Ziare.com

Romania, intre disparitie si marile migratii

Sambata, 07 Aprilie 2012, ora 22:21

   

Romania, intre disparitie si marile migratii
"Demografia inseamna destin" - este o expresie destul de frecvent utilizata de istorici, sociologi si demografi, ceea ce nu-i reduce insa cu nimic valoarea de avertisment politic. Toate succesele spectaculoase si marile prabusiri din istorie, deopotriva, au avut la baza si cauze demografice serioase.

Karl Marx a fost un profet mincinos. Toate "profetiile" sale au fost infirmate in timp, iar tarile in care teoriile sale au fost aplicate (cu forta) s-au transformat, toate in dezastre in aer liber.

Intr-un singur punct a avut dreptate - "omul este cel mai pretios capital". Evident, facuse afirmatia respectiva in mod ipocrit, propagandistic si oportunist, pentru a mai da o lovitura de imagine capitalistilor care puneau banii inaintea muncitorilor.

Dincolo de contextul specific in care a fost facuta, afirmatia era, in sine, corecta. Fara oameni nu se poate face nimic. Pamanturi fertile, clima buna, absenta razboaielor si catastrofelor naturale, chiar si disponibilitatea capitalurilor, toate acestea nu valoreaza nimic daca nu exista oamenii care sa le valorifice.

Ultimul recensamant al populatiei Romaniei a pus in evidenta un dezastru demografic de proportii. Din cele 23 de milioane si jumatate de persoane existente in 1990, cand frontierele s-au deschis, recenzorii au mai gasit in 2011, efectiv, doar 18 milioane. Diferenta este de peste 5 milioane de persoane, respectiv 23%, ceea ce inseamna, statistic, ca din fiecare 4 romani existenti in 1990 unul a disparut, fie in mod "natural", ca urmare a sporului negativ al populatiei, fie, mai ales, ca urmare a emigratiei masive.

Problema nu este grava si, fara nicio urma de ironie, s-ar putea spune ca ar fi fost bine sa fie doar grava. Este o problema existentiala: daca tendinta demonstrata de ultimul recensamant se mentine, pana cel tarziu prin 2030 Romania ar putea ajunge, literalmente, in situatia de a fi inchisa, ca in unele bancuri sinistre care circulau pe vremea lui Ceausescu.

Fata in fata cu dezastrul

Dezastrul de la orizont nu rezulta doar din faptul ca Romania a pierdut un sfert din populatie, ci si din cauza ca marea majoritate a milioanelor pierdute este alcatuita din oameni tineri, activi, aflati la varsta intemeierii propriilor familii.

Luand in considerare si prabusirea natalitatii de dupa 1990, exodul spre Europa de vest, fara precedent in istoria romanilor, a avut efectul unei lovituri naprasnice in capacitatea regenerativa a natiunii.

La fel ca in fizica si chimie, si in demografie exista "punctul fara de intoarcere", adica punctul de la care o transformare devine ireversibila, iar efectele ei permanente. Scaderea abrupta a populatiei tinere a unei tari, dincolo de limita auto-generarii, face ca redresarea demografiei tarii respective sa nu mai fie posibila prin factori endogeni, chiar daca tineretul si-ar schimba, teoretic si brusc, comportamentul migratoriu si demografic.

Mai direct spus, de la un punct incolo imbatranirea populatiei unei entitati politice nu mai poate fi oprita, ceea ce se poate termina in doar doua feluri: disparitia (arheologii din asta au trait intotdeauna) sau colonizarea de populatii straine.

Judecand dupa rezultatele ultimului recensamant, dar si dupa studiile sociologice din ultimii ani care indica mentinerea unei tendinte migratorii puternice in randul tinerilor romani, in paralel cu mentinerea neincrederii lor funciare in clasa politica si institutiile statului, rezulta ca Romania nu este departe de punctul in care inversarea proceselor demografice nu va mai fi posibila.

O tara a carei populatie va fi curand alcatuita in proportie de 80% din pensionari si asistati sociali nu poate supravietui, din ratiuni foarte simple, pe care ar fi de asteptat sa le poata intelege chiar si politicienii din Romania.

Increderea si libertatea fac diferenta, nu banii (publici)

Situatia demografica din Europa centrala si de est, in general grava si in particular dezastruoasa pentru Romania, face periodic obiectul atentiei presei occidentale, dar, desi au trecut cateva luni de la publicarea rezultatelor recensamantului din 2011, subiectul este ca si absent din dezbaterile publice din Romania.

In Romania, tara cea mai afectata demografic din fostul bloc comunist, pierderea unui sfert din populatie nu intereseaza aproape pe nimeni, in schimb fiecare onomatopee si gest al unor ultra-brunete vopsite blonde, ratacite prin politica, sunt intoarse de ani de zile pe toate partile si "analizate" la sange, intr-un provincialism disperant, la fel ca ifosele si rabufnirile complexate ale unor imberbi incurabili politic care aspira sa devina "fuhreri" intr-o tara care isi pierde populatia intr-un ritm catastrofal.

Desigur, repulsia clasei politice romanesti fata de acest subiect este de inteles: raspunderea ii apartine 100%. In toata istoria lor, romanii nu s-au remarcat prin tendinte migratorii si nomade, dimpotriva. Daca peste 4 milioane de tineri si-au luat lumea in cap dupa 1990, acest fapt se datoreaza modului in care Romania a fost "condusa" de atunci.

Iar actualii politicieni romani nu au chef sa abordeze aceasta problema urgenta si pentru ca stiu ca nu pot inspira si oferi principalul ingredient care ar fi necesar pentru o eventuala revenire a diasporei, sau a unei parti a ei, in tara: increderea.

In pofida inflatiei de idei si concepte neo-marxiste care sufoca, pana astazi, inclusiv zona politicilor sociale si demografice, in deciziile tinerilor de intemeiere a unei familii sau de a emigra, increderea in viitor joaca un rol cel putin la fel de important ca banii.

Iar politicienii actuali ai Romaniei inspira orice altceva decat incredere. Marea masa a emigratiei romane de dupa 1990 nu a fost alcatuita din intelectuali, atat de detestati astazi de politicienii romani, ci din persoane cu studii primare si medii. Acestia au fost insa suficient de inteligenti, sau intuitivi, pentru a intelege ca principalul, marele drept, singurul cu incidenta lucrativa, castigat in 1989 si care face marea diferenta fata de vechiul regim, este dreptul la libera circulatie in lume. Si fiindca nu au avut incredere in nimic altceva in Romania, l-au folosit pentru a-si schimba in bine viata.

Sa ne pregatim pentru impact

Fiecare dintre politicienii romani de dupa 1990 ar merita o statuie in Spania si Italia, la loc de cinste, in pietele centrale ale oraselor. Exact cand consecintele "epocii de aur fara copii" a italienilor si spaniolilor ajunsese la scadenta, la sfarsitul anilor 1990, iar cele doua tari aveau nevoie disperata de mana de lucru, clasa politica romaneasca, prin rezultatele muncii ei, le-a sarit in ajutor: 3 milioane de europeni, cam un milion si jumatate pentru fiecare, instruiti (oricum mult mai bine decat orice se poate gasi la sud sau est de Romania), invatati cu munca grea, si - bonus - vorbind si o limba latina.

Rareori istoria a consemnat o astfel de "armata" salvatoare de imigranti si rareori tari ca Italia si Spania au avut o astfel de sansa.

Ce au facut Italia si Spania cu aceasta sansa este o alta discutie. Cu siguranta, insa, au castigat 10 ani pretiosi in care, fara afluxul romanilor pusi pe drumuri de clasa politica din Romania, ar fi trebuit sa-si caute forta de munca in alta parte.

Unde anume nu este greu de intuit. In vastele continente ale Africii si Asiei sunt zeci, chiar sute de milioane de saraci care asteapta doar un semn pentru a porni la drum.

Ca sa rezumam, politicienii romani au contribuit, indirect dar masiv, la rezolvarea, cel putin temporara, a unor probleme structurale grave ale Italiei si Spaniei. Presa din Occident, dar si cea din Romania nu s-a prea preocupat de impactul strategic al celor 4 - 5 milioane de muncitori romani emigrati in doar cativa ani, acordand in schimb spatii largi catorva sute de scelerati cu cetatenie romana care au comis infractiuni, unele grave, in tarile de adoptie.

Ce optiuni mai are Romania acum, pentru ea, dupa ce a rezolvat problemele altora? Doar doua. Prima ar fi sa convinga diaspora, sau mare parte din ea, sa revina in tara. Va fi insa foarte greu. Majoritatea romanilor plecati au deja copii, care vorbesc spaniola, italiana, fraceza etc. cel putin la fel de bine ca romana, sunt bine integrati, iar pentru a-i face macar sa considere o eventuala reintoarcere in Romania, ar trebui sa li se propuna ceva cu mult mai bun decat ceea ce clasa politica romaneasca a oferit in ultimii 22 de ani. Ceva (sau cineva) care sa inspire incredere.

A doua optiune este imigratia. Romania are peste 5 milioane de pensionari, sub 4 milioane de salariati cu acte in regula (platitori de taxe si contributii diverse), plus alte 9 milioane de alte persoane pasive fiscal (asistati sociali si ei), pana la cifra de 18 milioane evidentiata de recensamantul din 2011.

Concluzia este ca sistemul asigurarilor sociale din Romania nu are nicio sansa de supravietuire pe actualele tendinte demografice, indiferent cata austeritate s-ar impune populatiei active, care lucreaza "la vedere".

Pe intelesul tuturor: Romania are nevoie pe termen scurt si mediu, pentru a se mentine ca jurisdictie statala, fiscala si bugetara suverana, de o forta de munca cel putin egala cu cea pierduta prin emigratia din ultimii 22 de ani, care sa finanteze numarul actualmente nesustenabil de asistati social. Daca romanii plecati din tara nu vor dori sa revina, singura solutie ramane imigratia masiva.

Varianta asupra careia populatia Romaniei ar merita sa fie, cel putin, prevenita si informata.
Sursa: Ziare.com

Articol citit de 7810 ori

Urmareste Ziare.com pe

Urmareste stirile Ziare.com pe Facebook
32 comentarii
Ordoneaza comentariile:Standard |Calitate |Numar Voturi |Recente

Ce articol deprimant...!

Bey, tu n-ai vazutara Congresul Extraordinar si Pleniputential al Uslamalelor? Acolo s-a zis clar ca vom atinge noi culmi de "cilivizatie" si progres, ca Romnia va fi mishto si tot romanu' o va duce super.

- Arma de Eliberare Uslamista, afiliata Al-***, lupta pentru noi, intre orele 15-24 la Antena 3. Duminica inchis.

 

daca democratia nu e originala , se supara Nastase !

dupa ce castiga USL , ne "integreaza" romii in Romania si macar romanii trec in ilegalitate , oficial !

peste sase sapte ani

adica dupa ce rezultatul guvernarii usl isi va produce efectele multzi se vor intoarce-n romania care are totusi un potentzial destul de important.
daca va avea guverne cinstite gen tariceanu cand lumea avea incredere si sperantza si trimiteau bani in romania cumparand case apartamente si deschizand afaceri, romania va fi atractiva.
daca vor putea fi dusi din nou cu vorba, pacalitzi si mintzitzi vor fi din nou ca acuma.
cine nu beleste ochii,beleste pielea pa ceafa
unde nu-i cap vai de picioare.
dar cred ca romania-si va reveni si va fi totul ok

In Romania totul merge prost.

Nu acuz pe nimeni, dar nici nu vad un partid care sa rezolve situatia. Haina este asa de rupta incat nu mai ai unde sa pui un petic.Deci trebuie o haina noua, in concluzie politicieni noi. Cand ii vom avea ?

dar...avem pe Eba si homalaul Prigoana jr....

avem pe udrea, crin, ponta, daciana, pedofilul negoita, si alte maimute penale tinere care pot procrea si aduce pe lume multi copii pt ca natalitatea sa creasca...La cit e de jefuita tara in momentul de fata de escrocii care-si zic "politicieni" subiectul asta al natalitatii, demografiei si emigratiei masive e neglijabil...Deja udrea a construit sali de sport la sate pt imigratia evreiasca si poate si pt tiganii lui vanghele din tarile estice invecinate!

felicitari-un articol realist

Eu traisc de 11 ani departe de tara.Cand am venit am zis:lucrez doi ani si ma intorc.Dupa doi ani,in Romania era si mai rau si tot asa.Situatia mea este una comuna milioanelor de romani.si nu sunt semne ca se poate indrepta ,deci nu ne vom intoarce in Romania curand.

Are cineva date demografice mai concludente?

In 1990 Romania avea o populatie de 23,5 milioane iar acum ,dupa 21 de ani de 18 milioane.Daca in 21 de ani sau nascut 110 de mii pe an,mai adaugam 2,2 milioane minus 1,1 milioane decedati reiese ca ar fi emigrat ~6,5 milioane,fara sa mai adaugam cateva mii care au inmigrat in Romania din afara.Acum,ar mai fi o nelamurire:
Noi,romanii cu domiciliul in strainatate suntem adaugati la recensamant? Pai daca da, cred ca ar trebui sa mai scad vre-o 3 milioane din 18.

Articolul este excelent...

Deprimant este faptul ca existi: bine era daca taica'tu ar fi folosit un prezervativ in loc sa te conceapa. In rest succesuri bashinite mai *** portocaliu ca roman nu-ti pot spune.

Nu mor caii cand vor caini!

Eu cred ca Romania o sa supravietzuiasca indiferent ce...

 

@Maxi

E bine sa fii optimist, fugi, dar n-o lua razna pe campii, te pierzi.

Raspuns simplu !!

Redam Romania romanilor ! Ii inlaturam pe cei de la putere, care , din 1989 pana astazi au masacrat industria, agricultura, educatia, sistemul medical , sistemul social, etc, etc ..si recuperam tara. Nu mai aprobam milioane de cetatenii romane pentru fratii nostrii din Senegal sau Mauritania , iar pe acesti tovarasi care au demonstrat ca se pot face distrugeri imense fara a se folosi arma nucleara , ii putem trimite in Congo, ca sa-i invete democratia si pe ei ! Ma refer aici la toti presedintii , toate guvernele, toti agentii straini, spionii , comunistii , masonii ,oamenii de "afaceri" , criminalii de duzina sau hotii cu staif , maniPulatorii din mass-media, euro-parlamentarii romani care sprijina interesele altor state , etc, etc. Toti cei de dupa 1989 !!! Si atunci Romania este salvata !! Ce ziceti ???

@maxi

Si eu cred ca va supravietui,dar se va numi RROMANIA! Culmea ca de mici am fost indoctrinati sa avem ,cel putin ,rezerve fata de migratia popoarelor...fara gluma,zilele trecute ma gandeam ca am devenit popor migrator.

Romania o sa supravietuiasca...

...atata doar ca Romania srl va avea alt management, alt personal.
Din pacate neamul romanesc va ajunge majoritar in diaspora si minoritar in propria tara. Traiasca si infloreasca neamul baisecaturilor parazite.

Ai dreptate domnu ziarist in mare parte, dar uiti ca rromii

fac cel putin 4-5 puradei pe familie, ei pleaca la "munca" dar se intorc cand e gata palatu si se intorc cu inca vreo doi puradei in plus. Apoi o sa vina chinezii si-o sa faca copii ca aici nu le pune restrictii, dimpotriva, sa faca cat mai multi. Si cand o sa vina la putere uslamistii si-o sa mareasca lefili, pensiili, o sa dea alocatii, o sa dea cashi cu chirie mica, o sa se intoarca multi romani la asa un trai bun. Ca n-o sa mai fie cultura, oameni culti, nu-i bai, din cultura nu poti trai, important e sa fii smecher, sa faci bani.

 

Domnule,

Aveti dreptate. Suntem un popor pe cale de disparitie si nimanui nu-i pasa. Ma doare imens cand trec prin satele Romaniei si nu mai vad decat doi, trei batrani rataciti, ma doare sufletul cand observ ca orase intregi raman fara locuitori, ma doare imens cand vad ca traditiile si obiceiurile noastre dispar, pierdute in negura timpului.

 

Momidutzo! Tu apartzinid branch'ului Humanistics

adica cei ce urau din tot sufletu' pe ... Gheba, ar trebui sa stii ca un popor nu dispare. Se transforma. Dupa Djuvara, Cumanii au devenit Romani. Vezi! Noi Romanii vom deveni ... Americani!
hai sa traiesti de la bine' sus!

Ne apucam de facut copii...

Ca ne place oricum..

..Poveste spusa doar pe jumatate..

Aceasta nu este doar povestea noastra si a celor doua state mentionate in articol. Germania si probabil alte state din Europa se afla in precolaps demografic national..Acest fapt este unul din elementele ce compun partea trista si grava a Capitalismului(partea goala a paharului) tinuta sub mare discretie si cosmetizare.De fapt este si marele paradox Europa cu un nivel de trai cu mult peste marea majoritate a continentelor este singurul continent cu probleme demografice si tot odata(Aici este paradoxul)Singurul continent care nu a iesit din criza si nici nu pare a putea iesi in graba.

 

Demografie Romaniei si a Europei de Est: demografia catastrofei

Dle Avram,ati scris un articol asteptat si ignorat de majoritatea "ziaristilor" si "specialistilor"in orice!
Situatia demografica a Romaniei este grava!
Nu numai numeric ci ,mai ales,din punctul de vedere al piramidei varstelor!
Asa cum spunea presedintele Basescu,un om slab(cele 4 mil de romani care produc venit bugetar)duc in spate un om gras(cele 9 mil de bugetari,asistati sociali etc)!
Este o catastrofa economica produsa de ineptiile administratiei Iliesciene,care a pensionat pe motive politice(voturi)milioane de oameni capabili de munca,pentru ca nu erau capabili sa le asigure de lucru.
Asa au fost pensionate femei de 50 de ani,barbati de 60(in USA varsta era de 65 fara discriminatre sexuala),motivati medical falsi etc.
Tot in perioada iliesciana au emigrat capsunarii,iar dupa mineriade au emigrat masiv tineri ,in special intelectuali!
In mod curios,dupa intrarea in UE ,emigratia a fost mai modesta,iar in prezent mult mai mica!
Unii se intorc!Multi romani pensionari(chiar din USA)se intorc acasa aducand cu ei si pesiile castigate in strainatate!
Cum ati remarcat corect ,nu se mai pot intoarce romanii cu copii nascuti sau crescuti in tarile de emigratie,dar va exista intotdeauna chemarea la origine:"L'eternel retour"!
Emigratia a fost cauzata mai mult din motive politice:evidenta mentinerii la putere a cripto-comunistilor,decat economice(fara a o minimaliza nici pe aceasta).
A existat o psihoza a mirajului vestic!
Am intalnit romani care traiau mai prost in Occident decat acasa la ei.
Emigratia a avut si un efect pozitiv:au plecat sute de mii de tineri unguri(400 de mii in 20 de ani!)care puteau fi un factor destabilizator national,fara a mai vorbi de sute de mii de tigani,cel mai grav balast social !
Stiu,nu suna politic,dar este extrem de realist!
O observatie:de unde ati scos cifra de 18 mil romani recenzati?
Oficial sunt peste 19 mil.
In plus recensamantul a fost un semi fiasco!Un exemplu semnificativ este Bucurestiul:sub 1,7 mil loc de la peste 2 mil anterior!Este absurd!Ar insemna ca in Bucuresti sa existe un excedent locativ de peste 20% fata de recensamantul anterior!
Este o gluma!Orasul este mai aglomerat ca oricand!
In plus emigratia bucuresteana nu are sens din moment ce venitul mediu al bucuresteanului este peste media UE!Mutarea spre zone suburbane?
Toate aceste sunt detalii!Evident avem o problema grava demografica!
Ce trebuie facut?
Abordarea potriotica a problemei:incurajarea nasterilor in familiile care muncesc,prin indemnizatii diferentiate(mai mari in zonele cu natalitate mai mica)
Marirea pensiilor este pivirea spre trecut(a propos:pensionarii au cel mai mare consum de alcool per capita in Romania!O duc rau!)
Este nevoie, primul rand o clasa politica patriotica,ce va pune deasupra intereselor electorale,interesul istoric national!O educatie in spirit crestin!
Teoria care explica reducerea feritilitatii prin saracie este falsa:este mult mai mare in tarile sarace si in declin in cele bogate!Teo

 

Este nevoie, primul rand o clasa politica patriotica

Uaaaaaaawww! Ne iei la misto? Ce sa faca clasa aia politica? Poate s’o trimit in .. Papua sa’i fiarba aia la cazan. Io am nevoie de .. ingineri ... medici ... profesori ... muncitori / tehnicieni skilled ... fermieri .. ceva ieconomisti care nu dau doi bani pe shcoala de la Chicago si citziva artisti buni. Restu’ ... la Bruxelles cu voi .. sa bruxelitzi p’acolo ca orice birocrat care nu face nimic.

Bine Spus !

Politicul are o mare importanta,in aceasta problema.

Minunat comentariu....

as adauga...spre reflectia multora, situatia Irlandei, care de la 8 mil. locuitori la inceput de sec 17, la ceva peste 3 in prezent.In rest, stie oricine!

prin anul 1995-2002 era urgie cu locurile de munca

fetele munceau la patroni de chioscuri si erau arse pe 10, 20$ in plus la salarii,baietii isi rupeau oasele pe unde gaseau si bantuiau tara in lung si in lat dupa un loc de munca nu conta cu cat era platit.mii de tineri starngeau din dinti si isi riscau viatza prin sa ajunga in vest unde ungurii facusera ritualuri din schingiuirea romanilor.care mai muncea pe la sarbi pe 2,3 sute de marci pe luna care prin turcia care mai ajungea in grecia unde si aia cand ii prindeau ii bagau la camere de tortura.si psd isi vedea linistit de privatizarea pe nimic a tarii si furaciunile lor in tihna , isarescu avea grija sa inmulteasca leul sa nu faci nimic cu ce se punea deoparte .asta a fost Romania usl ului ,base a fost la fel doar cu mai putine optiuni de vanzare dar si a facut si el parte din banii publici asta e clar.o sa vina o zi cand cei ramasi or sa se sature de strans din dinti si o sa plece si ei .:) si Romania o sa ramana cu o mare elita de intelectuali, bugetari slab foarte slab platiti :))))))))si cu o tara saraca.daca ar fi asa cinstiti nu ar face spume pentru 1000 de euro pe luna oamenii politici dar ei stiu si spera cu nostalgie la tunurile date de predecesori si traiesc cu speranta ca acum a venit si randul lor la muls.base de ce isi da demisia?ca nu mai are ce sa mulga si pentru 1500 euro nu se merita sa mai stea si-a facut plinul coruptie ciuciu , mogulii ciuciu fonduri europene ciuciu ... asta e

 

Pai schema securitatzii a fost urmatoarea:

- Inflatzie galopanta .. nimeni la Ro nu va acumula capital pentru a concura securitatea. (1990-1992) Gov Iliwscu + Roman
- Valuta a fost confiscata de Stolojan (1992-1994).
- Bancile fostei RSR au fost devalizate (1994-2000)
- Capitalul furat de scuritate din banci, fara nici un fel de concurentza, a fost folosit pentru furarea la pretz de nimic a averii Statului (2000-2008)
- Romania intra tehnic in faliment datorat imprumuturilor externe facute de Tericeanu si Vosganian (2005-2008)
- Gov Boc se imprumuta la FMI pentru a .. fi la buza bo.ocii.
- Sintetzi falitzi de securitate, care’i foarte suparata ca n’a putut fura miliardele de la CupruMin.
- O sa le fure pe cele de la Rosia Montana

Alex Avram.

Vreau sa cred ca vom auzi, cat mai curand, de acest ziarist.

 

Intr-un singur punct Karl marx a avut dreptate -

"omul este cel mai pretios capital".

Dom’Alex! Marxismu’i greu. O specialitatate mare in Political Science. Nu’i pentru nivelu’ .. ziare.com. Io ca .. autodidact va spun ca Marx a avut dreptate in cel putzin alte doua .. puncte:
- "The class that controls the Mode of Production also controls the State"
- "The Mode of Production in material life, determines the general character of the social, political, and spiritual processes of life. It is not the consciousness of men that determines their existence, but on the contrary their social existence that determines their consciousness".

Mai sint si altele foarte valabile da’ nu intru’n detalii ca .. n’are rost ! Totusi .... nu’ntzeleg .. ce legatura are Karl Marx cu demografia in Romanique? No fi cumva .... the class that controls the Mode of Production that also controls the State?

 

Marxismul mare ,zici ?

Sau o prostie mare ,dovedita din pacate cu multe victime ?

Vezi tu! Karl Marx ieste al doilea mare ieconomist

al civilizatziei westice, dupa Adam Smith. Cine n'a citit "Das Kapital", .. a trait degeaba. Iar apoi, .. Marx n'a fost niciodata .. marxist. Asta'i o inventzie la Internatzionala a-3-a pe care Marx a dezavuat'o, desi cred ca .. i'a placut. A fost insa fericit ca la invins pe .. Bakunin .. anarhistul, ... care si iel propovaduia Statul Muncitorilor, dar mai mult a la Plehanov cu narodnicii lui. deci, .. Bakunin voia un Stat muncitoresc .. slab .. anarhist, iar Marx un Stat muncitorsc puternic .. dictatura proletariatului. Niciunul nici altul, nu credeau ca'i va lua cineva in serios. Greshala lu' Marx? Istoria s'a miscat mai repede ca iel. In 1867 cind se publica prima ieditzie a capitalului, Parlamentul Britanic dadea drept de vot .. muncitorilor. Again, ... Marx nu'i pentru totzi.
Si oricum .. sentintza "the class that controls the Mode of Production also controls the State" n'ai cum s’o conturnezi. Ieste purul adevar. Neplacut da’ asta ie.
hai sa traiesti bine!

"Dar deciziile se luau pana la urma in alta parte"

asta sintetizează cam tot ce se poate spune despre pdl.

PS : este foarte enervanta reclama Orange, care odată inchisă, intarzie să se retragă de pe ecran, cam ca pdl-ul de la putere...

 

domnule PARAIPAN !

Ai dat in raspunsul dumitale ,dovada de multa si inadmisibila ineptie ! asa prostii despre marx ,inca nu am auzit si citit niciodata ,nici nu vei gasi nicaieri decit la niste economisti de cea mai joasa pregatire cu putinta.

erată : comentul meu de mai sus era destinat altui articol...

deschis in alt tab("Frunzaverde: PDL, o guvernare aroganta. Romania sa devina republica parlamentara"); nu stiu dacă a apărut aici din neatentia mea sau dintr-o eroare a sistemului...

 

Cine are nevoie de imigratie masiva ?

Dupa mult trimbitata liberalizare in interesul marilor investitori ne-am trezit ca in lacomia lor uita cu buna stiinta de forta de munca locala ale carei salarii nici gind sa se liberalizeze . Era de acum raiul investitorilor : afaceri standard vest si salarii standard est . Aveau de mult in vedere ca lumea are sa plece si aveau in plan sa importe populatie indiana si chineza pe rupte . Asta iti doresc ei tie , dulce Romanie !

 

Platforma pentru solutionarea online a litigiilor