Opera rock simfonica "Mesterul Manole", in premiera absoluta la Timisoara

   

Prima opera de rock simfonic pur romaneasca, cu un text scris de Victor Carcu si muzica semnata de Josef Kappl, a fost cantata la Timisoara, cei aproximativ 90 de muzicieni de pe scena fiind, la final, acoperiti de un val impresionant de aplauze insotite cu ovatii la adresa autorului.

Mesterul Manole. Opera rock simfonica. Muzica: Josef Kappl Text: Victor Carcu Premiera absoluta, Timisoara, 30 noiembrie, 2013

Spectacolul asteptat cu nerabdare si cu emotii chiar de catre timisorenii care au cladit prin atitudine si rezistenta spiritul acestui oras din care s-a dat tonul schimbarii in decembrie 1989, a inceput prin acordarea titlului de cetatean de onoare poetului, dramaturgului si regizorului Victor Carcu. Stabilit de multi ani in Occident, dar cu gindul tulburat de dorul efuziunilor timisorene, asa cum sint uneori tulburi si apele Begai, nu a renuntat in toti acesti ani la opera de inspiratie folclorica, conceputa si scrisa in urma cu patru deceni,i dar pierduta, apoi regasita, in sertarele cenzurii: Mesterul Manole. Josef Kappl, muzician talentat dar, mai ales, ambitios si tenace, a carui personalitate imbina atit de bine trasaturile caracterului denotativ german cu nuantarile conotative romanesti, a fost cel mai potrivit autor pentru a transpune muzical legenda populara care descrie mitul sacrificiului.

Premiera lucrarii a fost concentrata pe interpretarea muzicala, fara elemente scenografice, de actorie, lumini si proiectii. Orchestra Filarmonicii Banatul, condusa de dirijorul Radu Popa, l-a acompaniat in debutul partiturii pe Mircea Baniciu care a cintat tema principala a operei "Pe Arges in jos", reconstructie mai elaborata a cintecului "Mesterul Manole", aparut pe un disc EP al formatiei Phoenix in 1973. Elementele rock au fost plasate cu discretie si rafinament de Josef Kappl, la bass electric, Ionut Dorobantu, la chitara electrica si Cristian Ratiu, la setul de tobe, in baza orchestratiei in care dominante au fost orchestra, corzile, alamurile, cu momente accentuate ale percutiei la care a contribuit si Ovidiu Lipan, inca un fost component al formatiei Phoenix. Interesant este ca aceasta opera de rock simfonic are legaturi destul de puternice cu numele celei mai marcante legende muzicale a Timisoarei insa, din punct de vedere muzical, este non Phoenix. Eventual, ar putea indica o evolutie a "celor ce ne-au dat nume". Comparatiile nu-si au rostul, este cu totul altceva. Asa cum este diferita conceptia muzicala a formulei Stepan Project de ceea ce a insemnat Pro Musica. Ilie Stepan, prezent la repetitia generala, cind s-a cintat "snur" tot programul, impresionat, si-a exprimat admiratia fata de Josef Kappl si proiectul sau muzical.

Inclinata mai mult inspre expresia simfonica, uneori chiar cu tuse wagneriene, muzica a fost fericit augmentata cu elemente ale etnosului euroasiatic, ritmurile impare, nuantarile coloristice imbogatite prin sonoritatile dudukului armenesc si ale viorii maramuresene, partiturile corale elaborate cu mare grija la detalii si in slujba exprimarii firului epic. Protagonistii vocali, Dan Pataca in rolul lui Manole si Mihaela Ispan in rolul Mirunei (o alternativa a Anei), au realizat o interpretare corecta, insufletita si foarte bine sincronizata cu cea a orchestrei si a corului, ceea ce nu se poate afirma si in cazul lui Mircea Baniciu, care insa a compensat prin farmec personal si timbrul unic al vocii.

Inceputul si finalul operei au fost de mare efect, demonstrind abilitatea compozitorului, despre care s-ar putea spune ca este, nu la prima, ci, poate, a zecea opera! La final, dupa bisul, cu cele "doua mari hituri", cum a anuntat dirijorul Radu Popa, prologul "Pe Arges in jos" si epilogul "Cu inima muta", cei aproape nouazeci de instrumentisti si membri ai corului au fost acoperiti de un val impresionant de aplauze insotite cu ovatii la adresa autorului. "Barvo, Ioji!" Emotionat, Josef Kappl a venit in fata scenei si a ingenuncheat.

Pe tot parcursul interpretarii, publicul (curios si, in foarte mica masura, snob) a fost extrem de generos, iar o nota aparte a fost data de atitudinea copiilor, foarte interesati, chiar captivati de muzica si nu de alte elemente, caci pe scena nu se dansa, n-au fost folosite efecte speciale, proiectii, jocuri de lumini ci, pur si simplu, a fost o revarsare de valuri muzicale. Copiii ascultau cu atentie, unii chiar au incercat sa dirijeze!

"Mesterul Manole" a fost o premiera din mai multe puncte de vedere, prima opera de rock simfonic pur romaneasca, ce onoreaza Timisoara, lucrare generata din saminta sadita inca in 1973, rasarita acum asemenea unui splendid buchet ce insufleteste legenda pagina cu initierile crestine, cu beat-ul anilor '60, rock-ul cantafabulelor si linistea vexata a secolului XXI (unul din momentele indelung aplaudate fiind acela in care Radu Popa a reusit sa dirijeze... linistea cu spatele la public!).

Mimo OBRADOV
Luni, 02 Decembrie 2013, ora 16:10
Sursa: Vestul

Vestul
Cele mai citite stiri
Localitatile din Timis unde au fost confirmate cazuri noi de Covid-19
In ultimele 24 de ore, in Timis au fost confirmate 225 persoane cu Covid-19, in urma procesarii a ...
Cantaret de muzica populara din Banat, incarcerat in Penitenciarul Timisoara
Luci Duga Carasanu, unul dintre cei mai indragiti cantareti de muzica populara din Banat, a fost ...
Atac in plina strada la Timisoara. Femeie moarta, dupa ce a fost talharita, pe cand se intorcea de la serviciu. Politistii, in alerta. Foto si video
TIMISOARA. Alerta maxima la Timisoara. Politistii incearca sa dea de urma unui talhar care a atacat ...
Platforma pentru solutionarea online a litigiilor