Pamantul, fata in fata cu Apocalipsa. Ce a zguduit planeta acum miliarde de ani

Joi, 19 Mai 2016, ora 11:43
Pamantul, fata in fata cu Apocalipsa. Ce a zguduit planeta acum miliarde de ani
Foto: Pixabay

Disparitia dinozaurilor si a trei sferturi dintre toate speciile alaturi de care acestia traiau, ce ar fi fost cauzata de prabusirea unui asteorid pe Pamant acum 66 de milioane de ani, a fost doar un mic incident in istoria planetei noastre.

Se pare ca in urma cu 3,4 miliarde de ani un asteroid mult mai mare a lovit Terra, cauzand cutremure de magnitudini nemaivazute, tsunami si prabusiri de stanci, relateaza CNN.

Este convingerea cercetatorilor de la Institutul Planetar al Universitatii Nationale Australiene, dupa ce au descoperit si analizat niste particule ca margelele de sticla, numite sferule, la Marble Bar, in Australia de Vest.

Orasul este cunoscut pentru ca inregistreaza unele dintre cele mai inalte temperaturi de pe glob, iar numele ii este dat de formatiunile stancoase din apropiere care seamana cu niste bucati mari de marmura ("marble" in engleza) rosie.

Margelele de sticla au fost descoperite de cercetatorii australieni intr-un sediment vechi de 3,46 miliarde de ani, care altadata se afla pe fundul oceanului. Acest strat este unul dintre cele mai vechi de pe Pamant. In el s-au gasit si platina, nichel si crom, in aceleasi concentratii in care se gasesc si in asteroizi.

Premiera la NASA care ne va ajuta sa intelegem originea vietii si sistemului solar

Cercetatorii australieni cred ca aceste particule sunt marturii ale impactului unui asteroid urias ce ar fi fost resimtit pe intreaga planeta. Analizand sferulele, ei au ajuns la concluzia ca asteroidul masura intre 20 si 30 de kilometri in diametru.

Astfel, acest corp l-ar depasi pe cel despre care se crede ca ar fi dus la dispartia dinozaurilor acum 66 de milioane de ani. Acesta din urma ar fi avut un dimetru de peste 10 kilometri si ar fi creat craterul Chicxulub din Golful Mexicului, cu un diametru de 180 de kilometri. In urma impactului, o iarna de durata a cuprins planeta, ducand la disparitia majoritatii speciilor de plante si animale care o populau la acea vreme.

Cercetatorul Andrew Glikson spune ca este imposibil de determinat acum unde a cazut asteorid gigant, dar se poate presupune ca a creat un crater cu un diametru de sute de kilometri.

Materia sfaramata in urma impactului s-ar fi raspandit pe tot cuprinsul globului, mai spune el.

Cercetatorii spera ca aceasta descoperire va duce la altele legate de istoria planetei noastre.

Un obiect cosmic la fel de batran ca Terra s-a intors dupa miliarde de ani

"Este doar varful aisbergului. Pana acum nu am gasit decat urmele a 17 impacturi mai vechi de 2,5 miliarde de ani, dar este posibil sa fi fost sute. Impactul cu un asteroid atat de mare atrage miscari tectonice majore si revarsari uriase de magma. Aceste fenomene ar fi putut afecta semnificativ evolutia Pamantului", a mai explicat Glikson.

Rezultatele cercetarii echipei sale au aparut in publicatia Precambrian Research.

Răspunsul lui Piedone pentru Ciolacu: ”Mă duc, pe cuvântul meu, în prăpastie”. Primarul Sectorului 5 acuză un blat la București