Din noianul de tablouri-omagiu, pictate de multi artisti reputati ai Epocii de Aur, unul a starnit, inca din momentul realizarii, stupoare. Este vorba despre o lucrare a artistului Dan Hatmanu.
"Actiunea" surprinsa de pictor are loc chiar de ziua dictatorului, in ianuarie, cand insusi Stefan cel Mare intinde cupa, dintr-un tablou, pentru a ciocni cu sotii Ceausescu. Conform Adevarul, Dan Hatmanu a declarat despre tablou: "Lucrarea a fost vazuta atunci cu nuanta ironica, s-a vorbit ca despre o bataie de joc chiar. Multi au sesizat ironia".
Este ciudat ca, atunci, oamenii au inteles mesajul, iar acum il percep deformat. Asa sunt eu: ironic si autoironic", a mai declarat autorul. "Era o comanda obisnuita. Numai cei care nu au caracter nu recunosc ca asa se obisnuia in acea vreme".
In plus, n-a primit "niciun ban". "Erau comenzi, erai obligat sa faci asta". Pentru artist "obligatia" insemna sansa de a expune in strainatate si de a-i fi achizitionate lucrarile, a mai declarat Hatmanu.
Artist veritabil, dar si portretist de serviciu
Dan Hatmanu este unul dintre artistii importanti ai celei de-a doua jumatati a secolului XX in pictura romaneasca. Creator complex, s-a remarcat prin talentul de portretist, prin sensibilitatea de peisagist, prin capacitatea de a construi in culoare compozitii de mare rafinament, relateaza Adevarul.
Din nefericire, n-a rezistat presiunilor artei "oficiale", fiind, in acelasi timp, unul dintre portretistii "de serviciu" ai "celui mai iubit fiu al tarii".
Numele lui va ramane, probabil, in doua istorii paralele: cea a artei autentice si cea a artei colaborationiste, aparuta "din lipsa de caracter" a artistului, conform expresiei criticului Pavel Susara.