Propaganda rusa asteapta aprobarea CNA pentru a intra oficial in casele romanilor

Marti, 22 August 2017, ora 19:25
8939 citiri
Propaganda rusa asteapta aprobarea CNA pentru a intra oficial in casele romanilor

Principalul canal de propaganda interna si regionala al Rusiei, RTR, este pe cale sa intre si in casele romanilor. Cererea se afla pe masa CNA si a fost facuta prin intermediul unei companii inregistrate in acest an la Iasi.

Solicitarea SC Telecontent Production SRL s-a aflat pe ordinea de zi a CNA in sedinta de joi 10 august, dar adoptarea unei hotarari a fost amanata, urmand sa fie abordata in curand, se arata intr-o ampla analiza publicata de LARICS.

Sergheev Evghenii, seful si fondatorul TV Comunicatii Grup si TV Content SRL din Moldova, care detine firma din Iasi, a participat la sedinta CNA, dar a stat pe locurile jurnalistilor, pana cand a fost identificat si dat afara de la dezbaterile interne, conform relatarii lui Mihai Pavelescu pentru Forbes Romania.

Initiativa prorusa a fost sustinuta pe fata de Gabriel Tufeanu, membru in consiliu, dar si de Monica Gubernat, in timp ce alti colegi s-au aratat rezervati.

"Avem televiziuni cu seriale turcesti, coreene. De ce nu si rusesti? Nu cred ca poate sa fie rau", a declarat Tufeanu. In replica, Dorina Rusu a spus, printre altele: "Care le sunt intentiile? De ce vin pe piata romaneasca? E o nebuloasa, nu pot sa fiu de acord. Poate ne vor convinge pe viitor!".

Conform Forbes, Monica Gubernat a spus ca in Romania sunt multe licente care au ca tinta publicul feminin, a intrebat care este procentul de filme si "a propus ca CNA sa le solicite oficial titlurile care vor fi difuzate, chiar si in conditiile pastrarii confidentialitatii daca se invoca secretul comercial".

"Amanarea votului pe cererea de licenta propusa de Rasvan Popescu a intrunit acordul a sapte membri CNA: Rasvan Popescu, Dorina Rusu, Laura Georgescu, Monica Gubernat, Vasile Buda, Orsolya Borsos si Florin Gabrea. Gabriel Tufeanu a votat 'impotriva'", relateaza Mihai Pavelescu.

Intr-un drept la replica trimis miercuri Ziare.com, Monica Gubernat precizeaza ca afirmatia potrivit careia ar fi sustinut initiativa prorusa este una "falsa" si subliniaza ca propunerea de amanare a acordarii licentei i-ar fi apartinut, fiind votata ulterior de alti 6 colegi.

O alta controversa a fost legata de faptul ca pe teritoriul UE toate posturile de televiziune au obligatia sa difuzeze o productie majoritar europeana, in timp ce RTR vrea sa difuzeze 50% filme rusesti si ucrainene, scrie Mihai Pavelescu.

Autorul analizei publicate de LARICS spune ca in spatele companiei din Iasi se afla, de fapt, o firma infiintata in Republica Moldova, care este titulara licentei de emisie a RTR prin canalul "RTR Moldova" si care are trei fondatori, printre care si "Societatea rusa pentru organizarea si managementul proiectelor in domeniul mass-media si comunicarii publice" (Rosmediakom), cea care detine 50% din actiuni.

La randul sau, Rosmediakom reprezinta un "conglomerat necomercial" cu sediul in Moscova si care are trei fondatori inscrisi la registrul comertului, printre care doua banci, toti trei controlati de guvernul rus.

Autorul analizei LARICS spune ca aparatul de propaganda rusesc utilizeaza destul de eficient serialele melodramatice "pentru a insera in constiinta publicului anumite atitudini si emotii negative vizavi de UE, valorile occidentale, SUA etc.".

Citeste si: Analist CEPA: Rusia experimenteaza diverse metode de propaganda si dezinformare in Romania

De exemplu, dincolo de Prut, RTR Moldova difuzeaza 5 telenovele, dar si 160 de ore de stiri si emisiuni informational-analitice.

"Jurnalistii de la Chisinau n-au stat cu mainile in san si au realizat o monitorizare a posturilor TV rusesti retransmise in R. Moldova in perioada martie-aprilie 2017. Printre aceste posturi se numara si RTR Moldova care exceleaza la capitolul informatii distorsionate si narative antiucrainene, antiamericane si antieuropene.

Acest post a sustinut-o si promovat-o masiv pe candidata ultranationalista din Franta, Marine Le Pen. De asemenea, postul promoveaza cultul personalitatii si maretia presedintelui Vladimir Putin, calitatea Rusiei de garant al securitatii a popoarelor fostei Uniuni Sovietice etc. Tehnicile sunt diverse si aplicate conform manualelor de propaganda sovietica ale KGB-ului: selectarea si interpretarea/comentarea tendentioasa a faptelor, prezentarea informatiei dintr-o singura sursa si fara oferirea dreptului la replica, prezentarea unor opinii (inclusiv ale reporterilor) drept fapte, etc", se arata in analiza LARICS.

Citeste si:
Cum a încercat Florin Roman să dovedească existența cărții pe care ar fi scris-o: A trimis presei primele pagini plagiate din teza sa de master
Cum a încercat Florin Roman să dovedească existența cărții pe care ar fi scris-o: A trimis presei primele pagini plagiate din teza sa de master
Pentru a dovedi că cartea pe care ar fi scris-o există cu adevărat, ministrul Transformării digitale Florin Roman a trimis către publicația Libertatea 10 pagini din lucrarea sa de master,...
Nicușor Dan s-a vaccinat cu prima doză împotriva Covid-19
Nicușor Dan s-a vaccinat cu prima doză împotriva Covid-19
Primarul Capitalei Nicușor Dan a anunțat joi dimineața, 9 decembrie, într-o intervenție la Digi24, că s-a vaccinat cu prima doză împotriva Covid-19. În trecut, edilul a anunțat în...