Ziare.com

Cum arata Romania, dupa experimentul Dragnea si realegerea lui Iohannis, si ce ne asteapta in 2020: Prioritatea nu e politica, ci mentala! Interviu

de Magda Gradinaru
Marti, 31 Decembrie 2019, ora 11:29

   

Cum arata Romania, dupa experimentul Dragnea si realegerea lui Iohannis, si ce ne asteapta in 2020: Prioritatea nu e politica, ci mentala! Interviu
Romania iese din 2019 cu o reconfirmare a presedintelui Klaus Iohannis la Cotroceni, un PSD nefrecventabil si inca in registrul minor, un Guvern PNL instalat ca alternativa la puterea pesedista, dar cu aceleasi institutii si practici politice care au tinut reformele in loc. Iar Alianta USR PLUS, careia electoratul i-a dat in 26 mai un capital simbolic consistent, se auto-marginalizeaza sistematic.

Un bilant politic inca provizoriu, pentru ca urmeaza un an electoral - localele si legislativele -, facut de profesorul de stiinte politice Alexandru Gussi.

Anul care se incheie a fost unul electoral, cu doua runde de alegeri. Din perspectiva acestor alegeri, putem vorbi despre o reasezare a scenei politice? In ce sens?

Un raspuns clar poate fi dat abia dupa alegerile locale si parlamentare din 2020. Deocamdata putem spune ca din partea societatii a venit un masiv semnal pro-schimbare. Participarea la europarlamentare si la referendum a trecut de 50%, un scor istoric si un vot-sanctiune pentru partidele de guvernamant.

PSD-ul condus inca de Dragnea scadea la 22%, practic la egalitate cu USR-PLUS si era devansat cu aproape 5 procente de PNL, ceea ce este iar o premiera dupa 1989. In plus, partenerul PSD, ALDE, cade sub pragul parlamentar, ceea ce elimina ce mai ramasese din zestrea trumfatoarei in 2012 Uniuni Social-Liberale.

Datorita participarii masive dupa criteriile romanesti, cu peste 11 procente mai mult decat la parlamentarele din 2016, nu se mai putea spune ca raporturile dintre procentele partidelor nu sunt semnificative. Aceasta evidenta a provocat o reasezare a raporturilor de forta din Parlament si pana la urma o previzibila cadere a Guvernului Dancila.

Remarc aici ca Romania a fost o tara a alternantelor la putere provocate electoral din 1996 pana in 2012. Dupa 2012 exista evenimente care incearca sa anticipeze, corect sau nu, rezultatele parlamentarelor: caderea guvernului PDL-Ungureanu in 2012, caderea lui Ponta in 2015, acum motiunea de cenzura impotriva guvernului PSD-Dancila.

Regimul politic a mers spre cresterea influentei partidelor din majoritatea parlamentara in fata primului-ministru si spre o mai mare fragilitate a guvernelor.

In acelasi timp, tot din 2012, dupa suspendarea de atunci, institutia prezidentiala a iesit fragilizata si nu si-a revenit politic decat datorita reusitei spectaculoase electoral a referendumului din 26 mai. Un referendum care a ajutat PNL-ul sa iasa pe primul loc, desi marele performer al acelui moment electoral a fost Alianta USR-PLUS.

Practic, atunci Iohannis si-a castigat si al doilea mandat.

Din aceasta perspectiva, alegerile prezidentiale nu au adus ceva nou fata de europarlamentare. Ierarhia a ramas aceeasi, numai proportiile s-au schimbat.

2019 a fost anul in care despre Romania s-a vorbit cel mai adesea critic, cu ingrijorare, in Parlamentul European a fost votata chiar o Rezolutie privind incalcari ale regulilor statului de drept la Bucuresti. A iesit Romania din acest registru, odata cu schimbarea Guvernului? A evitat pericolul asa-numitului iliberalism?

Vaccinul administrat de PSD inca de la inceputul guvernarii sale, in ianuarie 2017, a mobilizat anticorpii institutionali si sociali impotriva tentatiei populist-nationaliste. Deriva ceausista a unei mari parti a PSD-ului baronizat a facut nefrecventabil acest partid atat pe plan national, cat si pe cel european.

Controlul partial ocult pe care il avea Dragnea asupra guvernarii era o situatie care nu putea contnua la nesfarsit, intuitiv cred ca cel putin partial a si fost lasat sa faca treaba murdara la nivelul paralizarii luptei anticoruptie, dar e greu sa ai dovezi in acest sens.

Experimentul Dragnea a fost insa semnificativ pentru imaturitatea regimului nostru democratic. Supravietuim, dar ne agatam disperat de institutii eropene, de parteneri strategici, fara sa dovedim cu adevarat ca avem resursele interne pentru a rezista autonom, fara diverse forme de asistenta, de la cea politica la cea economica.

Ordinea constitutionala e facultativa pana si pentru actorii politici pretins democratici.

Nu suntem o democratie iliberala, dar nu avem partide mai reprezentative ca in Polonia, presa mai pluralista ca in Cehia, nu suntem o destinatie de investitii straine mult mai atractiva decat Ungaria. Tranzitia democratica, la nivelul statului de drept, dar si cea economica au produs un regim politico-economic hibrid.

Acest regim are acum in Europa o imagine mult mai buna decat o merita. Si asta nu datorita geniului nostru diplomatic, ci pentru ca la 30 de ani de la caderea comunismului, o parte a vechii Europe se intreaba daca merita sa fim integrati, in timp ce cealalta, mai institutionala, foloseste exemplul Romaniei pentru a arata ca se poate, ca exista o societate civila activa, ca un presedinte democrat a invins cu 66% candidatul national-populist.

Ni se intinde o oglinda convenabila, dar deformata, daca ne luam dupa ea uitam ca nimeni nu crede cu adevarat in imaginea asta, nici macar cei care ne dau drept exemplu pozitiv.

Este PSD invins cu adevarat? Care sunt sansele unei refaceri si/sau a unei reformari a partidului?

Romania pesedista nu e numai o pata de culoare pe harta electorala, e o realitate inscrisa in corpul social si, foarte important, institutional, cu mult inainte de 1989.

Capacitatea de rezistenta a culturii politice si institutionale reprezentate de fostul partid comunist a fost testata dupa Revolutie, dupa prima alternanta democratica din 1996 si de fiecare data cand a pierdut puterea. De fiecare data a rezistat pentru ca a reusit sa controleze resursele economice, informationale, retelele formale si informale care domina la nivel local.

Am citit analize care plecand de la declinul istoric al electoratului PSD ne fac sa credem ca acest partid poate sa dispara din sistemul nostru de partide, asa cum in alte state din zona practic disparut unele partide ex-comuniste. Numai ca nicaieri tranzitia nu a fost atat de bine fructificata de urmasii fostului aparat de partid si de stat, urmasi care au controlat integral tranzitia in primii sapte ani, apoi partial pana azi. La nivelul clasei politice, pana si cei mai mari adversari declarativi ai PSD-ului de azi sunt mult mai apropiati social, cultural si economic de acest partid decat de, sa spunem, un partid de tineri de stanga care ar dori sa preia electoratul PSD.

Analizele de care vorbeam pot avea un element predictiv pe termen lung, dar asa oricare dintre partide poate disparea, nu sunt insa predictive pentru urmatoarele cicluri electorale fie si pentru simplul fapt ca aceste analize exista si pe masa conducerii PSD. Cum nu sunt sinucigasi, putem presupune ca au destule resurse ca sa para ca s-au reformat, poate chiar din 2020.

Desi deocamdata e improbabil, nu este totusi imposibil ca PSD-ul sa devina un jucator important dupa alegerile de anul viitor, dar asta nu depinde in primul rand de acest partid, cat de capacitatea adversarilor sai de a se intelege si de a guverna decent.

In campania prezidentiala, tema de start a fost aceea a resetarii statului. Ce presupune acum, dupa ce alegerile s-au incheiat, aceasta resetare?

Trebuie sa nu confundam necesitatea acestei sa-i spun si eu resetari a statului, care e resimtita de romani ca o necesitate si o urgenta, cu discursul despre resetare, care are un rol legitimator. Aici faptele ar trebui sa mearga inaintea vorbelor.

Toti presedintii au promis diverse forme de modernizare a institutiilor, capacitatea lor de a o realiza este insa limitata.

Adevarul este ca singurul care a initiat reforme sistemice a fost Traian Basescu: DNA, Codurile, justitie in general, educatie, Codul Muncii, sanatate.

Dar daca reusita cea mai plina de consecinte a fost la nivelul justitiei, unde a intarit institutii care s-au intors impotriva lui, reforma in educatie a fost anulata de USL, iar cea din sanatate nici nu a fost implementata, pentru ca o parte a societatii civile si-a ales ca simbol al contestarii presedintelui pe Raed Arafat, reactionand emotional impotriva propriilor ei interese.

Daca Basescu, care cu toate limitele sale era totusi un lider politic, a esuat, am indoieli ca actualul presedinte, de ale carui calitati de lider putem sa ne indoim, e capabil sa infrunte un sistem sau subsisteme inchistate, capusate, dominate de incompetenti si chiar de iresponsabili care de dragul apararii unui interes egoist sunt gata sa darame guverne si presedinti.

Daca in primul mandat, Klaus Iohannis a fost perceput mai degraba ca inactiv si neputincios in fata unui Guvern ostil, acum a intrat, de la inceput, in rolul unui presedinte angajat si are si un Guvern prietenos. E intr-adevar o schimbare substantiala? Care sunt mizele? De ce aceasta schimbare brusca?

In continuarea raspunsului de mai inainte, cred ca Romania nu poate fi reformata de un om, ci numai de un partid care e in acelasi timp majoritar, coerent cultural, pragmatic si are o imagine clara a intereselor electoratului sau. Orice reforma sistemica are pierzatori clari, dar castigatori mai putin clari, castigul abstract al binelui comun e greu de dovedit. Pe cine poate mobiliza presedintele in logica schimbarii? Deocamdata pe nimeni, pentru ca discursul sau electoral si postelectoral este foarte general. Alegerea sa a fost una care a rezultat din respingerea PSD. A fost o a doua usturatoare lectie electorala administrata PSD-ului in 2009.

Presedintele in functie a stiut perfect sa gestioneze in favoarea sa aceasta frustrare colectiva. A avut si mijloacele. Ma refer la cele institutionale, pentru ca la capitolul donatii private am vazut ca nu a avut deloc, banuiesc ca nu a acceptat.

Au fost suficienti banii publici veniti de la PNL, dar absenta donatorilor privati arunca in irelevanta toata logica transparentizarii campaniilor electorale. Avem o democratie de partid si de stat, privatul nu mai poate nici macar sa doneze...

USR a iesit infrant din prezidentiale, cu un scor mult mai mic decat isi proiectase. A anuntat un referednum intern, pentru pozitionarea ideologica a partidului. Sunt doua intrebari aici: e valida discutia privind ideologia si, mai mult, e momentul cel potrivit?

Vorbiti de USR, ceea ce este un lapsus semnificativ, aproape toata lumea o face. Totusi, Dan Barna a fost candidatul USR-PLUS. Daca ar fi candidat singur, rezultatul USR nu era rau, confirma rolul sau de actor parlamentar mediu. Asteptarile erau insa mult mai mari pentru ca Alianta USR-PLUS si-a facut pe 26 mai o intrare triumfala in peisajul politic.

Aceasta Alianta avea potentialul de a deveni principalul beneficiar al dorintei combinate de a vota ceva nou si a dorintei colective de razbunare pe PSD.

Semi-esecul personal al lui Barna ascunde un esec major al Aliantei in intregul ei de a profita de un moment providential pentru ea.

E un mare paradox ca in contextul dorintei de schimbare din 2019, marii castigatori ai anului sunt pana la urma PNL si Iohannis, iar Alianta in general si USR-ul in particular se auto-marginalizeaza sistematic.

Nici 2020 nu e an de asezare. Sunt iarasi doua scrutine, localele si legislativele. Cum arata tabela de start? Pleaca cineva de pe o pozitie de forta?

Sigur ca PNL-ul pleaca favorit. Avem un partid care are un prim-ministru, un presedinte, un intreg guvern si, mai ales, are o Opozitie total decredibilizata. PNL-ul controleaza resursele, in mod normal va castiga localele si, daca nu apare un dezechilibru economic major, va castiga pralamentarele.

Zona anti-PSD va ramane net majoritara, asa ca PNL-ul isi va putea negocia favorabil aliantele pentru formarea viitoarei majoritati.

Sigur ca guvernarea Orban va dezamagi, dar amintirea proaspetei atmosfere din jurul guvernarilor PSD va limita sansele unei noi alternante.

In rest, nu exista Opozitie, USR-PLUS este intr-o postura ingrata, orice miscare i se poate reprosa. Cred ca participarea electorala va fi mai mica, supapa electorala a functionat in 2019, ceea ce va da la alegerile legislative o si mai mare pondere alegatorilor din diaspora, care vor ramane mobilizati. In rest, nu putem exclude o realiniere a aliantelor, spre exemplu PNL poate face o alianta cu PLUS si cu PMP. E numai un exemplu ipotetic.

Politic, care sunt prioritatile, asa cum se vad de pe pozitii non-partinice?

Romania plateste acum anumite decizii strategice, sau lipsa lor, de la inceputul tranzitiei si din momentul integrarii in UE. Rezulatul amanarii reformelor sistemice, colonizarii statului de retelele aparatului fostului partid comunist si ale fostei Securitati si a ulterioarei imbogatiri a acestora in logica ilegalitatii si impunitatii au facut ca dupa 30 de ani sa nu avem nici acea elita economica autonoma, capitalista, pe picioarele ei, nici acea clasa de mijloc care sa ancoreze eficient societatea intr-un minim de valori comune. Ambele sunt conditii necesare existentei unui pluralism politic autentic, sustenabil la nivel social, nu unul arificial prin diverse institutii ale statului.

Credeam ca Romania e macar o democratie electorala, dupa aceste alegeri prezidentiale ma indoiesc ca atingem si aceste criterii minime. Am ajuns sa vad cum militanti pro-democratie ne spun ca dialogul intre candidati nu e necesar pentru ca nu e democratic, caci ar fi consubstantial logicii concurentei capitaliste.

Raportul de forte de la nivelul formatorilor de opinie a permis un prea mare divort intre realitate si discursul dominant despre aceasta, intre pretentiile actorilor politici si capacitatea lor de a actiona. Tocmai, prioritatea cred ca nu e politica, ci mentala: sa ne dezmeticim din militantismul politic manipulator si chiar auto-manipulator si sa facem optiunea luciditatii, impartialitatii, rationalitatii. Abia apoi putem vorbi despre solutii si prioritati.


Urmareste Ziare.com si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Ziare.com.

Citeste mai multe despre IOhannis alegeri USR PLUS Dragnea PNL
Sursa: Ziare.com

Articol citit de 18723 ori

Urmareste Ziare.com pe

Urmareste stirile Ziare.com pe Facebook
25 comentarii
Ordoneaza comentariile:Standard |Calitate |Numar Voturi |Recente

RO arata groaznic dupa experientele pesediste in care Dragnea a fost

la un pas sa-si traga tara pe persoana fizica. De ce ?
Adica de ce a "prosperat" pesedeu pana la performanta trista de a se inchina, impreuna cu tara, unuia singur ?
Plus intrebarea vesnic nerostita de ce avem, istoriceste probat, decat asemenea conducatori cu tendinte ariviste retrograde ?
Sau am mai putea incerca sa descifram mesajul din spatele desprinderii masive a socialului de politic indiferent de cine " a castigat" alegerile. Caci daca atunci cand politicul a abandonat socialul imediat dupa "victorie" inseamna clar lipsa de maturitate politica, oare si socialul reactioneaza la fel, adica imatur ?
Samd, de unde inteleg prioritatea ca fiind mentala, din pacate la doar 30 de ani de la eliberarea subita din comunism fara a scoate mentalitea comunista din noi.

 

Nu ai dreptate, padrone!

Ceeace sustun eu nu este idealism, este normalitate. Si nu e facultativ, ci o necesitate!
Tara este asa cum o spui, bantuita se gasti corupte. Dar presedintele nu trebuie sa fie ca altii. El trebuie sa fie un model de moralitate pentru natiunea dezorientata.
Daca vrea sa fie ca ceilalti, sa nu mai candideze.
Din pacate, suntem prea toleranti cu slabiciunile celor care, nesiliti de nimeni, au ales sa se bage in frunte, sa ocupe scaune in parlament, guvern, si in alte institutii inalte.
N-o sa ne vindecam fara a le cere, in primul rand lor, sa fie impecabili.

 

cu salarii marite la securisto-ARI-sti si23 % taiat la sanatate

tocmai a ars cineva in blocul operator

......un spital terebuie sa aiba o organigrama care sa acopere toate aspectele (situatiile) ce se pot intampla, apoi trebuie sa aiba o dotare tehnica in echipament medical si echipament auxiliar......pt toate acestea trebuie BANI!!!! (nu 5-6000 EURO cat ai tu salar la Securisto-SRI dar trebuie).....1-ca sa vin cu exemple, in spitalele franceze la 25 de paturi subt 9 specialisti si 7 FFI (in total 16 MEDICI) in Romania sunt 2-4 medici-trebuie sa fii batut rau in cap sau securist daca nu intelegi ca ,sa zicem, 4 persoane nu pot presta servicii ca si 16-insa posturile in spitale sunt BLOCATE-de ORBAN( ca nu sunt bani pt salarii-===dar la securisto-SRIsti sunt) 2-trebuie sa existe echipe pt situatii de urgenta care sa intervina in 30 secunde-in Romania s-au facut reduceri (pt ca nu sunt bani-banii au mers la securisto-SRIsti) sunt spitale in Romania care nu au echipe specializate in astfel de proceduri de urgenta-tu securistule crezi ca un chirurg supra aglomerat are timp sa se pregateasca pt situatii de urgenta?..3-multe spitale nemaiavand echipe, au dotarea tehnica la limita obtinerii autorizatiei ISU -din lipsa de bani( ghici cine au salarii mai mari ca in Germania-da, securistii) 4-unele spitale au fost construite acum 60 de ani iar proiectarea lor a avut anumite limite ,-de ce nu se construiesc spitale ? pt ca banii merg in pensii si salarii nesimtite, printre cele mai mari le au ofiterii securisti, ghici de unde?...da asa e din Partidul Securist Liberal

Ca sa fac o concluzie nici PSD-comunistii nu au facut ceva insa PSL-ul vrea sa distruga complet sistemul medical....pe PSL ii intereseaza doar salariile si pensiile nesimtite incasate de la SRI,,,,cum sa tai 23% de la sanatare securist-criminal de Orban(mii de oameni condamnati la moarte pt ca nu va fi bani pt un minim protocol terapeutic)

 

Stimate

Ce au stricat PSD in trei ani nu se poate rezolva in doua luni. Nu iti dai seama? Ori esti un psd-ist inrait?

@ gheu Rank user: x2 29.12.2019, 15:00

ai perfecta dreptate. incomptententii trebuie sa aiba timp sa-si arate talentul. daca PSD-ul a fost sub orice critica, sa vedem cum o sa fie cu noua majoritate. sa le dam timp. nici Roma n-a fost construita intr-o singura zi...oricum, pesedeul in starea actuala nu mai era capabil sa guverneze.

Excelent articol !

Printre cele mai bune analize a situatiei politice de azi.Alex. Gussi mereu echilibrat,competent,informat si e pacat ca nu e intervievat mai des !

 

O perioada dificila care pleaca odata cu 2019?

O felicit pe Magda Gradinaru pentrua cest interviu care ne-a dat prilejul sa ne intalnim cu o minte sclipitoare, care se exprima sincer si cu destul curaj despre aceasta perioada dificila.
"Experimentul Dragnea" numeste autorul ultima perioada pesedista, Eu nu l-as considera experiment, ci mai curand un stadiu previzibil de decadere a statului roman, dupa aproape 30 de ani de haos.
Este exigent la adresa puterii actuale. Despre promisiunea resetarii statului: "Aici faptele ar trebui sa mearga inaintea vorbelor.".
Autorul il lauda pe Traian Basescu - "singurul care a initiat reforme sistemice". Eu, deabia acestei perioade i-as spune "experiment". A inceput cu reforme si a esuat in mosia Nana si strategiile lui Udrea.
Dar, interviul a fost de exceptie. Ii multumesc d-nei Gradinaru un invitat atat de elevat, precum Alexandru Gussi si le urez un 2020 fericit!

Ctitor Fifi ne-a promis

Un bulevard pentru Prea-Fericitul Teoctist Arapasu.
Ala care a binecuvintat mutarea bisericilor din Stefan cel Mare in dosul blocurilor, Craciunul ca zi lucratoare, si i-a pus pe popi sa inalte ode baloase cizmarului ateu.

PAI , ARATA BINE , DAR ...parca ne simtim mai usori dupa

msririle de pensii si salarii facute la tv de Olguta poligloata , dupa ce a facut nistd oermutari de fonduri din bugetul tarii si in graba mare a omis-o pe Gabita , cea cu marile lucrari din capitala si care vor fi terminate de FMI !!??

O mare realizare a edilei , pe care botanistii o ignora , este Marea Catedrala a patriarhului Daniel + Gabita & Pandele ...

O geniala metoda de aburit poporul sau cum poti lua miliardele de la buget fara sa faci nimic , chiar daca mai musti cate putin din Dragnea , o sa aflam din cronicile lui Cristoiu , in aceste zile cand falimentul lui Ghita tv e cat catedrala , dupa ce echipa din Caracal, nu a mai fost platita si a intrat in greva foamei ...mama si bunicul !

Stimate

Catedrala a fost planuita inca din 1918 lafel ca Arcul de Trumf. Amandoua reprezinta recunostinta pentru eroii din Primul Razboi Mondial, si acum al celor din al Doilea Razboi Mondial.Asa ca dpdv Catedrala trebuie terminata. Nu trebuie criticata Firea ca a dat bani la catedrala, trebuie criticata pentru alte lucruri pe care ar fi trebuit sa le faca si nu le-a facut

Pentru mine este clar!

Ne intoarcem la statul de drept introdus de agentul Petrov si continuat cu sirg de agentul plavan Joianis. Adica statul in care judecatorii si propcurorii nu vor mai raspunde pentru abuzurile lor, statul unde procurorii si judecatorii au salarii pensii si de 100 de ori mai mari ca ale unui om normal. Asta da stat de drept! O mai exista undeva pe planeta asa stat de drept? Eu astept acum casarea sentintei judecatoresti prin care plavanul Joiannis a fost dovedit ca a facut uz de fals si s-a autoimpropietarit.

Muribunda

Romania e muribunda, are cancer in metastaza si e mentinuta in viata (deocamdata...) doar conectata la aparate (credite internationale)!! In situatia in care se afla si in forma actuala, va mai supravietui maximul zece ani!! Apoi, nu o va jeki nimeni!!

 

Experimente anapoda !

M-am saturat de experimentele voastre incepand din '90 incoace ! Cu toate experimentele voastre , nu stiu cum se face ca suntem tot pe minus ! Adica , ne ard oamenii prin tot felul de cluburi,copiii prin spitale ,padurile azi maine vor fi amintire, economia ,cu tot experimentele vostru, nu o mai avem ! Aaaaaa, avem crestere economica de 5%? Pai pe ce daca nu mai avem economie ? Acum inteleg, pe consum ,pe burti pline,domeniu care ne zambeste si il stapanim cel mai bine ! Nu cred ca ne mai intrece vreun popor ! Nu cred ! Atunci , ce experimente ?? Vadim Tudor spunea ca evreii vreau sa ne ia tara, si asta pe bune ! Pai sa vina domn'e odata , sa vina ca noi nu suntem in stare de nimic !

 

dl Iohannis ne-a aratat ca nici dupa 30 de ani de "libertate"

nu am iesit din zona unde Securitatea face jocurile.
"Omul care ne trebuie" - adica Iohannis - s-a vrut reales numai ca sa nu faca nimic pentru Romania.
Marii nostri investigatori de la marile jurnale au tacut malc la spoiala asta care s-a vrut sa fie niste alegeri libere, democrate.
Manipulare dusa la extrem cu diferite jocuri politice in care au fost bagati absolut toti.
Cumpanasu a facut ce a facut si l-a schimbat pe unii de la STS, Barna s-a facut ca vrea sa fie presedinte, Stanoevici nu a avut bani sa dea astora de la televiziuni, Mircea Diaconu a fost o facatura ca sa iasa Iohannis cu Dancila, samd.

Securitatea face jocurile in Romania isi aleg cele mai bine platite joburi de la Stat (dupa ce ies la pensie ...), sunt bagati in toate cele.
30 de ani au trecut degeaba peste noi.
Inca 5 ani cu iohannis plecat in vacanta.
Si pe urma va urma un altul, scos de undeva dintr-un cotlon si bagat in fata de influencerii media.

 

sa ne dezmeticim din militantismul politic manipulator ?

prin alte campanii sau cum sa ne dezmeticim? Acest articol este el insusi un indemn exclusiv PSD....daca politicienii si presa sustineau continuitatea politicii lui Basescu aveam o sansa sa ne dezmeticim. Dar nu asta vreti. Imbatati de putere, va sustineti pe voi insiva...

 

"Experimentul Dragnea" ?

Spunand ca "a fost lasat sa faca treaba murdara la nivelul paralizarii luptei anticoruptie", te intrebi: De cine? Cine ar putea dicta aici? UE nu avea acest interes, nici SUA. Iar despre rusi nu as spune ca "l-au lasat". Eventual, l-au inventat.
Exista la noi o oculta ticaloasa care manipuleaza din umbra, cea a "fostului aparat de partid si de stat, urmasi care au controlat integral tranzitia in primii sapte ani, apoi partial pana azi.", dar nu cred ca ea a dorit sa faca experiente diabolice ca sa vada cat rezistam. Mai curand, in lacomia si ticalosia ei a pierdut orice frana!
Deci, nu i-as spune "experiment" Cred mai curand este nivelul urat pana la care poate cobori un stat, atunci cand sistemul imunitar ii este slab

Dragnea nu este nimic altceva decat un criminal mafiot. Nu a avut

niciodata capacitatea intelectula a unui experiment cu Romania. Toata vina apartine exclusiv ABSENTILOR de la vot, care au dat briciul pe mana maimutei. Sa nu va mai mirati daca aveti gatul taiat...

Dragnea, 10 august 2018, psd, alde, udmr trebuie sa va fie lectii de neuitat!
Amintiti-va de aceasta la urmatoarele alegeri.

 

Experimentul Basescu

Mai curand Basescu a fost un experimment. Basecu, cel format din doi oameni, unul cel bun, inteligent, activ, patriot, care i-a convins pe "ingerii" diriguitori. Luand foarte rapid locul unui Stolojan care a renuntat bruusc si inexplicabil, se pare ca "ingerii" l-au ales pe el, l-au inconjurat de oameni valorosi care i-au inspirat acele realizari remarcabile si ne-au dat sentimentului ca am intrat intr-o noua si promitatoare etapa.
"Adevarul este ca singurul care a initiat reforme sistemice a fost Traian Basescu: DNA, Codurile, justitie in general, educatie, Codul Muncii, sanatate." Dar era vorba de Basescu cel bun.
Din pacate, spre final, celalalta jumatate a cam diminuat-o pe prima, esuand in Nana, europarlamentara EBA, in strategiile inspirate de Udrea, si in multe dintre atitudinile despre care spune ca isi apara mandatul.

 

Ai dreptate valll, cu experimentul Basescu, dar numai jumatate

, iar ca sa vezi cat de usor gresim in aprecieri, situezi mosia Nana in partea alocata Basescului rau, cand aceasta mosie, achizitionata la VEDERE, ne arata cat de superficiali suntem.
Sunt un adept realist si dedicat al luptei anticoruptie, dar mme Kovesi nu a jucat tocmai corect in aceasta lupta continua cu coruptia in una dintre cele mai corupte natiuni supravietuitoare comunismului. Condamnarea blondei lui Base este dovada vie ca curentul anticoruptie este nemaipomenit de bine venit in justitia oricarei tari, dar poate lesne imbraca si instrumente specifice de putere, ca la pesede dealtfel: Udrea a fost condamnata pentru o geanta de bani care nu exista fizic, decat in supozitii, nu si in probe.. deci ???
Acum cobor in sfera umila a vietii si te intreb sincer: tu chiar crezi ca un om singur, fie el si presedintele in exercitiu, poate realiza o reforma care vizeaza totul ? Si completez cu urmatoarea intrebare fireasca: care om rational si parasit(iar aici conflictualitatea lui ne avantaja pe noi ca societate) de toti crezi ca-si pastreaza principiile pana la capat in conditiile clare in care acesta a fost suspendat in fiecare mandat ?
Iti mai amintesti de poza vie cu sapca trantita de asfalt si tipatul scrijelit de dl politist, iesi afara *** ordinara ? Ca sa nu mai amintesc despre celebrul si iremediabilul USL constituit impotriva unei singure idei, persoane, principiu..
Cand vom intelege corect ce a insemnat Basescu pentru democratie, va fi, ca de atatea ori, prea tarziu; intre timp acesta a imbracat costumul si persoana politicianului dambovitean traditional si rezista in continuare, fara a-i putea lipi cineva eticheta colorata de baron, cu sau fara mosia de la Nana!
PS Interviul este relevant si bine venit, alcatuit, dar decat ipotetic: toti vorbim despre democratie si tratam ideatic, cand in societatea noastra cel mai sfant dar ramane totusi privilegiul, nu mai conteaza nici macar cum a fost castigat sau meritat, deloc. Dovada o face protestul tacit al justitiei impotriva reducerii stipendiilor speciale in masura in care aceeasi justitie ajunge la un rezultat diametral opus justitiei britanice, cazul Tandarei.

@padrone: Iti voi raspunde punctual

1) Cu privire la mosia Nana, nu la acoperirea in acte m-am referit, ci la cea morala, obligatorie pentru un om de stat, mai ales pemtru un presedinte. Oricat de bine indeplinite ar fi formele legale de cumparare, atunci era o perioada caracterizata prin frenezia cu care se jefuia avutul public prin diverse tertipuri si se faceau averi ilegale. Gestul a fost cel putin inadecvat.
2) Niciun presedinte nu poate face totul singur, dar nici nu-si alunga colaboratorii prin aroganta si mojicie, plecand urechea la intrigi (ale blondei?)
3) Stiu ca Basescu a fost atacat urat, mizerabil, de cei care s-au temut de el. Dar un om care isi asuma inalta si splendida functie de presedinte al unei tari, trebuie sa si-o asume si pe cea de martir (ca si pe cea de ascet) Nu spun ca asa au fost presedintii nostri, dar asa s-ar fi cuvenit sa fie.

intamplarea face ca dupa 1982 am aflat ca domnii de la Secu

aveau stranse legaturi cu mafia din Italia.
Se faceau schimburi, ba chiar au trimis si o gramada de bani (lei romanesti, printre altele)

Si ma intreb de ce absolut nimeni nu si-a pus intrebarea cine au fost aia care au "cumparat" pamanturile de la proprietarii de drept, de ce nimeni nu si-a pus intrebarea de ce adevarati proprietari erau pusi de cele mai multe ori in imposibilitatea de a-si recapata pamanturile, etc.

Se intampla imediat dupa autoritatile din Romania au "lichidat" miscarea transcedentala.
Culmea a fost ca in acelasi an a fost "desfiintata" si Loja Propaganda Due din Italia.
"In urma percheziției realizate in 1981 la reședința lui Gelli s-au găsit registrele lojii, care enumerau 962 de membri dintre care 119 de generali, 22 de ofițeri de poliție, 59 de parlamentari, 3 miniștri, un judecător constituțional, 8 directori de imprimare, 4 editori, 22 jurnaliști, 128 directori de companii publice. wikipedia"

Cazul Nana - pamant cumparat de la o firma din Ilaia
Badalau - pamant cumparat dupa manevre frauduloase ca si in cazul Nana, de la un roman

https://m.ziuanews.ro/dezvaluiri-investigatii/dosarul-nana-are-un-frate-in-giurgiu-senatorul-nicolae-badalau-cercetat-pentru-o-tranzactie-imobiliara-in-urma-careia-statul-a-fost-prejudiciat-cu-500-000-de-euro-120334

Dl Basescu si-a scos coltii dupa ce a terminat cu mandatul prezidential si ne declara ritos ca raspunde "doar politic"
Adica ... sa nu-l mai votezi .....

Poate analizati pagubele produse de USL Romaniei, de ce Dragnea a fost sustinut din umbra de ... Basescu, de ce Predoiu a fost min Justitiei si in perioada tariceanu, si in perioada Boc, si acum in perioada mandatului lui L Orban - la recomandarea lui Iohannis.

Daca alegerile astea au fost manipulate - mai sunt astia reprezentantii nostri !??
Ei ne reprezinta cumva "mandatul" obtinut prin vot de la noi ?
Cu alte cuvinte - "alesii" nostri au intradevar un mandat de la noi sau noi ne supunem vointei lor care "ne promit" ca vor face ceva in urma unui "program de guvernare" ???

Constitutia Romaniei
Articolul 2
(1) Suveranitatea natională apartine poporului roman, care o exercită prin organele sale reprezentative, constituite prin alegeri libere, periodice si corecte, precum si prin referendum.
(2) Nici un grup si nici o persoană nu pot exercita suveranitatea in nume propriu.

Experimentul liberal

"Acest regim are acum in Europa o imagine mult mai buna decat o merita." , Oare Europa isi face iluzii, se autosugestioneaza?
"Aici faptele ar trebui sa mearga inaintea vorbelor." spune pe buna dreptate dl Alexandru Gussi.
Eu am incredere in seriozitatea lui Iohannis, in rectitudinea lui Orban, in echipa lui liberali care par altfel decat cei care ne-au dezamagit. Sper ca influenta lor se va transmite masei de liberali, care incepuse sa semene prea mult cu cea a PSD
Resetarea statului e o problema cruciala. Un stat bine organizat, cu institutii bine conceputa, in serviciul interesului public si nu al clasei coruptilor. Desfiintarea privillegiilor nesimtite, dezvoltarea invatamantului, resetarea sistemului de sanatate, o justitie curata si harnica...
Toate acestea par minuni, dar trebuie realizate. AU PROMIS!

 

tot punctual iti repet vall, ca te inseli mai mult de jumatate

raportat strict la democratia care este, nu cea pe care o vizam si la care ne raportam deontologic.
Moralitate in era baronilor si useleului triumfator ?
Aroganta, mojicie si intrigi de la blonda, in era triumfalista a presei care a binecuvantat useleu mai ceva decat biserica ?
Martirism in aceeasi era si tara in care constitutia spune clar ca orice avere, a oricarui roman este cinstita pana cand statul binevoieste sa se intereseze despre legalitate ?
Tocmai subliniasem ca a sosit timpul sa ne despartim de acea doza de idealism care nu duce nicaieri, pentru conceptul democratic real comparativ cu dorinta tutulol, de a castiga ca-n vest cu prestatia de la noi. Conditie deja depasita, ai nostri castiga mai mult ca-n occident fara sa faca mai nimic concret si constructiv, din contra... iar noi le tinem isonul convinsi ca, ca la noi, nu mai e pe nicaieri in lumea civilizata. Si chiar nu mai este, dar cine sa mai vada, sa discearna si sa analizeze atent diferntele inselatoare dintre aparenta si real ?
PS Istoria, asa cum a fost scrisa, ne este martor desavarsit, nu crezi ?

2019, ehei, ce an interesant!

cum la inceput domnea dracnea peste toate si peste toti si cum făcea iel pipi cu boltă in capu' justitiei sia tării! Si cum boboru' pesedisto-ciorditor il iubea pe iel si pe duoana veorica mai ales, si cum dujmanii natiei, plătiti de Soros, de Brucsăl si de agenturili străine nu mai stiau ce să facă!
Sic transit gloria mundi ...

 

Pai cum sa arate ?

Romania post Dragnea si post Veorica-Videle arata tot ca un adolescent cu fata plina de bube doar ca in loc de 178 mai are doar 171......

 

Platforma pentru solutionarea online a litigiilor