Prima reactie a PSD la scrisoarea celor 12 ambasade: Acuza lipsa de curtoazie si critica lipsa de reactie a MAE

Miercuri, 03 Aprilie 2019, ora 20:52
8182 citiri

Social-democratii au transmis, pe Facebook, ca scrisoarea celor 12 ambasade incalca prevederile Conventiei de la Viena cu privire la relatiile diplomatice, fiind si o lipsa de curtoazie la adresa unui Guvern desemnat prin majoritate legitima parlamentara, un Executiv cu o agenda pro-europeana.

Reactia PSD vine in contextul in care ambasadori din 12 state si-au exprimat ingrijorarea pentru integritatea sistemului judiciar romanesc.

12 ambasade ale unor state occidentale cer Guvernului Dancila sa nu adopte OUG pe Justitie

"Am luat nota cu surprindere de textul scrisorii deschise adresate de douasprezece ambasade acreditate la Bucuresti, prin care isi exprima ingrijorarea pe tema situatiei justitiei din Romania.

Departamentul de politica externa al Partidului Social Democrat, ca principal partid aflat la guvernare, dar si din punctul de vedere al unui fost ministru al Afacerilor Externe al Romaniei, considera ca se impun urmatoarele precizari:

- Exista o practica larg dezvoltata in statele democratice, generata de prevederile pertinente ale Conventiei de la Viena cu privire la relatiile diplomatice, din 18 aprilie 1961, potrivit careia comunicarea oficiala a ambasadelor acreditate intr-un stat pentru obtinerea de clarificari sau pentru eventuale transmiteri ale unor preocupari se face in mod direct cu Ministerul Afacerilor Externe sau cu alte institutii de stat cu competente in materie, si nu prin intermediul unor mesaje date publicitatii", au transmis reprezentantii PSD, intr-o postare pe pagina de Facebook a partidului.

"Scrisoarea celor 12 ambasade reprezinta o practica recurenta constatata anterior in Romania, care incalca in mod explicit prevederile Conventiei de la Viena. Reprezinta, in acelasi timp, o lipsa de curtoazie fata de un Guvern desemnat de o majoritate legitima din Parlament, Guvern care are o agenda consistenta pro-europeana si pro-atlantica si care are o contributie importanta in prezent in promovarea agendei europene si respectiv cea a Aliantei, inclusiv in efortul international de garantare a securitatii internationale si de combatere a terorismului. Chestiune in care de altfel o serie dintre semnatarii scrisorii mentionate nu exceleaza", mai sustine sursa citata.

Potrivit sursei mentionate, "aceasta conduita contrazice practica corecta si respectuoasa fata de Conventia de la Viena, care exista in statele pe care le reprezinta si pe care Romania o respecta scrupulos".

Astfel, in postarea de miercuri, PSD face urmatoarele precizari:

"- Remarcam inca o data cu profund regret ca in ultimii ani nu am inregistrat niciun fel de reactie publica din partea acestor ambasade de condamnare a abuzurilor grave comise, in numele principiului generos de combatere a coruptiei, de catre persoane decidente din institutii din Romania din domeniul Judiciarului si respectiv Serviciului Roman de Informatii, abuzuri grave care au luat forma protocoalelor clasificate incheiate de SRI si de institutii esentiale din Justitie, violarii unor drepturi fundamentale ale omului in Romania, incepand cu prezumtia de nevinovatie si continuand cu dreptul la un proces echitabil etc. Aceasta lipsa de reactie, aparent inexplicabila, s-a inregistrat chiar si atunci cand aceste violari grave ale regulilor de baza ale functionarii unei justitii corecte si independente in orice democratie au fost constatate atat de Curtea Constitutionala a Romaniei, cat si de Inalta Curte de Casatie si Justitie, dar si de alte instante judecatoresti teritoriale din tara noastra.

- Admitem, cu buna credinta, ca pot exista subiecte care necesita clarificari, dar toate acestea trebuie realizate in formulele legale din punctul de vedere al dreptului international, care trebuie respectate si pe teritoriul Romaniei asa cum sunt respectate si in alte state democratice, si nu prin intermediul unor corespondente cu caracter public, care pot constitui subiect de speculatii de natura politica sau de manipulare publica, mai ales intr-un context national cu doua competitii electorale importante in cursul acestui an in Romania.

- Incurajam, in acelasi timp, Ministerul Afacerilor Externe si Ministerul pentru implementarea parteneriatelor strategice ale Romaniei si pe titularii acestor portofolii sa iasa din starea de pasivitate si de surprinzatoare discretie si sa invite sefii misiunilor diplomatice mentionate la un dialog deschis, fundamentat pe informatii si evaluari pertinente, intr-un spirit de respect reciproc necesar a fi manifestat intre parteneri si aliati.

- Suntem convinsi ca exista suficiente resurse de buna credinta si profesionalism, cu necesarul respect pentru suveranitatea Statului Roman, pentru a clarifica si pentru a gasi suficiente solutii care sa asigure atat realizarea unor masuri de reforma absolut necesare pentru garantarea independentei si impartialitatii reale pentru Justitia romana, inclusiv in esentialul domeniu de combatere a coruptiei, dar si confortul partenerilor Romaniei, cu amendamentul important al necesitatii evitarii cel putin pe viitor a aplicarii unor duble standarde in relatiile dintre statele noastre", conform sursei citate.

Ambasadele a 12 state au transmis, miercuri, un mesaj public in care isi exprima ingrijorarea pentru integritatea sistemului judiciar romanesc si cheama guvernul sa se abtina de la modificari care ar slabi statul de drept si capacitatea Romaniei de a lupta impotriva criminalitatii sau coruptiei.

Ambasadorii statelor respective mai afirma ca, "din pacate", solicitarile lor oficiale de dialog privind aceste subiecte au ramas fara raspuns de la inceputul lunii ianuarie.

Semnatarii mai sustin ca ordonantele de urgenta care par a fi in curs de discutie pot avea un impact negativ asupra independentei justitiei romanesti, ceea ce ar slabi increderea cetatenilor si a partenerilor romani in sistemul judiciar, dar si in guvernul Romaniei.

In replica, Viorica Dancila s-a aratat suparata de initiativa celor 12 ambasade: Nu permit sa imi faca agenda!

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

Kelemen Hunor, atac la PSD și PNL: "Cu chiu cu vai, au găsit un candidat comun şi acum îl abandonează. O bâlbâială politică de neiertat"