Romania prin ochii unui american. Aventura unui turist in 1990 si revenirea in tara in 2013

Luni, 22 Iulie 2013, ora 13:25
7669 citiri
Foto: Restograf

Americanul John Feffer a scris un material despre Romania, asa cum vazut-o el in 1990 si asa cum este ea, acum, in 2013.

Adesea ne plangem ca nu atingem standarde europene, ca avem probleme in multe domenii de activitate, ca oamenii sunt saraci. Frecvent uitam de unde am plecat in 1990, o vreme cand valuta se schimba in strada, la negru, iar a lua o simpla masa in oras era o intreaga aventura. Au trecut 23 de ani de cand Romania a fost eliberata din chingile comuniste. 23 de ani de evolutie in pas grabit pentru a ajunge vestul Europei din urma.

"Am ajuns in Romania in 1990, cu un tren de noapte", isi incepe povestea John Feffer, in Huffington Post. "Colegi de compartiment imi erau un jurnalist britanic si un filosof francez. Si din moment ce toti trei vizitam Romania, am decis sa ramanem impreuna in aventura noastra prin Bucuresti. Gara in care am coborat era invaluita intr-o lumina gri si posomorata. Paream inconjurati de o lume goala. Nimic nu era deschis. Eram infometati de pe drum, insetati si nu aveam niciun leu romanesc.

Primul lucru pe care am vrut sa il facem a fost sa schimbam banii pe care ii aveam. Nu era nicio banca deschisa in zona, asa ca am decis sa facem ceea ce, in acele vremuri, era perfect normal: sa schimbam banii pe piata neagra. Rata de schimb era de 20 de lei la un dolar. Am dat de un barbat imbracat saracacios dar cu lanturi groase de aur la gat. In timp ce faceam schimbul, barbatul a aratat speriat catre o masina si ne-a avertizat ca au venit politistii. Ne-a luat dolarii si ne-a inmanat ceea ce initial a parut a fi un teanc de bani rulati.Apoi a fugit rapid scuzandu-se ca nu vrea sa fie prins de Politie. Ulterior, ne-am dat seama ca masina aceea nu era a Politiei. Si nici banii nu erau ceea ce credeam noi a fi. De fapt, am descoperit ca intre cateva bancnote de lei era de fapt o bucata de paine uscata si mai multe fasii de hartie igienica colorata.

O prostituata a vrut sa intre pe geamul camerei de hotel

Cu stomacul gol si cu gatul uscat ne-am aventurat in oras. Bucurestiul ne parea un spatiu infinit de strazi prafuite si murdare. Din cand in cand, cate o biserica ortodoxa mai anima privelistea dar nu destul cat sa putem ignora mirosul de gunoi si mirosul puternic de gaze de esapament. Multe spatii comerciale din zona garii erau abandonate. Multe dintre geamuri erau sparte si cladirile lasate in paragina pareau ca se darama sub propria greutate. Copii desculti se jucau in noroi.

Noi trei eram in cautarea disperata a unui restaurant. Nu am reusit sa gasim nimic deschis. Intr-un final, am avut inspiratia sa intram in curtea unui vechi han. La etaj, pe terasa care dadea inspre curtea interioara, am reusit sa schimbam banii pe care ii aveam cu ajutorul unui ospatar. Imediat dupa ce am facut acest lucru am inceput sa comandam carafa dupa carafa cu apa. Exista numai un singur fel de mancare in meniu: gratar cu garnitura de cartofi. A fost delicios!

Spre seara, am gasit si un hotel in care ne-am cazat pentru noapte. Era o cladire de sapte etaje dar liftul era stricat. Nu aveam curent si nici apa calda. Ne-au taxat cu 17 dolari de persoana pe noapte. In timp ce ne taraiam bagajele pe scari, am dat nas in nas cu vecinii nostri: mai multi barbati si o femeie. La cateva minute dupa ce am intrat in camera am auzit o bataie in usa. Era femeia din camera de alaturi care s-a recomandat ca fiind o prostituata si care dorea sa isi ofere serviciile. Am refuzat-o politicos si am inchis usa. La cateva minute dupa acest incident, unul dintre barbati a batut la usa si, intr-un mod ceva mai agresiv, a incercat sa ne convinga sa acceptam serviciile oferite de femeie. Am ridicat si noi un pic tonul si l-am refuzat. Apoi, poate pentru ca erau suparati ca i-am refuzat sau doar pentru ca tineau o petrecere, vecinii nostri au dat muzica la volum maxim.

Am crezut ca asta a fost tot. Dar ne-am inselat. In toiul noptii, am auzit o bataie in geam. Am sarit ca arsi din pat, mai ales pentru ca stiam ca ne aflam la etajul sapte. Era femeia de alaturi. Se catarase pe pervaz. Ne-am tot intrebat daca sa o lasam sau nu sa intre. Pana la urma am lasat-o iar ea a insistat din nou sa isi ofere serviciile. Am scos-o politicos pe hol.

Revederea orasului Bucuresti in 2013

Totul a fost iritant si total neasteptat. Cand m-am intors in 2013 in Bucuresti, deja reusisem sa indepartez orice variabila din excursia mea. Planificasem totul pe internet din timp. Am ajuns in toiul noptii, am luat un taxi si am sosit in cateva minute la hotel, acolo unde m-am trantit in patul confortabil. Totul fara valuta pe piata neagra si fara prostituate. Chiar langa hotel exista un local deschis non-stop de unde am putut cumpara un kebap.

Am reusit sa regasesc hanul vechi in care fusesem in 1990. Se cheama Hanul lui Manuc si a fost renovat. Se afla intr-o zona a centrului vechi al Bucurestiului unde zeci de terase si restaurante sunt deschise. In curtea hanului, acolo unde in 1990 era pustiu si doar cativa caini maidanezi dormeau pe pietre, acum se aflau zeci de mese si umbrele colorate. Acolo unde candva era un cep de butoi aruncat pe jos acum un barbat canta la chitara melodii traditionale spaniole.

Am comandat un aperitiv libanez si un fel principal de mancare romaneasca - rata cu varza. La final, un tort de ciocolata a desavarsit masa. Romania a devenit o tara multiculturala, cel putin pentru cei care au bani. Masa mea a fost delicioasa, dar nu ieftina.

Cat am stat in Romania, am vizitat si alte orase cum ar fi Cluj, Targu Mures sau Sighisoara. In Sighisoara, m-am intalnit cu doi studenti din Portugalia. Alaturi de ei am explorat orasul medieval si asta mi-a amintit de aventurile din 1990 alaturi de ceilalti doi companioni ai mei. Dupa ce am vizitat casa in care s-a nascut Vlad Tepes, ne-am asezat intr-un parc sa mancam sandvisuri. Si desi gustul mancarii nu era nici macar aproape de rata cu varza de la Hanul lui Manuc, am avut o senzatie tare placuta si mi-am dat seama ca Romania este o tara plina de aventuri"

Prima ședință de Guvern care se desfășoară la Timișoara. Ce proiecte vor fi discutate în întâlnirea de astăzi
Guvernul se reuneşte joi, la Timişoara, într-o şedinţă specială, în cadrul căreia urmează să fie aprobate o serie de proiecte de infrastructură cu impact regional, precum şi plata în...
Ciolacu este sigur de victoria lui Firea la Capitală: ”Va câștiga şi cu Piedone, şi fără Piedone”
Indiferent dacă Cristian Popescu Piedone se va retrage sau nu din cursa electorală, Gabriela Firea va fi noul primar al Capitalei, este convins Marcel Ciolacu. Premierul a precizat miercuri,...
#turist Romania american Manuc comunism, #turism Romania american aventura excursie , #romani