Sfarsitul finantarii Bisericii de catre stat, inceputul reformei reale (Opinii)

Marti, 16 Aprilie 2013, ora 09:35
7729 citiri
Sfarsitul finantarii Bisericii de catre stat, inceputul reformei reale (Opinii)

Dupa gestul istoric al bisericii ortodoxe din Cipru de a-si pune la dispozitie averea pentru salvarea statului cipriot, multi au inceput a cugeta daca BOR poate sa faca un gest similar pentru Romania.

Desigur, biserica ortodoxa cipriota nu a trecut prin 45 de ani de comunism. Nici nu a trebuit sa faca curatenie in propria ograda dupa vreo dictatura ca sa identifice preotii colaborationisti si profitori ai vreunei dictaturi.

In privinta asta, gestul bisericii ortodoxe cipriote de a oferi bani pentru salvarea statului cipriot este laudabil.

Ar fi in stare BOR de un asemenea gest? Greu de crezut.

Au fost discutii in ultimii ani in Grecia asupra decuplarii statului grec de biserica ortodoxa. Discutiile nu au ajuns departe din acelasi motiv pentru care decuplarea BOR de statul roman nu poate fi facuta la ora asta decat cu un pret mare de platit pentru politicienii care o initiaza si cei care o voteaza.

Si, totusi, decuplarea Bisericii de catre stat poate fi salvatoare pentru prima.

Ultimele sondaje asupra gradului de incredere a populatiei in Biserica o arata in cadere libera de ani de zile. Scandalurile din Biserica, plus opulenta aratata de catre unii preoti chiar la vreme de criza economica, nu fac nimic bun ca sa creasca prestigiul BOR.

Banii pe care ii da statul (300 milioane de dolari anual) sunt diferenta intre o biserica ce se reformeaza si una care balteste. Sunt unii care ar propune un impozit directionat catre Biserica, insa impozitul nu ar rezolva problema fundamentala.

Pentru a vedea care ar putea fi efectele decuplarii Bisericii de la finantarea publica trebuie de stabilit care sunt efectele asupra BOR in lipsa finantarii de catre stat.

In SUA bisericile prin lege nu au dreptul la finantare din partea statului si trebuie sa supravietuiasca din donatii plus taxe de membru.

Bisericile care o duc cel mai bine au o capacitate organizatorica de exceptie. Comunitatea care a construit biserica are responsabilitatea de a angaja un preot.

Episcopia poate doar furniza un preot, insa cam pana aici merge implicarea Bisericii in comunitate. In general, comunitatea poate propune si indepartarea preotului pentru motive de management defectuos. Au fost cazuri de preoti care prin atitudinea lor au gonit enoriasii si episcopul a trebuit sa accepte schimbarea lor sub pericolul falimentului bisericii.

Meseria de preot in SUA este o vocatie, nu un mijloc de imbogatire. Preotul este responsabil doar pentru nevoile spirituale ale enoriasilor, insa de obicei face mult mai mult decat atat. Preotul furnizeaza servicii de consiliere psihologica (multi sunt acreditati sa faca si consiliere psihologica pre si post maritala).

Tot el furnizeaza asistenta pentru membrii bisericii la nevoie (oameni care ajung la inchisoare, spital sau au probleme speciale). Asistenta nu e doar spirituala, ci capata si aspecte materiale. Preotul initiaza si actiunile de caritate ale bisericii.

La fel, preotul este educat in modalitati de atragere si pastrare a enoriasilor in biserica, pentru ca de comunitate depinde existenta bisericii.

Insa in ceea ce priveste administrarea bunurilor materiale ale bisericii, aceasta pica in responsabilitatea consiliului parohial.

Sunt biserici care au invatat sa scoata bani din piatra seaca organizand tot felul de evenimente: festivaluri, licitatii mute sau publice cu bunuri donate, mese in folosul bisericii, zile deschise si alte cele.

Evenimentele sunt organizate folosind materiale si servicii de calitate inalta tocmai ca sa incurajeze prezenta enoriasilor sau prospectivilor enoriasi.

Schimbarea cea mai mare care ar aparea in Romania prin decuplarea bisericilor de la banii statului ar fi responsabilizarea clerului. Daca supravietuirea Bisericii ca institutie este la mijloc, atunci atitudinea fata de enoriasii de care depinde Biserica ar fi diferita. Aici ar fi inceputul reformei adevarate pentru BOR.

Oare de ce BOR a respins ideea ca enoriasii sa poata decide ce procent din impozitele pe care le platesc sa revina Bisericii?

Nu exista alt motiv decat ideea de a fi in control prin orice fel de mijloace. Daca Biserica era asa de sigura de pozitia ei, ar fi imbratisat pozitia oricum...

Insa declinul BOR din ultimii ani este rezultatul lipsei de reforma in cadrul Bisericii. Oamenii pur si simplu nu se mai pot identifica cu o astfel de Biserica, care pare mult prea materialista si, desi se declara ortodocsi la recensamant, nu mai calca prin biserica de ceva ani.

De obicei, Vestul da tonul. Asistam zilele astea la declinul Bisericii Catolice, macinata de scandaluri de pedofilie si abuzuri financiare. Foarte multa lume se muta din Biserica Catolica in cele protestante, care s-au adaptat mai bine lumii moderne.

Nu o sa mai dureze mult pana cand o sa auzim de o criza a bisericilor ortodoxe.

O decuplare a bisericilor de la banii statului ar forta in conditiile astea o reforma care poate salva Biserica, in cele din urma.

Citeste si:
Ce conduc politicienii care au promovat reducerea prețului la benzină. Mulți dintre ei nu au nici măcar mașină
Ce conduc politicienii care au promovat reducerea prețului la benzină. Mulți dintre ei nu au nici măcar mașină
Prețul carburanților a fost intens dezbătut de coaliția de guvernare, până ce s-a ajuns la soluția compensării cu 50 de bani (inițial fiind vorba de 1 leu). Mulți dintre politicienii care...
Un deputat spune că nu va mai candida la alegerile parlamentare din 2024. ”Pe mine mă încântă perspectiva întoarcerii în privat”
Un deputat spune că nu va mai candida la alegerile parlamentare din 2024. ”Pe mine mă încântă perspectiva întoarcerii în privat”
Un politician român spune că i-au ajuns două mandate de deputat în Parlamentul României și nu mai vrea să candideze pentru această funcție în 2024. Nu se lasă însă de politică....