Înființarea unei arene în mediul virtual augmentat în care sportivii se antrenează, de la mic la mare, pentru a-și îmbunătăți performanețele individuale, unde chiar fanii unui anumit sport să poată juca tenis cu Nadal, fotbal cu Messi sau să poată descoperi kaiacul alături de Lisa Carrington, a devenit realitate la începutul anului 2022.
Iată un nou canal pentru promovarea sportului și atragerea tinerelor talente, a publicului care poate trăi propriile experiențe alături de avatarurile celor pe care îi admiră.
Antrenamente și experiențe personalizate în metaverse. De la jocurile video sau rețelele social media unde ne-am acomodat deja cu mediile virtuale augmentate, se trece la metaverse in activitățile noastre zilnice – la muncă, în excursii, concerte și chiar atunci când facem sport de plăcere sau de performanță. În 2022 au apărut ochelarii de realitate augmentată Ghost Pacer, care permit utilizatorilor să aibă un partener virtual de alergare, care îi ajută pe sportivi să-și depășească limitele, să se antreneze și să devină mai buni. Ochelarii vin împreună cu o aplicație care are ca scop crearea unor antrenamente personalizate, dar și conectarea la un dispozitiv Apple Watch sau Garmin pentru măsurarea indicatorilor de efort. Elementul și mai distractiv al acestei aplicații este că poți concura împotriva prietenilor tăi, chiar dacă aceștia nu dețin ochelarii Ghost Pacer, utilizând aplicația numărul 1 în rândul atleților, Strava, în care un avatar va imita ritmul lor de alergare pe un anumit traseu.
Nike a încheiat la sfârșitul anului 2021 un parteneriat cu platforma de jocuri online Roblox pentru a lansa Nikeland, o lume virtuală inspirată din sediul real al companiei. Campusul virtual cuprinde pe lângă magazine de articole sportive, arene sportive unde utilizatorii Roblox pot concura. Pentru a dezvolta conținut sportiv pentru jocuri, Roblox a colaborat cu echipe celebre, precum FC Barcelona sau Liverpool. În competițiile sportive metaverse sunt eliminate barierele geografice, iar experiența vizionării devine mai captivantă, unghiurile vizuale sunt multiplicate, devin panoramice și poți face zoom din orice perspectivă, alături de un prieten care se află poate la kilometri distanță de tine.
În Formula 1, un sport dezvoltat intens din punct de vedere tehnologic, Scuderia Ferrari a anunțat colaborarea sa cu Amazon Web Services pentru crearea unei platforme digitale de atragere și implicare a fanilor, în care aceștia vor putea interacționa cu membrii echipei înainte și după cursă, cu ajutorul realității virtuale augmentate. Acest gen de interacțiune se va răspândi, foarte probabil, în toate domeniile sportive.
NASA a lansat în anul 2021 un videoclip de promovare al viitoarelor călătorii în spațiu, unde este prezentată și aventura cu kaiacul pe ”apele virtuale ale Lunii”, pentru experiențe sportive creative.
Australian Open in metaverse. La începutul anului 2022 a fost anunțat și primul eveniment sportiv găzduit în metaverse, Australian Open – unul dintre cele mai populare turnee de tenis ale anului. În parteneriat cu Tennis Australia și Decentraland, o platformă de realitate virtuală 3D, acesta a fost primul eveniment sportiv grandios găzduit în metaverse, unde fanii port interacționa cu jucătorii sau cu alți fani, și se pot bucura de experiența AO, care înseamnă mult mai mult decât vizionarea meciurilor de tenis, de oriunde s-ar afla. Tot recent, în 12 ianuarie, a fost lansată colecția AO Art Ball NFT, cuprinzând 6.776 NFT-uri unice. Metadatele fiecărui AO Art Ball sunt plasate pe un teren de 19cm x 19cm din suprafața terenului de tenis. Dacă lovitura câștigătoare din oricare dintre cele peste 400 de meciuri AO aterizează pe parcela respectivă, metadatele NFT vor fi actualizate în timp real,pentru a evidenția informațiile despre meci. În plus, NFT-urile au utilitate, cum ar fi wearables ediție limitată, și devin produse AO purtătoare de diferite beneficii în viitor.
Provocări. Metaverse deschide, așadar, o lume nouă pentru sportivii și fanii din întreaga lume, cu condiția existenței unei bune conectivităţi la internet, inclusiv pentru o bună sincronizare care să poată facilita experiența în timp real în mediile virtuale, dar și cu condiția existenței unei capacități mari de stocare a datelor.Apoi, desigur, rămâne accesul fanilor la ochelarii de realitate virtuală care să le permită aceste noi experiențe.
Andreea Paul este Conf. Univ. Dr., Facultatea REI-ASE, Președinte INACO – Inițiativa pentru Competitivitate.
Material realizat în colaborare cu Selma Hogea - studentă Studii masterale la Facultatea REI-ASE, voluntar INACO
Autorii care semnează materialele din secțiunea Invitații – Ziare.Com își asumă în totalitate responsabilitatea pentru conținut.