Ziare.com

VIDEO Tensiuni puternice in mediul intelectual. Regizorul Radu Jude, acuzat ca a facut un film "de o violenta fara precedent"

de Daniela Ratiu, Senior Editor
Miercuri, 10 Iunie 2020, ora 14:05

   

VIDEO Tensiuni puternice in mediul intelectual. Regizorul Radu Jude, acuzat ca a facut un film "de o violenta fara precedent"
Un film de 4:01 minute, de Radu Jude, intitulat "Stimati oameni de cultura", realizat cu sprijinul Festivalului Filmului European - editia 24, difuzat pe site-ul festivalului, a starnit reactii puternice pe Facebook.

Analistul politic Vladimir Tismaneanu si scriitorul Mircea Mihaies au avut reactii extrem de dure acuzand o instrumentalizare nepotrivita prin alaturarea unei fotografii postate in timpul pandemiei si Hannah Arendt acuzand complicitatea intelectualilor vremii, dar si antisemitismul din Romania anilor '30 - '40.

Cei doi acuza faptul ca Jude a construit un intreg scenariu pornind de la pretextul unei fotografii, alaturand nepotrivit o filmare cu Hannah Arendt si declaratiile acesteia legate de complicitatea intelectualilor care au favorizat ascensiunea lui Adolf Hitler.

Filmul are 4 minute si incepe cu un ecran negru cu sigla Festivalului Filmului European, sigla Comisiei Europene si un scurt text.

"Pentru iesirea dintr-o criza fara precedent, Europa ia masuri fara precedent, Planul Next Generation EU propune 750 de miliarde de EUR pentru redresare la nivel continental.

Comisia Europeana sustine o redresare sustenabila, echilibrata si favorabila incluziunii. Filmul incepe cu intro un interviu in care Hannah Arendt deplangea rolul intelectualilor in ascensiunea lui Adolf Hitler, complicitatile, cautionarea, dar si abdicarea unor figuri marcante ale vremii de la valorile umaniste.

In contextul istoric in care au fost facute declaratiile Hannei Arendt, aceasta acuza intelectualii angajati politic care au cautionat ororile nazistilor si pe cale de consecinta si atrocitatile Holocaustului. In pasajul folosit in filmul lui Radu Jude, Arendt declara ca se delimiteaza de intelectuali, ca nu vrea sa aiba de-a face cu acestia si ca este de esenta intelectualului de a justifica totul, de a fabrica idei/concepte despre orice, relativizand totul.

Autoarea monumentalei lucrari Originile totalitarismului preciza ca cel mai oribil a fost faptul ca au fost oameni care au crezut in Hitler, chiar daca pentru scurt timp, si ca intelectualii nu isi asuma nimic, Nimeni nu blameaza/acuza pe nimeni.(...) Au inventat, justificandu-l pe Hitler, lucruri complicate, chiar interesante. Toate aceste sunt grotesti."



Filmul continua cu un ecran negru si titlul "Stimati oameni de cultura", apoi cu fotografia postata pe reteaua de socializare de analistul politic Vladimir Tismaneanu, o mema, care ilustreaza un card de pasari/ciori si textul Aeroportul Tandarei.

Comentariile lui Radu Jude



Toate zborurile sunt anulate, precum si comentariul acestuia "Super tare", iar numele anonimizat. Vocea din off a regizorului Radu Jude contextualizeaza fotografia: "In plina pandemie, un distins intelectual primeste aceasta mema de la o doamna de cultura si o sharuieste cu mentiunea: super-tare".

Jude mai spune ca intelectualul si-a dat seama de continutul rasist al postarii si a sters fotografia. Jude precizeaza ca "apelativul cioara este folosit de sute de ani desemnand comunitatea rroma, iar expresia este folosita si in literatura romana", facand referinta la "Ciocoii vechi si noi", de Nicolae Filimon.

Regizorul Radu Jude comenteaza din off imagini din filmul Pasarile lui Alfred Hitchcock, referinta cinematografica invocata in reactiile virtuale la mema postata de Tismaneanu. Jude insa precizeaza din off ca i s-ar fi parut mai potrivita referinta cinematografica la filmul lui Pasolini, "Uccellacci e ucellini", mai putin mainstream decat "Pasarile" lui Hitchcock, si asta pentru ca regizorul italian a fost si homosexual si marxist.

Jude foloseste in film si imagini din filmul lui Pasolini. Comentariul lui Jude este o analogia la actul de "discriminare" care ar fi fost savarsit pe analistul politic Vladimir Tismaneanu prin postarea pentru care, de altfel, a si fost amendat de Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii.

Filmul se incheie cu o fotografie de epoca pe peronul unei gari unde barbati, unii purtand uniforme negre, unii pe peron, altii pe scarile unui tren, pe care se vede o steag negru cu o cruce, se saluta cu "Heil Hitler".

"O reuniune a unor cuzisti"



Fotografia imortalizeaza, potrivit cercetatorului Adrian Cioflanca, o reuniune a unor "cuzisti", membrii ai Partidului National Crestin, condus de Alexandru C. Cuza, un partid de orientare nationalista si antisemita, care se aliasera cu cei din Partidul National Agrar, condus de Octavian Goga.

Adrian Cioflanca a declarat ca nu vede nicio legatura intre aceasta fotografie si intregul film al lui Radu Jude si cu acuzatiile de legaturi cu pogromurile din epoca invocate de Mircea Mihaies si Vladimir Tismaneanu. Cercetatorul CNSAS a mai precizat ca nu doreste sa comenteze declaratiile lui Mircea Mihaies. "Autorul filmului este Radu Jude, cat despre mine, rolul meu si in acest caz, ca si in alte proiecte ale lui Jude, a fost de consultant istoric, de cercetare si furnizor de material de arhiva", a mai declarat Adrian Cioflanca.

Mihaies: "Este un manifest anti-intelectual de o violenta fara precedent"

Dupa aparitia filmului lui Radu Jude pe site-ul Festivalului Filmului European, scriitorul Mircea Mihaies a reactionat pe reteaua de socializare scriind ca "Sub pretextul ironizarii lui Vladimir Tismaneanu si-a Denisei Comanescu, regizorul Radu Jude si consilierii sai au lansat pe piata un manifest anti-intelectual de-o violenta fara precedent.

Intr-un filmulet de-altminteri pueril si agramat (in engleza, cuvantul intelectual se scrie cu doi l), sunt mitraliati, in corpore, toti cei a caror esenta e sa produca idei despre orice (citatul e din Hannah Arendt). Nu scapa aversiunii viscerale nici macar intelectualii de stanga si homosexualii, stigmatizati prin intermediul lui Pier Paolo Pasolini".

Mihaies se declara oripilat de acest film pe care il considera un manifest anti-intelectuali, starnind un val de ostilitate impotriva intelectualilor, precizand: "N-am mai intalnit vreodata un asemenea muget al ostilitatii fata de intelectualii din Romania: prin intermediul imaginilor si-al citatelor aranjate se insinueaza c-ar fi cu totii extremisti si autori de pogromuri".

Scriitorul Mircea Mihaies se intreaba retoric in finalul postarii sale daca se sesizeaza Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii (CNCD), asa cum a facut-o cand l-a amendat pe Tismaneanu, avand in vedere faptul ca finalul filmului care contine o fotografie pe un peron de gara din Romania, un peron plin de uniforme, de barbati salutand Heil Hitler, uniforme negre, insinunand in subtext ca intelectuali au cautionat pogromurile, crimele antisemite, iar legatura merge pana in prezent.

FOTO: Mircea Mihaies


"Culmea e ca Jude si complicii sai n-au finantat aceasta ordura ideologica din buzunarul propriu, ci din bani publici, prin intermediul Institutului Cultural Roman. Cine sesizeaza primul Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii? Se va sesiza oare din oficiu dl. Asztalos?".

Tismaneanu: Exorcism dialectic, dusmanii poporului si noii inchizitori



La randul sau, analistul politic Vladimir Tismaneanu a reactionat pe reteaua de socializare, precizand: "Nici nu-si dau seama, bietii stigmatizatori, cum devin ecoul lui Trump. Ei se vor de stanga si pe linie, dar nimeresc cu oistea-n gard. Pentru ca linia e complexa, tovarasi, iar desemnarea dusmanilor poporului e un exorcism dialectic, un ritual cu geometrie variabila. De la dreapta, dar si de la stanga. De sus, dar si de jos. Din afara, dar si dinlauntru. Ati inteles? Dar noii inchizitori sunt niste sarmani diletanti, nu stiu cum poti suci si rasuci lucrurile in chip dialectic.

FOTO: Facebook/Vladimir Tismaneanu


Adica diabolic. Sunt doar niste paiate, niste epigoni in zdrente, veleitari din marele balci post-modern. Cand adevarul se dizolva in magma unui relativism buimac, nordul si sudul, estul si vestul devin intersanjabile. Este ceea ce afirma, zi si noapte, urbi et orbi, vechii si noii tovarasi. Ar fi induiosatori, daca n-ar fi dezgustatori...".

Jude: Filmul este despre cat de usor pot cadea intelectualii in capcana propriilor idei



Intrebat de Ziare.com cum comenteaza reactiile starnite de difuzarea filmului "Stimati intelectuali", regizorul Radu Jude a scris un raspuns pe care il publicam in integralitate.

"La invitatia Festivalului Filmului European, am facut un film de montaj de 3 minute legat de felul in care diverse argumente - unele banale, altele mai spectaculoase - au incercat sa justifice o mica gluma rasista care a circulat pe internet.

Cum imi cereti sa comentez reactia de pe Facebook a domnului Mircea Mihaies si a altor intelectuali, aleg sa ma refer doar la citeva aspecte care tin de o evidenta supra-interpretare; nu am ce comenta la opiniile legate de presupusa calitate artistica joasa a scurt-metrajului, n-am comentat niciodata opiniile cuiva referitoare la filmele mele, fie ele pozitive sau negative.


1. Domnul Mihaies mentioneaza numele domnului Tismaneanu, desi el nu apare in film. Motivul pentru care nu apare tine in primul rind de respectul real pe care il am fata de domnul Tismaneanu si, secundar, pentru ca am fost cit se poate de convins de sinceritatea domniei sale atunci cind a explicat ca nu a inteles dimensiunea rasista a glumei. Pe mine m-au interesat reactiile din jurul acestei meme - multe alegind sa ignore chiar scuzele autorului postarii, ceea ce mi se pare jignitor chiar la adresa domnului Tismaneanu.

2. Ideea ca i-as vrea stirpiti pe intelectuali (sau pe orice alta persoana) nu exista in film si niciodata nu a existat si nu va exista in filmele mele pentru ca este straina de tot ceea ce cred, gindesc si fac. Citatul din Hannah Arendt e foarte limpede: spune ca nu vrea sa mai aiba de-a face cu intelectuali (si din context se intelege ca e vorba de un anumit tip de intelectual), in nici un un caz ca "ii vrea stirpiti".


FOTO: Adrian Cioflanca / Arhiva personala


Filmul e, de fapt, despre cit de usor pot cadea intelectualii in capcana propriilor idei (si eu ma consider un intelectual, cel putin in masura in care orice regizor de film lucreaza nu doar cu imagini, dar si cu texte, contexte, teorii, idei etc.) si despre cit de usor se pot folosi argumentari sofisticate pentru a justifica chestiuni cel putin discutabile.

Nu e o idee noua, matematicianul si eseistul Liviu Ornea s-a referit la cartea lui Max Weinreich, Universitatile lui Hitler, pentru a arata ce argumentare grotesca avea cineva care sustinea Referendumul pentru familie invocind nu stiu ce subtilitate de logica normelor din opera lui Gottlob Frege. https://www.observatorcultural.ro/articol/bifurcatii-o-chestiune-terminologica/

3. E de tot risul cum niste oameni care sustin dreptul la libera expresie il inteleg doar unilateral: ei au dreptul sa spuna orice, dar o opinie diferita de a lor inseamna sa "ii vrei stirpiti". E un truc vechi, de fapt - ar vrea sa auda incontinuu doar "yes i said yes i will yes", vorba lui Molly Bloom. Vad foarte des asta la amicii regizori sau scriitori, care si ei considera ca au dreptul la libera expresie, dar cind un critic are o indoiala cit de mica despre opera lor si isi foloseste si el sau ea dreptul la libera expresie, criticul respectiv e taxat ca fiind un gunoi rauvoitor etc.

"Te-a injurat criticul X", mi-a spus la un moment dat un coleg. Am citit textul: nu era nici o injuratura, era doar o cronica dura la adresa unuia din filmele mele. Altfel, sint cit se poate de tabacit: "Toata lumea din familia noastra" a fost acuzat de feministe ca femeile nu sint prezentate intr-o mai buna lumina in film, "Aferim!" a fost distrus de rasisti de toate felurile, "Imi este indiferent daca in istorie vom intra ca barbari" de antisemiti, "Tipografic majuscul" de iubitorii ceausismului samd. Asa ca nu ma mira ca cei care se gratuleaza intre ei pentru cit sint de intelectuali simt nevoia sa critice acest mic film. E dreptul lor sa o faca si le respect opiniile, chiar si cind sint alaturea cu drumul.

4. Domnul Mihaies invoca Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii. Desi nu m-am gindit ca noi, intelectualii, sintem o categorie vulnerabila (din contra!), daca dumnealui sau sau oricine altcineva crede altfel, ar face foarte bine sa apeleze la CNCD. Nu sint dintre cei care considera asta un "denunt", chiar deloc: e o institutie a unui stat democratic, trebuie sa fie apelata cit mai des de oricine se simte discriminat. (Sa nu uite sa il bage in speta si pe Paul Johnson, a carui carte despre derapajele intelectualilor se numeste chiar Intelectualii).

5. Domnul Mihaies afirma ca romii din filmul Aferim! nu sint bine tratati. Il felicit pentru aceasta observatie!!! E cit se poate de adevarat: filmul arata felul in care erau romii tratati de romani in perioada sclaviei.

6. O mica chestiune de orgoliu, in final. Am observat cu totii cit de obsedati sint intelectualii nostri de succesul de orice fel in Occident. Pe undeva inteleg asta: apartinem unei culturi minore, fara o piata a ideilor, undeva la periferia Europei. Personal, nu iau asta in calcul (nu consider ca o carte e mai valoroasa daca a fost tradusa in strainatate sau ca un film e bun daca a luat un premiu), dar observ pe undeva o mica disonanta cognitiva: adica se lauda intre ei pentru orice diploma obtinuta in Occident, fie si acum 30 de ani, pentru orice masa rotunda la vreun Tirg de carte etc.

Foarte bine, minunat, zic eu, dar atunci recunoasterea obtinuta de filmele mele in Occident de ce e bagatelizata? Nu reprezinta si ele niste "ispravi culturale", vorba domului Noica? Pina una alta, observ ca filmele mele au fost selectate si premiate la marile festivaluri ale lumii, au fost elogiate in presa importanta de pe intregul mapamond (sic!), se pot gasi la FNAC sau la BFI etc etc. Textele multora din acesti intelectuali atit de sensibili si de usor de jignit nu exista in Occident. Nici macar pe Breitbart".

Tismaneanu, sanctionat de CNCD



Cat priveste pozitia Festivalului Filmului European in aceata chestiune, coordonatorul Festivalului, Anca Hrab, si directorului artistic, Andrei Tanasescu, au precizat intr-un comunicat ca: "Ca organizatori ai proiectului, respectam calitatea artistica a autorilor participanti, precum si libertatea lor de expresie artistica. In cadrul Festivalului va avea loc o prima dezbatere online pe 11 iunie, de la ora 19:00, in care vor fi invitati autorii filmelor prezentate pe plaforma FFE, in perioada 8-11 iunie. (inclusiv regizorul Radu Jude, autorul materialului video controversat intitulat Stimati oameni de cultura.) Dezbaterea va fi moderata de criticul de film Victor Moruzov, in prezenta directorului artistic, Andrei Tanasescu si va oferi un cadru adecvat de dezbatere a filmelor".

In luna mai, Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii a decis sa il amendeze cu 5000 del ei pe Vladimir Tismaneanu pentru distribuirea fotografiei mema care ilustreaza mai multe pasari/ciori asezate pe un gard, cu textul Aeroportul Tandarei. Toate zborurile au fost anulate si comentariul Super tare. La vremea respectiva, in timpul starii de urgenta, autoritatile au impus carantina totala, iar armata a intervenit in localitatea Tandarei, pazind locuitorii pentru a se asigura ca nu vor parasi zona.

Autoarea monumentalei Originile totalitarismului, Hannah Arendt, si-a luat doctoratul in filosofie la Heidelberg, in 1929, dupa ce a studiat cu Heidegger, Husserl si Jaspers. Arendt a fost arestata de Gestapo in 1933, dar a reusit sa scape, refugindu-se in Franta. Dupa ce a ajuns in SUA, in 1941, a ocupat pozitii-cheie in diverse organizatii evreiesti, a scris pentru ziarul de limba germana Aufbau si a lucrat la Editura Schocken Books.

Cine este Hannah Arendt



Hannah Arendt este una dintre figurile marcante ale gandirii socio-politice contemporane, temele sale predilecte de cercetare au fost totalitarismul si antisemitismul. Invocata, Arendt este celebra pentru expresia care sintetizeza totalitarismul, atrocitatile secolului XX: banalizarea raului. Cele doua teme, totalitarismul si antisemitismul sunt arcuri de bolta ale operei lui Arendt, teme care au macinat epoca postbelica. In 1962 a participat la Ierusalim, ca ziarist trimis de revista The New Yorker, la procesul lui Adolf Eichmann.

Experienta prezentei sale la acest celebru proces in epoca a devenit o carte "Eichmann in Jerusalem", publicata de editura Humanitas. In anii '60 si '70 a tinut cursuri la mai multe universitati din Statele Unite ale Americii. A scris pentru numeroase ziare si reviste, intre care Review of Politics, Journal of Politics, The New Yorker, Social Research. A murit la New York in 1975.

Festivalul Filmului European este organizat de Institutul Cultural Roman, cu sprijinul financiar al Reprezentantei Comisiei Europene in Romania, sub egida EUNIC Romania, in parteneriat cu ambasadele, centrele si institutele culturale europene si TIFF Unlimited. Festivalul Filmului European este un proiect demarat in 1996, la initiativa Delegatiei Comisiei Europene in Romania. Dupa 2007, anul aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, Festivalul a fost preluat de Institutul Cultural Roman, care continua sa il organizeze in fiecare an.
Urmareste Ziare.com pe Facebook  si pe Instagram  Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Ziare.com.
Sursa: Ziare.com

Articol citit de 31423 ori

Urmareste Ziare.com pe

Urmareste stirile Ziare.com pe Facebook
45 comentarii
Ordoneaza comentariile:Standard |Calitate |Numar Voturi |Recente

Am avut rabdare cateva minute cu capodopera lui R Jude. Mai precis,

doua minute. Ceea ce gasesc teribil este logo-ul "Filmului European", o replica a crucii incarligate naziste. Filmuletul este un montaj dezlanat si fara mare fir conductor, nu merita nici un fel de atentie.

Asa cum nu merita nici un fel de atentie "intelectualii" care ii fac revista ditirambica. In rezumat, mult zgomot pentru NIMIC. Daca acesti domni monopolizeaza ceea ce s-ar numi "intelectualitatea" romaneasca a anilor 2020, cred ca mai este mult pana departe :)))

In rezumat, un articol care face din arhat bici. Si in plus mai si plezneste :)))

 
 

 

Radu Jude a creat un clip interesant despre derapaje culte

1. Tismaneanu nu este pomenit sau acuzat in acel clip. Apelul la H. Arendt este clar sustinut de mesajul regizorului: H. Arendt spune ceva de genul ca nu poti fi intelectual cu juma de norma, nu poti sa-ti folosesti intelectul pentru a justifica raul, discriminarea si injustitia. De aceea ea se vrea "scoasa" din randul intelectualilor.

2. "Niste ciori pe un gard si cu mesajul.: Tandarei - toate zborurile suint anulate". Si un copil stie ca nu exista aeroport la Tandarei, care este unul dintre cele mai mici orase din RO. Declarat oras dupa 1990 - ca sa se poata mari salarii si beneficia de investitii de la guvern, etc. - este lovit de somaj sistemic si probleme etnice. Stirea cu impunerea carantinei la Tandarei - numerosi tztzigani s-au intors din Occident si nu respecta conditiile restrictiilor - a fost pe toate posturile si site-urile atunci cand a aparut gluma. Asadar, Tismaneanu stia, pentru ca gaseste foarte nostima/actuala gluma! Primeste gluma, rade, judeca si face un comentariu inainte de a o distribui. Scandalul izbucneste. Intelectualul Tismaneanu isi da seama ca a facut o nefacuta si sterge postarea.

3. Jude scoate un mic clip despre cat de usor putem derapa intelectual, despre erori de judecata despre care americani ar spune: "brain fart". Tismaneanu, in loc sa accepte ca aceasta este explicatia - pentru ca exact asta a si zis in apararea sa: imaginea "se voia una haioasă si că nu-i deslusisem implicatiile rasiste" - scoate un ditamai arsenalul de invective alaturea cu clipul, atacand "micimea si insignifianta" unui intelectual. Ceva de genul: "Baah, copile, te dai tu la marele Tismaneanu!"

4. Acesta este intelectualul Tismaneanu: anti-semitismul si nazismul sunt marile plagi ale omenirii pentru ca ele este evreu; rasismul in expresie culta este secundar si poate fi tolerat. Mai ales daca putem "sa ne radem de unii".

1. Tismaneanu nu este pomenit sau acuzat

Glumesti ? Tot clipul se invirte in jurul imaginii postate de Tismaneanu. La fel cum tu spui ca pina si un copil stie ca nu este aeroport la Tandarei, la fel toata lumea stie cine este intelectualul la care se face referire.
2. - de acord cu tine
3. - de ce face Jude un film despre un "brain fart"
4. - flotare logica nereusita

furtuna intr-o lingurita cu apa

.

Cei mai rasisti din lume sunt chinezii.

Sunt chiar mai rasisti decat rusii, care-s cei mai rasisti dintre toti albii, urmati de australieni. Dintre negri, cei mai rasisti sunt camerunezii, apoi negri din America. In restul Europei, suedezii, norvegienii, germanii, bulgarii, sarbii si irlandezii sunt cei mai rasisti. Noi venim la pachet cu restul popoarelor europene.

Aborigenii australieni singurii care nu-s rasisti intre toti oamenii. Dar maori din Noua Zeelanda sunt rasisti ca toti polinezienii. Arabii se simt superiori si-i dispretuiesc pe toti ceilalti. In America Latina, argentinienii sunt rasisti, brazilienii albi si mexicanii din nord.

Se cam exagerează rolul intelectualilor in Romania

La noi, scriitorii si-au pierdut si sediul istoric al Uniunii, si Muzeul Literaturii, si Biblioteca Digitală a Bucurestilor, fără să se observe niciun ecou in societate. Cum nici Procesul Comunismului n-a generat muzee ale ororii la Jilava, la Canal sau la Pitesti, rămanandu-ne doar cartea coordonată de Vladimir Tismăneanu. Dimpotrivă, Muzeul National de Istorie e in reparatii din 2002.

 

la noi, "scriitorii" au compus....

...volumul "omagiu", au facut rezistenta pusa in sertar care era plin de hartii albe, au pubicat "adio domnule Goma" si l-au descoperit pe omul cu "o" mare.

MNIR este in reparatii din 1970

Mereu are una, doua, mai multe sau toate sectiile inchise.

MNIR este o *** de mult bani buni d ela guvern. N-a produs nimic si nici nu va produce ceva. MNIR este creat din furtul colectiilor celorlalte muzee, este o creatie ceausista, nationalist-comunista.

Mult zgomot pentru NIMIC!

Sau furtuna intr-un pahar cu apa!
Sau "mucho ruido, pocas nueces"

 

Exact. Face parte din agenda de promovare a nimicului realizat

de un regizor de mana a doua. Daca prin mesaj artistic si calitate nu poate impresiona pe nimeni, hai atunci cu teme politice majore(nu conteaza a cui politica) si cu socarea privitorilor. Astfel intra si acest regizor in interesul spectatorilor. Este acelasi gen de promovare pe care-l fac din cand in cand vedetele intrate in con de umbra: divorteaza, pozeaza nud sau isi schimba orientarea sexuala, cersind atentie !!!

Jude este un regizor mare pentru Romania

Are mana buna, taie clar si monteaza sugestiv, este coerent, rational si te pune sa gandesti. Cu bani putin face filme memorabile. Adesea, calitatea interpretarii individuale, a dialogului lasa loc de mai bine. Dar, ca spectator si consumator de arta vizuala, nu vreau mura-n gura si nici nu vreau sa mi se tina prelegeri. Jude este un regizor european cunoscut: unul care are ceva de spus, unul care are un stil usor de recunoscut.

Oh, bineinteles, nu este de talia celor care au creat: Rocky, Terminator, Rambo, Avatar, Avengers (bine ca nu le retin numele) si alte "capodopere" de Hollywood. Si nici nu va face milioane de dolari cu filmele sale. Banii sunt acolo unde nivelul excitarii este primitiv.

Strulemberg de la Feisbucea este si el rasist, ca Tismaneanu

Iar nevasta-sa (chinezoaica) chiar a fost acuzata de rasism.

Ca sa vezi: anti-semitismul este rau si bine conceptualizat. Rasismul este mai greu de "prins" in tipare ideatice.

Cine l-a adus la putere pe Hitler?

Cei cu banii, care doreau expansiune mondiala: Krupp, Bayer, Messerschmitt si altii.
Si frica de socialismul din URSS.

Exaltati printre intelectuali au existat intotdeauna.
Am avut si noi: Eliade, Cioran, Eugen Ionescu. Remarcabili ca intelectuali, dar legionari si nazisti in convingeri.
Nu s-au delimitat niciodata de crimele legionarilor. Ba chiar s-au dat persecutati politic.

 

hitler a ajuns la putere cu ajutorul lui stalin care a ordonat

...comunistilor germani sa nu colaboreze cu social-democratii germani. in schimb organizatia paramilitara comunista "Rote Front" colabora de minune cu detasamentele de asalt naziste SA ca sa submineze democratia din timpul republicii de la Weimar unde social-democratii au fost majoritatea timpului la putere. tot stalin a fost acela care a colaborat excelent cu guvernul german permitand ca reichswehr-ul sa se antreneze pe teritoriul sovietic si sa-si dezvolte fabrici de avioane si tanncuri interzise prin tratatul de la versailles. iar aia care au investit si construit aceste fabrici de armament erau krupp, messerschmidt, theissen, igfarben sau beyer...
asa ca...

Minciuni!

FORBES scrie ca aducerea la putere a lui Hitler a fost datorata "poor Western leadership and catastrofic failure".
Acestea ar trebui sa serveasca drept lectii decidentilor de astazi, mai scrie Forbes la 04.09.2019

Cine l-au ajutat pe Hitler sa vina la putere au fost Neville Chamberlain PM al Marii Britanii, Edouard Daladier PM al Frantei si izolationismul SUA, promovat de Roosevelt pana la Pearl Harbour.

@Mesaiah. "Cine l-a adus la putere pe Hitler?"

Cum scrie si Carrandache (in fine Carrandash, in ortografia sa originala),
Hitler a fost adus la putere de catre Stalin.
Si cine l-a adus la putere pe Stalin? Lenin!
Si pe Lenin cine l-a adus la putere? Elvetia :)))

Ceea ce ma indeamna sa produc un silogism tipic propagandei rosii rusofilitice:
Hitler=Stalin.
Stalin=Lenin.
Lenin=Elvetia.
Deci:
Hitler=Elvetia :))))))

De altfel, unde s-au gasit cei mai multi dinti de aur, in ce lingouri, in ce banci?!?!? A fost necesar un miliard de dolari dati Organizatiei Mondiale a Evreilor din New York, ca sa le inchida gurile fara dinti :))) Cati din acesti bani frumosi au ajuns la victimele nazistilor? Rien. Nada, que dalle, nothing, nimic!

Cam asa se rescrie istoria, cam asa se rascoleste arhatul anior 30, cam asa se reaprinde scanteia SOZIAL-NAZIONALISM-ului jegos!!!

Caran d'Ache sau карандаш?

Lenin a fost adus la putere de nemti: trecand granita din Elvetia in Germania cu un tren special, apoi trecand toate liniile de front pana a ajuns la Petrograd. A avut bani de la nemti si garda inarmata asigurata tot de ei.

Nazistii au ajuns la putere si cu ajutorul socialistilor germani. In fapt, nazismul, ca si fascismul, sunt ideologii socialiste la origine, cu un rol crescut al statului care se implica prin corporatii economice in "realizarea" rolului social al natiunii.

@Mesiah 10.06.2020, 07:35 ADEVARUL este ca....

hitler a ajuns cancelar in ianuarie 1933.
in ianuarie 1933 FDR nici NU era presedintele SUA deoarece a depus juramantul de presedinte si si-a preluat atributiile de-abia in martie 1933.
cat despre daladier si chamberlain astia NU erau prim-ministri in ianuarie 1933 cand hitler a ajuns la putere. asa ca NU mai FALSIFICA istoria!!
============
"...Cine l-au ajutat pe Hitler sa vina la putere au fost neville chamberlain PM al Marii Britanii, edouard daladier PM al Frantei si izolationismul SUA, promovat de Roosevelt pana la Pearl Harbour..." sustine in mod fals mesia de la maglavit buna de cacademician pe skkaunu lu' mishu roller in cel mai inalt for de shtitza si ciultiura romanisatanez asezat la capu la podu mogosoaiei.
===========

Lasa, bah, minciunile sovietice vestejite!

URSS si Germania au semnat un tratat de pace separat la Rapallo, separat de celelalte tari ale lumii care au semnat Tratatele de la Paris (Saint-Germain-en-Laye (1919), cu Austria, Neuilly-sur-Seine (1919), cu Bulgaria, Versailles (1919), cu Germania, Trianon (1920), cu Ungaria si Sèvres (1920), cu Turcia).

Din 1922 si pana in 1941, Germania nazista a fost singura tara din Lume care facea comert neingradit cu Rusia. Asadar, rusii exportau materii prime si importau masini industriale, armament si echipament rulant.

pai istoria zice ca SI germania a semnat ...

...tratatul de pace de la versailles! cum stam cu ADEVARUL ?
tratatul de la rapallo a fost semnat NUMAI de germania si muskalia sovetikka leninista balshaiavikka.

si concluzia este:...

...s-a schimbat redakktia - cenzura comentariilor a ramas!
un comentariu al meu referitor la continutul articolului de fata NU a fost publicat deoarece 'tilictualii redakktiilor kkom punkkt ziare, aia vechi si aia noi, tot cu pacatul originar au ramas si "cenzurat" comentariul meu l-au stampilat. QED

 

Un regizor

versus doi comentatori. Ăsta e "mediul intelectual" supus "tensiunilor puternice"? 😅😅😅😅😅

 

Stai usor: Tismaneanu este piesa grea care se misca cu grupul

Dai in Tismaneanu? Dai in toti anti-fascistii si pro-semitii care au facut cariera din infierarea Romaniei fasciste (?). Dai in toti aceia care mananca o paine buna atacand istoria Romaniei si care cauta bube anti-semite romanilor.

 

@Caran d'Ache. Te rog sa ma skkuzi domnule.

Ma gandeam ka karandake face parte din universul dumneavoastra kutumier.
Ka sa ma skkuzati fak Mea Kkulpa :)))
Nu stiam ka sunteti atat de kkosmopolit si ka vorbiti atatea limbi, simultan :)))
Textul dumneavoastra m-a impresionat pana la lacrimi:
"asa ca, a la votre, monsieiur Caran d'Ache, nobel helveto-hamerican bastinash den romanisatan".

Ca sa va fakilitez exprimarea, data viitoare puteti sa-mi spuneti simplu "Monsieur". Nu "monseigneur", in ciuda nobletei mele congenitale :)))
Sunt bastinas helvet, nu pot accepta titluri din alta tara :))) Este antikkonstipational aici :))) De aceea, "Monsieur" (cu majuskkula) va fi sufikkient :)))
Grüezi mitenand :)

P.S. Vad ca povestea cu Lenin, care a locuit prin Geneva o oarecare vreme, nu a impresionat deloc :))) Un link pentru cei carora le place sa stie :)

https://www.lacite.info/artculture/lenine-geneve-revolution-octobre

Boia regizor

Inca unul din galeria noilor scuipatori de neam si tara, un frustrat care doreste sa-i prezinte pe romani drept "barbarii" istoriei. Nu e de mirare ca o citeaza pe Arendt care spunea ca "[...] ororile din lagarele de concentrare romanesti [...] erau mai elaborate si mai atroce decat tot ce stim ca a avut loc in Germania" sau ca Germania a intervenit in favoarea evreilor, ba chiar "Eichmann insusi a implorat Ministerul de Externe [...] sa opreasca aceste eforturi romanesti, premature si neorganizate " sau ca "In Romania, chiar si SS-istii erau luati prin surprindere si uneori ingroziti de ororile progromurilor la scara larga, demodate si in acelasi timp spontane. Deseori interveneau sa sa-i salveze pe evrei de la macel, astfel incat omorul sa fie facut in - ceea ce ei numeau - mod civiluzat" (H. Arendt, Eichmann la Ierusalim, Humanitas 2007, p. 230-233).
Asadar, mai bine cititi "operele" scrise in stil gradinita ale idolilor de carton.
Dle Jude, sa nu va opriti la intelectualii actuali, caci am dori sa auzim noi partituri cu "Eminescu, precursor al legionarismului" si "Eliade si Cioran, marii doctrinari ai nazismului".

 

Asa e cand citesti o lucrare din excerpte sau rezumate: ratezi

Ratezi esenta si te rezumi la ceea ce scot in evidenta altii. Hannah Arendt spune clar ca evreii sunt pur si simplu marginali in mecanismul represiunii naziste. Nazismul este o forma de gurvenare prin teroare impusa de stat cetatenilor. Puteau fi polonezii, slavii, homosexualii sau retardatii. Ideea puritatii rasei s-a impus prin normele lui Rosenberg si de aici ideea contaminarii semite care trebuie eliminata prin actiune coordonata.

In ceea ce priveste asasinarea evreilor de catre militari romani, acestea sunt documentate si apar in ziarele epocii. In plus, Antonescu a vandut evrei exact va Ceausescu. De aceea se opunea Eichmann: multi scapau spre Palestina, Portugalia, Spania sau Statele Unite.

l-ai uitat pe ideologul legionar nichifor crainic care,....

... dupa ani buni in ocnele regimului kkomunist din romania, legionarul crainc nichifor (botezat crestineste dobre ion) "s-a dat pe brazda" si a scris ani de zile in revista de papagalda kkomunista "glasul patriei" destinat romanilor fugiti din romania kkomunista. ba, mai mult, a decedat la mogosoaia in anul 1972, probabil la casa de creatie a iuniunii scriitorilor din repubikka socialista romania.
din nou se vorba aia a lui Pastorel Teodoreanu:
"capitane nu fi trist/ garda merge inainte cu partidul comunist!"

I-ar cumpara cineva cartile lui Boia, un istoric de mana a

treia, daca nu ar soca ??? Individul face ce face numai pentru bani, partea proasta este ca cu asemenea comportament incurajeaza manifestarile antiromanesti. Mai mult, incepe sa fie ridicat in slavi de dusmanii Romaniei, dovada cea mai buna ca activitatea lui, din lacomia dupa bani castigati usor, devine antiromaneasca !!!

 

 

Am inteles bine: tie iti place Sergiu Nicolaescu!

Comisarul Moldovan era pro-comunist dar nu ajungea niciodata sa se inscrie in partid.

 

 

eroarea intelectualilor batrani...

...se considera o minoritate...
Bravo Radu Jude...nu-i rau sa se stie ca intelectualul poate pacatui gandind "out of box"...cand au facut-o au schimbat ordinea mondiala...

 
 

 

Dupa ce ai postat, te-ai simtit brusc"superior/valoros" Bravo!

*

Nu neaparat

Nu neaparat. Pentru ca eu, spre deosebire de tine si de alti asa-zisi "progresisti" de bine, imi stiu lungul nasului.

Vezi-ti de ale tale.

Eu voi egalitate

Dar nu ptr căței!
Cam asta rezumă reacția unor intelectuali cu musca pe căciulă. Și trimiterea este evidentă la slugile intelectuale care s-au dedicat lui Băsescu, un precursor al lui Dragnea in politica romanească, ambii vizand evident la dictatura a la Hitler, sau măcar Orban Viktor?!
Stupid să-l acuzi de ceva de genul ăsta pe Jude care are cele mai dure filme despre reacțiile rasiste și antisemite romanești!

 

15 minutes of fame

Juxtapunerea unor imagini/filme/citate istorice fara nici o legatura cu o simpla poza (e drept nefericit postata) este aberanta si fara nici o valoare argumentationala. Jude comite grave erori de logica (asta ca sa nu cred ca e de-a dreptul mincinos) atit in film cit si in argumentatia ulterioara. El spune ca V. tismaneanu nu apare in film, pe cind toata lumea stie ca acest film este despre postarea lui V.T. Mai spune ca il respecta sincer pe V.T. ? Atunci de ce sa iesi cu aceasta mizerie de varza regizorala, pentru o simpla eroare a lui V.T. ? De ce sa faci atita caz ?

Asta vorbind politically correct....in rest din pacate, purul adevar este ca tziganii din Romania erau prezenti in toate tarile civilizate, cersind, furind, retele de proxeneti, trafic uman ...nu este adevarat ? Deci, e bine ca se deschid granitele din acest punct anume de vedere ?
OK, analogia cu ciorile e usor exagerata, admit :-)

 

E ca in filmele americane..

Chiar si in filmele cu actori renumiti si cu bugete exorbitante, afroamericanii isi spun intre ei "Hey nigga', yo' nigga', my nigga', adica la fiecare scena cu afroamericani, abunda vocabularul de "cioara si negrotei".
Dar cand isi spun asa intre ei, e totul ok.

In schimb, daca un alb are in scenariu aceste cuvinte, scena e taiata ca sa fie "politically correct"

Pai daca ei intre ei isi spun tot timpul "cioroiule si negroteiule" inseamna ca asta e cultura lor de slam (si slang), iar daca vrei sa prezinti realitatea nu ai cum sa scoti aceste cuvinte din text sau sa le dai voie doar "cioroilor si negroteilor " sa le foloseasca.

Summa summarum, mult zgomot pt nimic.

 

Ba eroare

spuneam si la cele 4 puncte ale tale de mai sus ca : 2. - de acord cu tine. Dar tot ramine o eroare punctuala pina la proba contrarie. Eu de exemplu nu il stiam pe Tismaneanu rasist, mi se pare chiar ilogic.

Aferim...

"E cit se poate de adevarat: filmul arata felul in care erau romii tratati de romani in perioada sclaviei". Ei bine, filmul pacatuieste prin generalizare. Nu toti romii erau tratati dupa cum se arata in film. Erau unii "boieri" (mai ales cei parveniti) care ii tratau asa, dar erau alti boieri, care ii tratau in mod decent (cum ar fi Vasile Alecsandri). Din acest motiv, filmul este partinitor, incorect, si transmite idei partial false.

 

Prima   1   2   Ultima
Platforma pentru solutionarea online a litigiilor