Al Jazeera a vorbit despre partizanatul presei din Romania cu Hotnews, Romania TV si nu numai

Miercuri, 05 Aprilie 2017, ora 12:24
7464 citiri
Al Jazeera a vorbit despre partizanatul presei din Romania cu Hotnews, Romania TV si nu numai

La peste doua luni de la inceputul celor mai mari proteste antiguvernamentale din Romania postdecembrista, presa externa continua sa acorde spatii acestor evenimente, dar si modului in care ele au fost relatate de jurnalistii din tara noastra.

Al Jazeera scrie despre "provocarile relatarii despre coruptia din Romania".

"Sunt institutiile de presa din Romania prinse intr-un conflict de interese atunci cand relateaza despre cea mai importanta stire a tarii?", continua sursa citata, care prezinta situatia de la inceputul anului.

Dupa alegerile parlamentare de la sfarsitul lui 2016, romanii au ales un nou guvern, iar o luna mai tarziu acel guvern a fost pus sub o mare presiune, dupa ordonantele de urgenta pe Justitie.

Insa nu a fost vorba despre o lupta impotriva coruptiei, ci opusul - Guvernul a vrut sa relaxeze un pic aceasta lupta.

Institutiile de presa din tara noastra au fost acuzate ca sunt partizane in relatarea despre protestele uriase ce au urmat - cele considerate apropiate Guvernului si PSD au fost vizate de asemenea de protestatari, care le-au numit parte a problemei coruptiei.

Al Jazeera scrie ca multe dintre aceste institutii de presa au un conflict de interese, din moment ce proprietarii lor fie au fost inchisi, fie sunt anchetati de DNA, si a stat de vorba cu patru jurnalisti romani.

"Coruptia se intinde in intreaga societate romaneasca", a spus Mirela Neag, jurnalist de investigatii al Gazetei Sporturilor.

"Parte a presei este desigur partinitoare, nefiind obiectiva cand relateaza subiecte importante ce au legatura cu coruptia, deoarece totdeauna au avut ceva sau pe cineva de aparat", a adaugat aceasta.

Unii dintre jurnalisti care nu au fost de partea Guvernului in timpul protestelor au fost enumerati de ministrul de Interne, Carmen Dan. Intr-o conferinta de presa, ministrul a citit numele acestor jurnalisti despre care a spus ca au instigat la proteste.

Intre timp, posturile de televiziune apropiate de Guvern au incercat discreditarea miscarii de protest, fiind apoi de asemenea vizate in cadrul manifestatiilor.

"Oamenii au iesit pe strazi pentru ca au vrut ca lupta anticoruptie sa continue si pentru ca au vrut ca Guvernul sa lase Justitia sa-si faca treaba", spune Cristian Pantazi, de la Hotnews, citat in articol.

In ce priveste DNA, Al Jazeera noteaza ca sondajele indica faptul ca 60 la suta dintre romani au incredere in aceasta institutie si doar 30 la suta au incredere in posturile de televiziune - unele dintre acestea relatand in termeni duri despre DNA, in special cele ale caror sefi sunt anchetati sau trimisi la inchisoare.

"Dintr-o data, aceasta institutie, DNA, a intrat in sfera noastra de atentie", spune Andreea Cretulescu, de la Romania TV.

"In ultimul deceniu, am vazut un stat paralel care actioneaza independent de normele democratice si constitutionale. Nu exista prezumtia de nevinovatie aici", adauga aceasta.

Al Jazeera ii trece in revista, in randul patronilor de televizuni si ziare, pe Dan Voiculescu, "patronul Antena 3, cel mai urmarit post de televiziune din Romania", aflat in inchisoare pentru coruptie, pe Sebastian Ghita, patronul Romania TV, aflat pe lista Europol cu cei mai cautati fugari, pe Maricel Pacuraru, unul dintre actionarii Realitatea TV, liberat din inchisoare recent, si pe Dan Andronic, patronul Evenimentului Zilei, urmarit penal.

"In ciuda problemelor legale, acesti oameni controleaza in continuare, direct sau indirect, unele dintre cele mai influente institutii de presa din Romania", mai relateaza sursa citata.

"Fenomenul a devenit tot mai vizibil in ultimii 5-10 ani. Multi oameni de afaceri potenti au inceput sa cumpere institutii de presa. Primul a fost Voiculescu, care a intrat in presa in anii '90. Insa, dupa jumatatea anilor 2000, multi oameni de afaceri proeminenti, aproape toti cu probleme penale, au inceput de asemenea sa cumpere institutii de presa", a spus Razvan Martin, de la ActiveWatch, pentru sursa citata.

Al Jazeera mai noteaza si ca Romania are cinci posturi de stiri, comparativ cu Franta, care are patru, si cu Marea Britanie, unde sunt doar doua, desi ambele tari au populatii de cel putin trei ori mai mari decat a Romaniei.

Citeste si:
Ludovic Orban anunță că va candida la funcția de președinte al României: ”Mi-e foarte greu să mai sprijin pe cineva”
Ludovic Orban anunță că va candida la funcția de președinte al României: ”Mi-e foarte greu să mai sprijin pe cineva”
Liderul partidului Forţa Dreptei, Ludovic Orban, a anunţat marţi, la lansarea organizaţiei judeţene de Ilfov, că a hotărât să candideze la preşedinţia României, afirmând că îi este...
Ciolacu, un ultim apel către colegii din Coaliţie: ”Pensiile speciale care ne costă 2 miliarde de euro anual trebuie supraimpozitate”
Ciolacu, un ultim apel către colegii din Coaliţie: ”Pensiile speciale care ne costă 2 miliarde de euro anual trebuie supraimpozitate”
Marcel Ciolacu a scris, marţi pe Facebook, că face un ultim apel către colegii din Coaliţie, înainte de şedinţa de miercuri. El spune că pensiile speciale care ne costă peste 2 miliarde de...