Cum se apropie romanul de Stradivarius?

de Elena Enache
Marti, 21 Aprilie 2009, ora 23:54

   

Cum se apropie romanul de Stradivarius?
Alexandru Tomescu a cantat la Stradivarius in catacombele metrolui. Zeci de oameni s-au aplecat si au lasat sa le pice din buzunar de la 1 eurocent la hartii de 50 de lei.

Am citit si ne-am bucurat ca violonistul nostru a strans mai mult decat celebrul Joshua Bell. Dar cati dintre noi vom plati biletul pentru viitorul concert al lui Tomescu?

Aceasta intrebare se adreseaza celor multi. Multimii care doar traieste romanismul, fara a se apleca asupra lui cu atentie, fara a medita asupra esentei lui. Acelora care isi doresc mai mult, iar dorinta ii azvarle in mijlocul unor altor neamuri, unde asculta o alta limba, sub alte obiceiuri.

Ne este frica de faptul ca si in Romania primeaza subcultura. Dar sa fim seriosi, nu suntem nici primii, nici ultimii. Ceea ce la noi se manifesta prin manele, telenovele si Elodii gasim si in alte parti. Peste tot exista subcultura, ca un mod alternativ de a promova prostia.

Romanul e poet chiar si atunci cand injura

Ce-i drept, cultura nu inseamna doar arta. Inseamna si traditii, educatie, mentalitate. Iar la noi, toate au dat inapoi cand am dat de prea multa libertate si fascinatie pentru occident.

Vechile valori culturale inca exista, undeva in strafundul memoriei colective. Daca pe acestea ne chinuim sa le aducem din cand in cand la suprafata, pe cele noi le lasam ascunse, uitate, impreuna cu acele cateva capete luminate care le reprezinta. La fel cum stim sa ascultam o muzica mirifica la metrou in drum spre serviciu, dar nu recunoastem a cui este mana care face Stradivarius-ul sa vibreze.

Totusi, romanul dispune de uriase resurse de spirit. Iar aceasta se manifesta, in lipsa unei elite culturale bine delimitate, prin ceea ce am putea numi subcultura de bucatarie. In esenta, romanul ramane poet, chiar si atunci cand injura.

Exista in Romania un fel de inclinatie spre mahala, o predilectie specific romaneasca, o mahalagizare a tuturor elementelor (a limbajului, a starilor, a sentimentelor), cei mai multi dintre noi complacandu-se voit in aceasta stare de fapt, trista si nelinistitoare prin esenta.

Prostia si subcultura

Prostia si subcultura sunt acaparatoare si aproape indestructibile. Uneori insa, tot ce poti face este sa razi de noua doina cadaneasca, altfel, risti ca revolta si neputinta sa te inabuse.

Pe de alta parte, daca o jumatate de ora de recital la metrou a fost de ajuns pentru a-i face pe romani sa se opreasca si sa asculte, poate solutia este coborarea artei inalte in strada. La indemana trecatorului grabit.

Ziare.com va invita la dezbatere. Recitalul lui Alexandru Tomescu la metrou ar trebui sa ramana doar un experiment sau sa devina o practica pentru promovarea culturii? In lipsa timpului liber, ce putem face pentru a ne apropia de inaltele arte?
Sursa: Ziare.com

Articol citit de5214 ori

Urmareste Ziare.com pe

Urmareste stirile Ziare.com pe Facebook
Comentarii
noname
rank 1
Da, intotdeauna noi romanii stim ce trebuie facut dar
nimeni nu spune cum trebuie facut !!!...Care este "tehnologia" potrivita noua , care sa ne civilizeze in masa , indiferent daca avem sau nu burtzile pline !!!...Eu un simplu roman as spune ca suferim la capitolul "tehnologie" care este o stiinta uneori tinuta secret , de aplicare a stiintelor reale si chiar umane !!!...Ne lipsesc tehnologii in toate domeniile !!!...
Rocan
rank 1
Corect
Adica avem continuu inclinatia de a lua totul dupa ureche si dupa auzite fara o cunoastere macar de amator daca nu profesionala. Si atunci totul se apropie de superficial, frunzareala, bascalie, toate astea facute cu aerul de mare cunoscator.
Adica face si asta parte din dispretul masiv al majoritatii romanilor fata de valorile reale pe care mai curind le calca in picioare decit sa incerce sa le inteleaga si sa le urmeze. Problema grava de educatie, etc...
Sa auzim de mai bine.
..
rank 1
Subcultura exista intr-adevar peste tot insa are un scop, si anume acela de
a le vinde maselor de oameni fara educatie sau implicare adanca in cultura, o alternativa.

Aceasta cultura populara de stil pop sau manele fie ea, este doar un alt mod de a influenta si manipula multimile de oameni de catre cei puternici.

Cultura si aculturarea e un mod de a impune anumite standarde, cu cat mai joase si mai slabe standardele cu atat mai slaba cultura.

Mass media participa din plin in ''indobitocirea'' multimilor deoarece numai asa se pot conduce usor oamenii daca sunt gata sa accepte orice li se serveste.
viosnake
rank 1
...
Nu prea am inteles ce vrea sa spuna autorul articolului, chiar daca, dupa toate probabilitatile, intentiile sale sunt bune.
Solutia nu este ca arta sa coboare in strada, ci ca, in cultura de masa sa se pastreze toate exigentele culturii inalte, exprimate in modul cel mai firesc posibil. Cu alte cuvinte, arta in sine sa fie facuta accesibila omului asa-zis de rand, nu prin aducerea intelectualului, din inaltele sfere in care se misca, in statia de metrou, ci prin intalnirea sa cu publicul caruia i se adreseaza undeva la mijloc (si aici rolul criticilor culturali si de arta este deosebit de important... ei trebuie sa se dezvete de a mai folosi un limbaj de specialitate, adresat doar expertilor si celor cu inalte exigente estetice, si sa se axeze pe usurarea accesului maselor spre inalta arta).
Cat priveste mahalaua, sa nu ii uitam importanta in cultura romana: Tudor Vianu, Arghezi, Eliade, ca sa numesc doar cativa, au scris capodopere inspirandu-se din aceasta realitate, ei reusind sa vada in ea, si sa zugraveasca intr-un mod fericit frumusetea ei ascunsa si poate, uneori, inaccesibila. Ca sa nu mai pomenim de muzica culta, de o valoare fenomenala, care si-a gasit inspiratia tot din aceasta mahala.
Iar in final, as dori sa amintesc de manifestul pornit de Titu Maiorescu pe la jumatatea secolului al XIX-lea, privitor la influenta culturala a occidentului asupra culturii romane: ideea este nu de a prelua formele deja consacrate in vasta cultura apuseana, si de a le grefa pe un fond mai mult decat palid al culturii noastre, ci de a creea valori autentice in cultura noastra, pentru a avea un fond cultural remarcabil care sa permita pe urma variatii ale formei. Ramane de discutat daca aceasta optiune mai este valabila, ori macar posibila, in ziua de astazi.
nelogat
rank 1
.
ar trebui mentionata campania Teatrului Masca de la Metrou. Ar fi o idee buna raspandirea unor astfel de manifestari.

Elena, totusi, catacombe?
test
rank 2
Program
Intrucat in R ora de incepere a programului nu este tabu oamenii si-au permis sa stea si sa asculte; in NY cine si-a permis sa asculte nu avea slujba si deci nu avea prea multi bani.
interesant
rank 1
interesant
da?
releu, din Cehia
rank 1
cum o dati
iese prost.
Voi oare nu ati citi o statistica de curand, care arata ca romanii merg ,mult la teatru si concerte ?
Voi totul intoARCETI PE DOS, CA E RAU.
credeti ca un concert de muzica clasica este un eveniment de "masa"?
Bai, astia ca Chis, , fata asta, Toma etc etc, ce naibva mai stati prin RO, sa va chinuiti atata ca bagatori de seama, in mijlocul unui popor incult si necivilizat, care nu se poate ridica la rafinamentul vostru si nu plecati odata ? Sunteti masochisti sau ce ?
Ilarie Voronca
rank 1
Cultura si poporul Roman
Romanii sunt un popor nici mai bun nici mai rau decat altele.Poate ca este cam refractar la cea ce e bun in alte parti.Dar asta nu e vina sa.Avem poate de 20 ori mai multe televiziunu,si de 50 de ori mai multe ore de transmisie,cred ca chiar mai mult.Cate ore din astea sunt de cultivare a bunului simt macar,daca nu a culturii.Cu TVR cultural nu se poate umple nimic,dupa cum nimic nu s-ar umple daca ar fi un program de TVR Tenis de exemplu.Trebuie o variatie de programe peste tot.Neplicticoasa.Si mai trebuie si un limbaj al celor care prezinta lipsit de cuvinte ca ,misto,look,gagica,ciumete,si alte mahalagisme.Ma mai uit la injosirea a tot ce este provenit din Romania.Cine a scris articolul a avut curajul sa scrie cuvantul ROMANISM,lucru tot atat de rar folosit de parca ar fi interzis.Acum cu dl.Tomescu.El trebuie sa hotarasca ce va face cu talentul sau.Daca bunul gust va fi promovat locul sau e intr-o cala de concert.daca nu,vom cobora yot mai jos.Am auzit acum cariva ani in copil,semana a tzigan in statia de metrou Armara Poporului cantand la nai.Va rog sa ma credeti ca mi s- facut pielea gainii.Era o explozie de talent.Oare nu e pacat ca trecem nepasatori pe langa asa talente.Aici nu ma adresez oricarui om,ci acelui care poate ajuta,celui cu pretentii intelectuale.
mm
rank 1
''Educatiunea e cultura caracterului , cultura e educatiunea mintii''(M EMINESCU)
Stiinta a demonstrat ca formarea omului are loc de la diviziunea celulara pana la varsta de 10 ani . Putine se mai pot adauga dupa aceasta varsta pentru ca biologic nu mai este posibil aproape nimic semnificativ in formarea creierului .
Nu poate fi vorba de altfel de formare a omului decat strict in familie incepand din momentul conceptiei , continuand cu formele de instruire si educatie prescolara si apoi in scoala.
O tara de calitate are o populatie de calitate . Tara trebuie sa aiba in orice imprejurare un singur tel deasupra oricaror altora : buna crestere a copiilor , invatatura , culturalizarea si moralizarea .
Cum in Romania absolut totul este imoral si toate se fac pe dos , nu stiu daca chiar in mii de ani se va preocupa cineva de formarea poporului mai mult decat de alienarea si stalcirea lui . Cata vreme nimeni nu poate clinti din carca tarii talharii analfabeti infipti ca taunii pe spatele bivolului nu putem spera la nimic . In orice caz, cultura nu se face si nu se insuseste in statii de metrou si prin boscheti .
moise
rank 1
pacat ca nu pot sa-ti dau decit un plus
ceva asemanator am postat pt articolul cu Ioana Bratianu
americanu
rank 1
Experimet pentru INcultura !
Stimata doamna Elena Enache, Va rog sa extindeti acest experiment in alt loc ca sa uimiti , intradevar, lumea. Intr-o seara de week end cind "toata lumea buna" merge la Bamboo ( sau la alt club) rugati pe tinarul Tomescu sa cinte la Stradivarius pe aleea de la intrare , imbracat in haine saracacioase.Filmati cu camera ascunsa si o sa fiti socata.O sa vedeti cita INcultura poseda toate pitipoancele si "pitiponcii" care umplu la refuz paginile tabloideleor din Romania. Succes !
Victor Pitigoi
rank 5
start pentru dezbatere
* Gestul lui Alexandru Tomescu ramane un experiment.
* Locul artistului este pe scena, acolo unde, cei dornici sa-l asculte, se aduna in sala.
* Plasarea artistului in piata publica este ea insasi o forma de subcultura.
* Totusi, gestul lui Al Tomescu n-a fost deplasat. A fost un anumit mesaj catre societate, dar, repetat si transformat in cutuma, risca sa vada in derizoriu.
* Pe artist, il ascult cu placere in sala Ateneului.
* In piata publica, il ascult pe dl. Geoana.
* Dar, fara placere.
TABACARU ANGELICA
rank 1
Corect comentariul d-lui PITIGOI!!
As mai adauga faptul ca pentru multi,,trecatori prin metrou",fara cultura muzicala[nu stiau nimic despre artist si nici despre calitatea viorii],banutul aruncat a reprezentat un ajutor pentru,,cineva aflat in nevoi speciale"!!Criza,scumpirea biletelor de spectacol[pentru elevi,studenti si pensionari..aproape inacceptabile]..ne-au indepartat de salile de spectacol si de placerea unei auditii!!
Pan troglodytes
rank 1
Din pacate...
...Elena Enache are dreptate !

Dar fenomenul mahalagizarii este prezent si in Europa Occidentala si, mai ales, peste "Balata", unde vacarii de odinioara au devenit soferii "emancipati" de astazi...

Progresul material presupune in mod fatalmente si un regres cultural ? Probabil ca da, in conformitate cu asa-numita "lege a compensatiei"...

Adevarul este acesta: noi, oamenii, am fost, suntem si vom ramane de-a pururi doar niste maimute...
culae
rank 5
sa nu jignim maimutele!
Revolta unei maimute

Odată o maimută din evul anecdotic,
Venind la sfat pe-o creangă de arbore exotic,
A explodat: "Surate, sunt foarte ofensată
Că-n jungla hominidă superevoluată
A apărut o teză, vădit malitioasă,
Că Homo ar descinde din stirpea noastră aleasă...
Eu protestez sălbatic, rănită in mandrie,
Că se propagă-n lume asemenea prostie.
Dacă-ntalniti un singur nepot pitecantrop,
Atunci, pentru banane să vă urcati in plop…
Nu sufăr comparatii cu tristul regn uman,
Sunt multumită, nene, că-s pur orangutan.
Eu, chiar să mă oblige in vreun laborator,
N-as deveni port-bată si nici informator;
Si cum progenitorii maimută m-au făcut,
Sper să n-ajung ca omul, un josnic involut!

Păi, s-a văzut vreodată la noi atata ură?
Oare la noi se minte, se junghie, se fură?
Nu veti vedea prin lume, cat timp purta-vom coadă,
Gorile divortate si prunci lăsati pe stradă.
Cine-a văzut in hoardă vreun irational
Tampindu-se cu droguri, sau homosexual?
Nu inspirăm Marlboro, nu traficăm munitii,
Nu prea avem stiintă, n-avem nici superstitii,
Nici carciumi, nici spitale, nici case de nebuni,
Si nu plătim pe altii să facă rugăciuni.
Ati intalnit prin codri vreun cimpanzeu betiv,
Gibon care să-njure sau pavian parsiv?
Cat am umblat eu creanga, scuzati, n-am observat
In obstea simiască, cocotier privat,
Nici garduri si nici paznici, nici pui murind de foame
Sau omorati in taină de-asa zise mame.
Lipsesc si teroristii, n-avem corupti, nici duri,
Nici tari, nici prim-ministri pe care să-i injuri.
La mondiale suntem cu mult in urmă noi,
Incat n-am fost in stare de nici un prim război.
Noi n-am avut ev mediu, ci numai mediu pur,
Lipsit de inchizitii, de orizont obscur,
Noi n-avem drepti in temniti, nici versuri puse-n lanturi,
Nici chefuri după care să ne culcăm prin santuri.
E drept, n-avem militii in junglă, dar nici mafii,
N-avem un staff al mortii, n-avem nici măcar stáfii!
(E trist s-ajungi vreodată privit la Zoo Park
Dar maxima rusine-i să pui pe altii-n tarc).

Eu vă invit pe toate acum la ratiune:
Nu promovati această credintă de minune;
Să nu apară-n junglă manipulări in masă,
Cu dogme si partide cu lupta lor de clasă.
Mă tem că ne pandeste o nouă cruciadă,
O convertire a hoardei in monstri fără coadă.
De-o să vedeti vreodată c-am coborat din pom,
Maimutărind făptura care isi zice om,
Opriti-mă la vreme, să nu evoluez
Si, ajungand ca lumea, să nu stiu ce să crez.

I-adevărat că omul a coborat, ca soi,
Dar, bre, fiti rezonabili, n-a coborat din noi."
culae
rank 5
continuare
lasand gluma la o parte, d mm cred ca are dreptate. citez:''Educatiunea e cultura caracterului , cultura e educatiunea mintii''''(M EMINESCU)

Stiinta a demonstrat ca formarea omului are loc de la diviziunea celulara pana la varsta de 10 ani . Putine se mai pot adauga dupa aceasta varsta pentru ca biologic nu mai este posibil aproape nimic semnificativ in formarea creierului .
Nu poate fi vorba de altfel de formare a omului decat strict in familie incepand din momentul conceptiei , continuand cu formele de instruire si educatie prescolara si apoi in scoala."terminat citatul. totusi; oricand o invitatie la dezbatere de idei, la a vedea si alta fata a lucrurilor nu strica. alt citat:" Mintile ilustre discuta idei, inteligentele medii discuta evenimente, iar mintile reduse ii discuta pe altii." ps.poezia nu-mi apartine. este cratie originala
Florin Laiu | Stihuri de altădată, editura GRAPHE, Cernica 2005
IQ 20
rank 1
Mintea evolueaza tot timpul
Din fericire mintea poate fi dezvoltata la orice virsta, si exact ca si muschii care pot fi antrenati la orice virsta, de la nastere la moarte, asa si creierul uman poate fi "exersat" la orice virsta. Si pentru orice fel de performanta iti trebuie antrenament. Pentru ultimile noutati in acest domeniul studiilor neorogolice puteti citii lucararile publicate de Dr. Thompson, de exemplu http://www.loni.ucla.edu/~thompson/thompson.html

Deci EDUCATIA este ceea ce lipseste multora si nu materie cenusie. Ca la maraton, in cazul cistigatorului: nu conteaza ca ai 38 de ani sau 70 de ani, conteaza cite de mult ai exersat. Numia bine.
Alla
rank 1
Procedeu copiat
"A man sat at a metro station in Washington DC and started to play the violin; it was a cold January morning. He played 6 Bach pieces for about 45 minutes. During that time, since it was rush hour, it was calculated that thousands of people went through the station, most of them on their way to work.
Three minutes went by and a middle aged man noticed there was a musician playing. He slowed his pace and stopped for a few seconds and then hurried up to meet his schedule. A minute later the violinist received his first dollar tip: a woman threw the money in the till and without stopping continued to walk. A few minutes later, someone leaned against the wall to listen to him, but the man looked at his watch and started to walk again, clearly he was late for work.
The one who paid the most attention was a 3 year old boy. His mother tugged him along, but the kid stopped to look at the violinist. Finally the mother pushed hard and the child continued walking, turning his head all the time. This action was repeated by several other children. All the parents, without exception, forced them to move on.
In the 45 minutes the musician played, only 6 people stopped and stayed for a while. About 20 gave him money but continued to walk at their normal pace. He collected $32. When he finished playing and silence took over, no one noticed it. No one applauded, nor was there any recognition.
No one knew this but the violinist was Joshua Bell, one of the best musicians in the world. He played one of the most intricate pieces ever written on a violin worth $3.5 million. Two days before his playing in the subway, Joshua Bell sold out at a theatre in Boston and the seats average price was $100 each."
This is a real story, and a real study conducted by The Washington Post as a part of a social experiment about our perception, taste and priorities.
plictisitu'' de afanisitzi
rank 1
?????
Da. Si ?
gica
rank 1
mai dormi putin
si tot prost ramai!!
Mos Nechifor
rank 1
Alla si procedeul copiat
Nu stiu cat de copiat dar cred ca exceptii neglijate sunt in toata lumeas.E interesant exemplul dar ma gandesc ce rau e ca in limba romana nu sunt cuvinte ca sa se poata fi scris.Cu incetul va ajunge ca tot omul sa invete romaneste,chiar si cei care au plecat din tara de 4-6 ani,si au uitat de grebla.
IQ 20
rank 1
intrebare
domnilor de la ziare.com, cum definiti voi PROSTIA? Ce inseamna sa fi prost? Ce inseamna ca poporul roman este cel mai prost din lume?
Sint ingrozita de lucrurile pe care le spuneti pe aici, ca de exemplu: "romanul dispune de uriase resurse de spirit". Sa-l luam ca exemplu pe romanul Becali: cum se aplica in cazul lui afirmatia de mai sus? E jalnic nivelul de pregatire si informare a marilor "jurnalisti" romani. Domnilor sint clase on-line de jurnalistica. Invatati sa scieti un eseu. Incercati sa invatati sa scrieti despre subiecte la care va pricepeti. Nu mai generalizati. Folositi surse de incredere si citatile corect. Inainte de a educa prostimea MERGE LA SCOALA SI CAUTI SA VA FACETI O EDUCATIE!
Ceea ce le lipseste romanilor este EDUCATIA si din fericire asta se poate dobindi indiferent de virsta. Iar acum sint destule resurse online, asa ca nimeni nu are scuze pentru a promova incultura, incluzind eseul de mai sus.
viosnake
rank 1
...
Nu prea am inteles ce vrea sa spuna autorul articolului, chiar daca, dupa toate probabilitatile, intentiile sale sunt bune.
Solutia nu este ca arta sa coboare in strada, ci ca, in cultura de masa sa se pastreze toate exigentele culturii inalte, exprimate in modul cel mai firesc posibil. Cu alte cuvinte, arta in sine sa fie facuta accesibila omului asa-zis de rand, nu prin aducerea intelectualului, din inaltele sfere in care se misca, in statia de metrou, ci prin intalnirea sa cu publicul caruia i se adreseaza undeva la mijloc (si aici rolul criticilor culturali si de arta este deosebit de important... ei trebuie sa se dezvete de a mai folosi un limbaj de specialitate, adresat doar expertilor si celor cu inalte exigente estetice, si sa se axeze pe usurarea accesului maselor spre inalta arta).
Cat priveste mahalaua, sa nu ii uitam importanta in cultura romana: Tudor Vianu, Arghezi, Eliade, ca sa numesc doar cativa, au scris capodopere inspirandu-se din aceasta realitate, ei reusind sa vada in ea, si sa zugraveasca intr-un mod fericit frumusetea ei ascunsa si poate, uneori, inaccesibila. Ca sa nu mai pomenim de muzica culta, de o valoare fenomenala, care si-a gasit inspiratia tot din aceasta mahala.
Iar in final, as dori sa amintesc de manifestul pornit de Titu Maiorescu pe la jumatatea secolului al XIX-lea, privitor la influenta culturala a occidentului asupra culturii romane: ideea este nu de a prelua formele deja consacrate in vasta cultura apuseana, si de a le grefa pe un fond mai mult decat palid al culturii noastre, ci de a creea valori autentice in cultura noastra, pentru a avea un fond cultural remarcabil care sa permita pe urma variatii ale formei. Ramane de discutat daca aceasta optiune mai este valabila, ori macar posibila, in ziua de astazi.
viosnake
rank 1
...
Nu prea am inteles ce vrea sa spuna autorul articolului, chiar daca, dupa toate probabilitatile, intentiile sale sunt bune.
Solutia nu este ca arta sa coboare in strada, ci ca, in cultura de masa sa se pastreze toate exigentele culturii inalte, exprimate in modul cel mai firesc posibil. Cu alte cuvinte, arta in sine sa fie facuta accesibila omului asa-zis de rand, nu prin aducerea intelectualului, din inaltele sfere in care se misca, in statia de metrou, ci prin intalnirea sa cu publicul caruia i se adreseaza undeva la mijloc (si aici rolul criticilor culturali si de arta este deosebit de important... ei trebuie sa se dezvete de a mai folosi un limbaj de specialitate, adresat doar expertilor si celor cu inalte exigente estetice, si sa se axeze pe usurarea accesului maselor spre inalta arta).
Cat priveste mahalaua, sa nu ii uitam importanta in cultura romana: Tudor Vianu, Arghezi, Eliade, ca sa numesc doar cativa, au scris capodopere inspirandu-se din aceasta realitate, ei reusind sa vada in ea, si sa zugraveasca intr-un mod fericit frumusetea ei ascunsa si poate, uneori, inaccesibila. Ca sa nu mai pomenim de muzica culta, de o valoare fenomenala, care si-a gasit inspiratia tot din aceasta mahala.
Iar in final, as dori sa amintesc de manifestul pornit de Titu Maiorescu pe la jumatatea secolului al XIX-lea, privitor la influenta culturala a occidentului asupra culturii romane: ideea este nu de a prelua formele deja consacrate in vasta cultura apuseana, si de a le grefa pe un fond mai mult decat palid al culturii noastre, ci de a creea valori autentice in cultura noastra, pentru a avea un fond cultural remarcabil care sa permita pe urma variatii ale formei. Ramane de discutat daca aceasta optiune mai este valabila, ori macar posibila, in ziua de astazi.
lia_stoenescu
rank 5
Vorba lui Dinescu: “azi intra-n noi cu plugul domnul prost…”
Recitesc o poezie veche a lui Mircea Dinescu, din “Jurnalul unui automobil demodat sau evolutia visului", care incepe cu:

“ca sa cobori cu arta in strada / sa nu folosesti si tu acelasi lift hodorogit / in care s-au pus la cale atatea afaceri cu cantec…/ renunta in primul rand la poezie/ si te va durea stomacul mai putin./ Poti din cinism sa-ti prelungesti viata/ poti inlocui cuvantul cu intamplarea/ poti scoate limba la soare ca o editie princeps/ poti cara (pilind zilnic cateva grame)/ turnul Eiffel intr-o pivnita."

si se termina “apoteotic":

“…fiindca telul suprem e sa te-nrudesti cu petele de grasime din supa/ adica sa stai totdeauna deasupra."

Cred ca ar merita sa ne scrutam cu totii nitelus constiintele si sa vedem ce gasim dupa ce dam la o parte panzele de paianjeni ale letargiei noastre prelungite…
opus9
rank 5
Nu esre de facut nimic ... de la stradivariusul lui Tomescu si pana la manele nu este de cat un pas ...
Cultura este o floare rara, greu de gasit care creste ca buruiana de lec si pe care tot omul o vede, dar nu o stie si nu o culege nimeni de cat atunci cand infloreste singura ! Aici nimic nu este de facut ... si nimic nu poate fi impus ! Prostul gust nu este atat de prost atat timp cat isi pastreaza clientele lui fidela ! Dava cineva isi imagineaza ca valsul vienez a fost impus de comiterul de cultura si arta de pe langa curtea imperiala se inseala amarnic !
Doamnelor, domnisoarelor si domnilor, al dumneavoastra Opus9, va spune tuturor, sa auzim numai de bine !
poika
rank 1
Pentru toata lumea!
Acest articol a fost publicat intr-un Newsletter in San Francisco area cu mult timp inainte. Eroul este evreu si foarte bun violonist. Foarte bine pentru cine a copiat textul scris in engleza. Iar despre cultura si incultura romanasilor Nu avem ce comenta. AZI in Ro nu se mai face scoala, inclusiv lucratorii din presa, unii dintre ei, nu au suficienta scoala si educatie. Multi au cultura din cei care lucreaza in presa dar nu scriu exact ce gindesc, de frica ca cine stie ce se intimpla cu chiorul razbunator?????
Neprihanitul
rank 1
Arta si strada...
Imi place seriozitatea cu care forumistii de azi, in majoritatea lor, comenteaza evenimentul artistic din statia de metrou...Multi considera gestul tanarului vilonist drept o incercare de vulgarizare a marii arte. Nu cred ca au dreptate. Gestul lui este unul maret si plin de semnificatii. El multumeste, astfel, semenilor sai pentru faptul ca exista, si ei si el; ca se bucura impreuna de harul divin al artistului si de "solul" fertil din care isi trage seva creatoare...Contactul dintre artist si omul de rand, care nu are timp sau posibiltati materiale sa mearga la Ateneu sa-l asculte pe Alexandru Tomescu, este binevenit si folositor si lui si lor. Iar alegatiile privind subcultura, care, zice-se, ar caracteriza poporul roman, mi se pare o insulta gratuita la adresa acestuia, si o trufie nejustificata a celor care o afirma. Poporul roman nu este cu nimic inferior altor popoare, doar ca a evoluat in alte conditii istorice si geografice, care si-au pus amprenta pe fiinta lui spirituala, l-au facut mai precaut si mai neincrezator in cei care-i asaltau cetatea. Inconjurati de populatii de origine slava, si rupti de consangenii nostri occidenatli, a trebuit sa ne cream o cultura si o civilizatie proprii, cu bunele si relele ei. Iar faptul ca formele culturii occidentale, de care vorbeste Maiorescu, nu se potrivesc fondului nostru cultural, n-ar trebui sa ne inspaimante intr-atat incat sa ne autoflagelam la fiecare pas...Iar gestul lui Alexandru Tomescu, in loc de minimalizare, ar trebui urmat si de altii. In felul acesta, omul "de rand" ar afla ca exista si altceva decat manele si cantece de petrecere usoara.
w9h
rank
De ce ne miram ?
Ati urmarit emisiunile de astazi dimineta ale postrurilor de radio si Tv ? Majoritatea se intreceau in denigrarea Romaniei (Faceau misto de plaiurile romanesti). Emisiunile Monicai Anghel si ale lui Bogdan Miu, sunt exemplu de cultura? Acestea nu sunt subcultura?
Prof
rank
Joshua Bell
Am fost la citeva concerte sustinute de Joshua Bell si am avut onoaraea sa vorbesc cu el si am autograful lui pe un CD. Cu toate ca este foarte celebru este un om foarte modest si prietenos fosrte greu de imaginat pentru vedetele de maidan care popleaza scena romaneasca.
CIT DESPE FELUL IN CARE VORBITI VOI DE CULTURA PENTRU MINE ESTE ULUITOR, NU VA PUTETI INCA DISTANTA DE PRECEPTELE COMUNISTE DE HEI-RUP SI PLANIFCARE CU HAIDA-HAIADA. CULTURA UNUI POPOR NU POATE FI PLANIFICATA SAU DIRIJATA SAU INCUTAJATA (NUMAI LA CINTAREA ROMANIEI), CULTURA ESTE CA O FLOARE SALBATICA CARE ITI CRESTE IN OGRADA, NIMENI NU A SADIT-O NIMENI NU A UDAT-O NIMENI NU II PATE DIRIJA CULOAREA SAU BUCHETUL, ESTE OGLINDA SUFLETULUI VOSTRU CARE ESTE O CONDITIE PREDESTINATA SI ETERNA.
Platforma pentru solutionarea online a litigiilor