CNA: Antena 3 si Romania TV, obligate sa ii acorde dreptul la replica lui MRU

Joi, 22 Noiembrie 2012, ora 21:35
3433 citiri
CNA: Antena 3 si Romania TV, obligate sa ii acorde dreptul la replica lui MRU

CNA a decis, joi, sa oblige televiziunile Antena 3 si Romania TV sa ii acorde dreptul la replica lui Mihai-Razvan Ungureanu, caruia i-au fost incalcate dreptul la propria imagine si dreptul la demnitate in mai multe emisiuni difuzate de cele doua posturi.

Consiliul National al Audiovizualului (CNA) a analizat, in sedinta de joi, mai multe emisiuni de stiri si dezbateri difuzate in perioada 17 - 28 septembrie, pe Antena 3 si Romania TV.

Intre acestea s-au numarat mai multe editii ale emisiunilor "Sinteza zilei", "Subiectiv" si "La ordinea zilei", "100 de minute", "Editia de weekend", "Q&A", "Esential", dar si in emisiunile de stiri de la Antena 3. Totodata, CNA a monitorizat mai multe editii ale emisiunilor "Romania in 60 de minute", "Ultima ora", "Breaking News" si "News Desk" de la Romania TV.

In aceste emisiuni au fost prezentate documente si informatii despre cheltuieli de protocol (printre care pentru produse cosmetice, de ingrijire personala sau igiena) din perioada in care Mihai-Razvan Ungureanu a fost prim-ministru.

Pe de alta parte, Mihai-Razvan Ungureanu a transmis la CNA o sesizare in care a supus atentiei Consiliului "situatia creata prin desfasurarea pe unele posturi de televiziune, in special Antena 3 si RTV", incepand cu data de 17 septembrie, a unei "intregi campanii de denigrare" la adresa sa, "prin prezentarea de informatii neadevarate, nedocumentate si tendentioase cu privire la presupuse cheltuieli de protocol efectuate in perioada mandatului meu de prim-ministru".

"Mentionez ca posturile de televiziune mentionate nu mi-au solicitat punctul de vedere, lezandu-mi astfel in mod grav reputatia si imaginea publica. Va solicit prin urmare sa dispuneti masuri imediate pentru repararea acestei situatii prin obligarea celor doua televiziuni de a publica dreptul meu la replica si prin amendarea acestora", mai spune Mihai-Razvan Ungureanu in sesizarea transmisa CNA.

Pe de alta parte, prezenta in sedinta CNA de joi, Smaranda Vornicu, purtatorul de cuvant al lui Mihai-Razvan Ungureanu, a spus ca atat Antena 3, cat si Romania TV au dus "o campanie de linsaj mediatic" impotriva lui Mihai-Razvan Ungureanu.

"Negam ca aceste documente (prezentate in respectivele emisiuni, n.red.) sunt oficiale", a spus Smaranda Vornicu, precizand ca, pana in acest moment, reprezentantii lui Mihai-Razvan Ungureanu nu au primit un raspuns oficial din partea RA-APPS (Regia Autonoma - Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat) si a Guvernului cu privire la respectivele documente.

Smaranda Vornicu a mai spus ca imaginea lui Mihai-Razvan Ungureanu a fost lezata si prin faptul ca acestuia i s-au lipit "etichete", prin asocierea la numele sau a cuvantului "unguent". "Eticheta este preluata de toti oponentii politici ai domnului Ungureanu si este folosita in emisiuni de dezbatere", a spus aceasta.

Versiunea televiziunilor

Pe de alta parte, Roxana Niculescu, directorul de programe al Romania TV, a spus ca Mihai-Razvan Ungureanu a fost premier al Romaniei si "nu mai poate fi considerat o persoana privata". "Am difuzat informatii despre niste documente confirmate apoi de catre RA-APPS si de catre Secretariatul General al Guvernului", a spus Roxana Niculescu.

"Noi consideram ca de fiecare data am dat punctul de vedere al domnului Mihai-Razvan Ungureanu. Am facut toate demersurile ca sa il avem in emisiuni pe domnul Mihai-Razvan Ungureanu. A intrat si in direct intr-o emisiune a Romania TV", a spus Niculescu.

De cealalta parte, Mirela Bomboe, reprezentanta postului Antena 3, a spus ca reclamatia pe care Mihai-Razvan Ungureanu a trimis-o CNA "contine o minciuna". "Eu am doua adrese trimise domnului Ungureanu (de catre Antena 3, n.red.), una din 3 octombrie si alta din 18 septembrie. I-am cerut punctul de vedere", a spus Mirela Bomboe.

In schimb, Ioan Onisei, vicepresedintele CNA, a spus ca in respectivele emisiuni "i s-au pus in carca" lui Mihai-Razvan Ungureanu niste lucruri, iar el a fost "dus in derizoriu".

"La Romania TV am spus ca au fost facute achizitii in timpul mandatului lui Mihai-Razvan Ungureanu. Noi vorbim intotdeauna despre Guvern: Guvernul Nastase, Guvernul Ponta, Guvernul Boc", a spus Roxana Niculescu. "Noi nu am spus ca sunt achizitii in numele propriu al lui Mihai-Razvan Ungureanu", a explicat ea.

Versiunea CNA

Pe de alta parte, Christian Mititelu, membru al CNA, a spus ca "oriunde presa ar fi sarit pe un asemenea subiect".

"Eu pun problema felului in care a fost tratat subiectul", a spus, in schimb, Ioan Onisei.

Valentin Jucan a spus ca recunoaste "necesitatea demersului jurnalistic", insa posturile reclamate au "terfelit" numele premierului.

"Nu trebuie pusa la indoiala buna-credinta a inceputului de demers jurnalistic. Acesti bani s-au cheltuit, ceea ce e mai mult decat o aroganta din partea unei institutii, oricum s-ar numi ea. Insa de aici pana la a-i pune in brate primului-ministru produsele astea, e o cale lunga (...) Nu cred ca i se aduce la cunostinta primului-ministru ca astazi s-au cumparat parfumuri, maine cauciucuri (...) Pe de alta parte, observ si greseala primului-ministru, pentru ca in momentul in care esti pus in fata unei astfel de intrebari nu spui 'Ei, domnisoara, astea sunt niste prostiute'. Acesta este un raspuns la fel de penibil", a spus Valentin Jucan.

"Cred ca s-a incalcat legislatia audiovizualului atunci cand s-a asociat cu rea-credinta numele 'Ungureanu' cu 'unguent', ceea ce nu este permis nicaieri in lumea civilizata. Este evidenta implicarea intr-o campanie de presa impotriva acestui personaj politic - Mihai-Razvan Ungureanu (...) Este evidenta reaua-vointa in tratarea acestui subiect, interesele politice (...) dar cel mai grav mi se pare ca a fost incalcat articolul 40, cu privire la demnitate umana si dreptul la proprie imagine", a spus Narcisa Iorga.

Ea a considerat ca "un drept la replica in forma inregistrata ar fi obligatoriu de acordat in conditiile legii". "E inadmisibil sa fie asociat numele unei persoane cu tot ce-ti trece prin cap", a mai spus Iorga.

"A fost o ancheta de presa mai bine sau mai putin bine dusa (...) a fost facuta cu unele exagerari, dar, plecand de la documente, stim ca acei bani s-au cheltuit. Pana la urma, primul-ministru are o raspundere cel putin morala, chiar daca nu a semnat acele documente (...) Pozitiile domnului Ungureanu au fost difuzate pe masura ce acesta a inceput sa dea lamuriri. Daca consideram ca lucrurile nu s-au limpezit pana la sfarsit, putem sa fim de acord cu acest drept la replica", a spus si Rasvan Popescu, presedintele CNA.

Cristina Trepcea a spus ca, din punctul sau de vedere, Mihai-Razvan Ungureanu a avut posibilitatea sa se exprime atat la Antena 3, cat si la Romania TV. "In momentul in care noi ii acordam drept la replica, eu o sa solicit sa fie cuantificat in campania electorala", a spus Trepcea.

Narcisa Iorga nu a fost de acord cu obiectia Cristinei Trepcea, precizand ca sesizarile lui Mihai-Razvan Ungureanu nu au legatura cu campania electorala.

"Numaram la campania electorala un drept la replica pe care noi nu l-am analizat doua luni, timp in care un om a fost denigrat si calomniat", a spus Iorga.

Ioan Onisei a propus ca in cazul Antena 3 sa fie aplicata o amenda de 10.000 de lei si obligarea postului la acordarea unui drept la replica lui Mihai-Razvan Ungureanu. In cazul Romania TV, Onisei a propus obligarea postului sa ii acorde un drept la replica lui Mihai-Razvan Ungureanu.

Insa au fost aprobate, in urma votului membrilor CNA, doar propunerile ca posturile Antena 3 si Romania TV sa fie obligate sa ii acorde dreptul la replica lui Mihai-Razvan Ungureanu. Sapte membri au votat "pentru" aplicarea acestei sanctiuni (Lorand Turos, Valentin Jucan, Narcisa Iorga, Ioan Onisei, Rasvan Popescu, Christian Mititelu si Mircea Deaca), in timp ce doi membri ai Consiliului au fost "impotriva" (Cristina Trepcea si Mihai Malaimare).

Ce prevede legea

Sanctiunile au fost aplicate pentru incalcarea articolului 3, alineatul 1 din Legea audiovizualului, potrivit caruia "Prin difuzarea si retransmisia serviciilor de programe se realizeaza si se asigura pluralismul politic si social, diversitatea culturala, lingvistica si religioasa, informarea, educarea si divertismentul publicului, cu respectarea libertatilor si a drepturilor fundamentale ale omului", si a articolului 40, alineatul 1 din Codul de reglementare a continutului audiovizual - "In virtutea dreptului la propria imagine, in cazul in care in programele audiovizuale se aduc acuzatii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie sustinute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul sa intervina pentru a-si exprima punctul de vedere; daca acuzatiile sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie sa respecte principiul audiatur et altera pars; in situatia in care persoana vizata refuza sa prezinte un punct de vedere, trebuie sa se precizeze acest fapt".

De asemenea, posturile au incalcat si articolul 66, alineatele 1 si 2 din Cod - "In programele de stiri si dezbateri informarea in probleme de interes public, de natura politica, economica, sociala sau culturala, trebuie sa respecte urmatoarele principii:

a) asigurarea impartialitatii, echilibrului si favorizarea liberei formari a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate in opozitie, in perioada in care problemele sunt in dezbatere publica;

b) evitarea oricaror forme de discriminare.

(2) Prezentarea principalelor puncte de vedere aflate in opozitie se asigura, de regula, in cadrul aceleiasi emisiuni, iar in mod exceptional, in emisiunile urmatoare; in cazul in care cei solicitati refuza sa participe sau sa isi precizeze punctul de vedere, acest fapt trebuie mentionat pe post; absenta punctului de vedere al uneia dintre parti nu exonereaza realizatorul/moderatorul de asigurarea impartialitatii".

Quarterly Report - evenimentul #1 pentru companii la BVB

Comasarea alegerilor creează haos. Radu Mihaiu: “Miza este să primească domnul Iohannis un loc călduț pe undeva” VIDEO
Comasarea alegerilor creează haos. Radu Mihaiu: “Miza este să primească domnul Iohannis un loc călduț pe undeva” VIDEO
Modificările pe care guvernanții le-au făcut în privința calendarului de alegeri trebuie și puse în aplicare de către autoritățile locale în lunile care urmează. În luna martie începe...
Ce partide câștigă și care pierd într-un sistem cu două tururi pentru alegerea primarilor. ”La București există șansa să câștige al doilea candidat”
Ce partide câștigă și care pierd într-un sistem cu două tururi pentru alegerea primarilor. ”La București există șansa să câștige al doilea candidat”
Alegerea primarilor în două tururi a fost la un moment dat un subiect foarte dezbătut pe scena politică și în spațiul public. Ideea a fost însă abandonată după alegerile locale din...
#Mihai Razvan Ungureanu CNA, #drept replica Mihai Razvan Ungureanu , #premier