Cum a pus Viktor Orban șaua pe presă. Mass-media din Ungaria îi face o campanie deșănțată cu câteva zile înainte de alegeri

Miercuri, 30 Martie 2022, ora 12:56
4809 citiri
Cum a pus Viktor Orban șaua pe presă. Mass-media din Ungaria îi face o campanie deșănțată cu câteva zile înainte de alegeri

Un document obținut de cotidianul Le Monde și mărturiile mai multor jurnaliști oferă o viziune din interior a modului în care mass media din Ungaria, în esență un conglomerat public (MTVA), fac campanie masivă și fără perdea pentru premierul ungar pentru a câștiga un nou mandat după alegerile legislative vor avea loc duminică 3 aprilie.

Acest document care dezvăluie cenzura zilnică la locul de muncă în cadrul MTVA a fost transmis în urmă cu câteva luni către Le Monde de Andras Rostovanyi, un tânăr jurnalist de 31 de ani, care a lucrat acolo din 2015, înainte de a demisiona la sfârșitul lui 2019, „dezgustat de presiunea politică constantă”.

Acum el lucrează la Nepszava, ultimul cotidian de opoziție din țară. Mărturia sa, precum și cea a mai multor jurnaliști încă activi în cadrul conglomeratului MTVA, ne permit să înțelegem din interior modul în care Orban a construit un imperiu mediatic controlat de el și care face acum campanie deschisă pentru realegerea lui la alegerile legislative din 3 aprilie.

Era în urmă cu trei ani, la sediul MTVA, conglomeratul media public maghiar, un magnific complex modern situat în suburbiile de nord a Budapestei. Balazs Bende, redactor-şef al ştirilor internaţionale, i-a convocat pe cei zece jurnalişti care lucrează pentru serviciul extern al radioului şi televiziunii maghiare. Pe 25 martie 2019, acest veteran al televiziunii publice, devenit unul dintre actorii principali în preluarea audioviziunii publice de către premierul, Viktor Orban, aflat la putere din 2010, era vizibil îngrijorat de alegeri, programate două luni mai târziu.

„Sunteți cu toții conștienți că, în această instituție, nu opoziția este cea pe care o susținem”, a le-a spus șeful subordonaților. „ Trebuie să realizăm subiecte despre imigrație și Bruxelles. Cei care nu știu să scrie despre aceste subiecte pot merge acasă. Acum este momentul să luați o decizie. Vreau un răspuns de la toată lumea: acceptați, da sau nu, să lucrați în aceste condiții? ", a adăugat el.

Tîcerea s-a lpsat în birou. Cu o voce joasă, un jurnalist îndrăznește o întrebare. „Dacă îmi fac subiectul, dar nu sunt sigur că l-am făcut bine, am dreptul să întreb dacă s-a făcut bine sau este deja o întrebare care nu ar trebui pusă? Bende îl liniștește: „Când nu ești sigur, trebuie să pui întrebări, telefonul meu mobil este mereu deschis. Toată lumea a putut vedea subiectele la care trebuie să fim cu adevărat atenți: imigrația, creștinismul… Temele din centrul campaniei electorale a domnului Orban“ a subliniat Balazs Bende.

Pentru a ne face o idee despre rezultat, trebuie doar să urmărim știrile de la 19.30 pe M1, principalul canal al acestui grup, care operează șapte canale de televiziune și șapte posturi de radio pentru un buget anual de 340 de milioane de euro. De pildă, pe 15 martie, Ziua Națională a Ungariei, Orban a organizat o demonstrație gigantică în favoarea sa, cu trei săptămâni înainte de alegeri. Discursul său în care atacă opoziția este citat pe larg – retransmis de nouă ori în douăzeci și patru de ore. În același timp, liderul opoziției Peter Marki-Zay își ține propriul miting, „dar nici măcar nu au umplut cheiurile Dunării”, subliniază batjocoritor vocea crainicului, într-un scurt reportaj care arată imagini trunchiate, cu o mulțime rară. Ca de obicei, televiziunea repetă cuvânt cu cuvânt discursul campaniei de destabilizare orchestrate de guvern, scrie Le Monde.

Jurnaliștii întâlniți de Le Monde povestesc cum șefii lor sunt „invitați în mod regulat la sediul premierului pentru briefing-uri, de la care se întorc cu directive”. „Avem o listă de subiecte sensibile asupra cărora e nevoie sistematic de acordul unui superior înainte de a publica”, explică un redactor care a lucrat pentru agenția națională de presă MTI, tot sub supravegherea MTVA. La începutul lunii martie, site-ul maghiar de investigații Direkt36 a publicat o serie de e-mailuri elocvente trimise de ierarhie echipelor MTI în ultimii ani. Ele arată că în mai multe rânduri miniștrii și oficialii guvernamentali au mers până la a dicta titlul depeșelor de presă…

Războiul din Ucraina a pus însă o problemă serioasă acestui imperiu media guvernamental. În primele ore ale conflictului, pe 24 februarie, presa guvernamentală, vizibil împietrită de ideea de a greși, pur și simplu a ignorat subiectul. Apoi „agenția MTI a folosit termenul „operațiune militară””, impus de Kremlin. Jurnalul de la 19:30 a menținut de atunci o acoperire distantă a conflictului, conform cu neutralitatea impusă oficial de Orban. Pentru a reduce la tăcere divergențele cu guvernul polonez, care este ferm pro-ucrainean, „pur și simplu nu mai vorbim despre această țară, de parcă Polonia ar fi fost ștearsă de pe hartă”, ricanează unul dintre jurnaliștii întâlniți de Le Monde.

Viktor Orban ar putea câștiga un nou mandat duminică

Duminică 3 aprilie au loc alegeri legislative în Ungaria. După 12 ani petrecuţi déjà în fruntea Ungariei, premierul Viktor Orban, fondator şi preşedinte al partidului Fidesz, va fi confruntat cu cel mai strâns scrutin. In ciuda faptului că practic toată opoziţia s-a aliniat în spatele unui candidat unic, Peter Marki-Zay, riscul este mare pentru Ungaria şi UE să asiste la o nouă victorie a lui Orban, consideră ziarul Le Monde.

Peter Marki-Zay, 49 de ani, primar foarte catolic al unui mic oraş de provincie, ar putea, graţie conservatismului său, să atragă o serie de alegători tradiţionali ai Fidesz scârbiţi de corupţie şi pentru a pune capăt conceptului de iliberalism, scrie Le Monde.

Liderul opoziției vrea să recconcilieze Ungaria şi UE, vrea să adopte moneda unică euro, promite să adere la Parchetul european pentru ca acesta să poată ancheta despre îmbogăţirile suspecte ale unor apropiaţi ai lui Viktor Orban. În fine, Marki-Zay spune că se va alinia pe poziţiile NATO în conflictul din Ucraina. Asta în contextul în care Orban, admirator al lui Vladimir Putin, întreţine o poziţie ambiguă în privinţa războiului din Ucraina.

Sondajele de oponie dau puține șande opoziției

Problema este că niciun sondaj de opinie nu dă coaliţia anti-Orban formată din 6 partide, învingătoare duminică seara. Ori, reaminteşte Le Monde care a interogat mai mulţi experţi, modul de scrutin ungar, extrem de complex, face că Marti-Zay ar avea nevoie de 2-3 puncte avans ca să fie sigur că va câştiga.

Provocator pe faţă, opozantul face şi tot mai multe gafe care sunt apoi reluate la nesfârşit de puternica maşină mediatică infeodată puterii. Foarte disparată, coaliţia a pierdut luni de zile ca să prezinte un program şi să-şi împartă mandatele în loc să-l combată pe Orban. Răstimp în care acesta din urmă şi acoliţii săi au ocupat practic toate emisiunile politice la televiziunea publică. Fidesz nici măcar nu şi-a bătut capul ca să redacteze un program iar Orban face campanie fără jurnalişti cu el, refuză orice dezbatere publică cu opozantul său, căruia nici măcar nu îi pronunţă numele, mai scrie Le Monde.

Dacă locuitorii capitalei sunt obosiţi de atâta propagandă, maghiarii din provincie rămân fideli lui Orban. Diminuarea impozitelor, ajutoarele acordate familiilor cu mulţi copii, un electorat rom foarte sărac şi dependent de orele de lucru publice oferite de municipalităţi şi, nu în ultimul rân,d subvenţiile şi paşapoartele acordate minorităţilor maghiare din ţările învecinate explică această popularitate. Corupţia cântăreşte puţin, mai ales când nivelul de trai ţi-a crescut iar partidele din opoziţie au şi ele problemele lor în acest domeniu.

Fără surpiză deci, UE trebuie să se pregătească să mai conlucreze cu Viktor Orban încă patru ani. Ca şi responsabilii din Polonia, acesta joacă acum cartea crizei refugiaţilor ucraineni ca să-i îndulcească pe europeni. Diferenţa cu aliaţii ultraconservatori polonezi este că Orban nu le-a deschis uşa refugiaţilor decât aparent. Majoritatea dintre aceştia nu rămân în Ungaria întrucât ţara nu are nicio politică de primire a acestora. In fine, conflictul din Ucraina prezintă o altă ocazie de slăbi axa pe care Orban a format-o cu Polonia. Atracţia prorusă a premierului ungar provoacă jenă la Varşovia unde toţi ultraconservatorii din partidul Dreptate şi Justiţie susţin fără să crâcnească Ucraina, conchide Le Monde.

Citeste si:
Țara vecină care raționalizează benzina subvenționată. Cantitatea maximă de carburant pe care o pot cumpăra zilnic șoferii
Țara vecină care raționalizează benzina subvenționată. Cantitatea maximă de carburant pe care o pot cumpăra zilnic șoferii
Grupurile MOL și OMV au anunțat că, începând de vineri dimineață, clienții cu vehicule de pasageri înmatriculate în Ungaria vor putea cumpăra doar maxim 50 de litri de combustibil pe zi...
Conferința privind viitorul Europei: Recomandările cetățenilor belgieni privind Referendumurile și Alegerile
Conferința privind viitorul Europei: Recomandările cetățenilor belgieni privind Referendumurile și Alegerile
În cadrul Coferinței privind Viitorul Europei, Belgia a organizat grupuri de dezbatere ale cetățenilor la nivel național. iar cei 50 de cetățeni ai grupului de dezbatere organizat sub...