles Freeman considera ca Giulgiul nu numai ca provine din Evul Mediu, asa cum sugereaza si datarea cu radiocarbon, dar este posibil sa fi fost creat pentru ritualuri medievale legate de Sarbatoarea Pastelui, potrivit The Guardian.
Atunci cand va fi expus anul viitor la Torino, pentru prima data in ultimii cinci ani, sunt asteptati doua milioane de oameni pentru a venera panza tesuta ca un giulgiu, care se crede ca l-ar fi acoperit pe Iisus dupa rastignirea lui si pe care a fost transferata imaginea sa fantomatica.
In ciuda faptului ca in 1988 rezultatele datarii cu radiocarbon a panzei au dovedit provenienta din secolul al XIV-lea, o serie de teorii continua sa fie prezentate in vederea sustinerii autenticitatii sale.
Dintre acestea, in acest an, oamenii de stiinta de la Politehnica din Torino au sustinut ideea ca un cutremur din anul 33 d.Hr. ar fi putut cauza o eliberare de neutroni ce ar fi fost responsabila pentru formarea imaginii de pe Giulgiu.
Freeman a studiat primele descrieri si ilustratii ale Giulgiului. Niciuna nu a precedat 1355, anul primei sale aparitii in documente, provenita dintr-o capela din Lirey, in apropiere de Troyes, Franta.
In mod special, Giulgiul a aparut intr-o gravura, mai putin cunoscuta, a lui Antonio Tempesta, un artist legat de Casa de Savoia, care a realizat o imagine detaliata meticuloasa a uneia dintre prezentarile ceremoniale ale panzei pentru pelerinii din 1613.
"Surprinzator cativa cercetatori par sa fi inteles ca giulgiul arata diferit de obiectul pe care il vedem astazi", a scris savantul.
Ca cu a ei putere să vă aplece-n jug,
Căci de-ar... Vezi tot