Meditatia ne poate ajuta sa ne cunoastem mai bine pe noi insine, ajutandu-ne sa gasim pacea interioara, sa castigam in intelepciune. De asemenea, prin meditatie deslusim universul in care traim, trecem peste frontiera materiei, ca sa atingem spiritualitatea. Adesea aceste demersuri sunt ignorate, marginalizate.
Societatea pune accent pe eficienta materiala si randament. Totusi, sa ne amintim ca romanii lucrau numai dimineata. Si au reusit sa construiasca o lume impresionanta, durabila, potrivit HommePage.
In Evul Mediu, oamenii munceau in medie 2 zile din 3. Odata cu revolutia industriala a fost adoptat principiul potrivit caruia toti sa aiba un loc de munca, cu o durata de timp reglementata, si materialismul. Societatea noastra este atat de mult consolidata pe eficienta materiala, iar randamentul aproape ca nu se mai observa.
Ea vede fiinta umana cand ca producator, cand in calitate de cumparator. Aceasta primeste un salariu care ii da o anumita putere de cumparare. Individul este dezumanizat, precum Charlie Chaplin in filmul "Timpurile moderne".
Meditatia este o "intoarcere la surse". O metoda prin care fiinta umana isi regaseste natura umana, ca sa nu mai fie depersonalizata. A medita nu are ca scop dobandirea unor capacitati productive suplimentare. Nu are nimic de-a face cu competenta.
Meditatia permite rafinarea perceptiei asupra lumii, o mai mare luciditate, care ne permite o mai buna intelegere a urcusurilor si coborasurilor lumii in care traim. Ajuta la purificarea ideilor, in favoarea celor care ne dau forta interioara.
Remedierea dezechilibrelor din societatea noastra
Gandirea occidentala, pentru a rationa, are nevoie de a "segmenta". S-a vorbit de marketing cerebral. Se identifica concepte si se lucreaza cu ele, pentru a le face sa dea mai mult decat daca ar ramane integrate unui ansamblu.
Stiintele, tehnicile sunt concepte. Noi le externalizam, le specializam, pentru a le sistematiza si a le extinde la maximum. Este acolo un fel de productivtate intelectuala ce se afla la radacina a ceea ce se cheama "progres", foarte putin activ in alte societati.
Acest demers intelectual a dus la revolutia industriala, de exemplu. Problema este ca toate aceste "concepte" au devenit hegemonice in societatea noastra. Isi au viata lor proprie. Constiinta interna pe care o avem asupra lucrurilor, sentimentelor, emotiilor, "moralitatii" noastre, reflexele de autolimitare sunt disociate.
Nu ne-am putea imagina un cercetator spunand astazi: "Toate astea ne duc prea departe, ma opresc."
Solutia
Este chiar cea data de Bernard Baudoin in "Meditati pentru a trai mai bine". Aici se descopera rolul sau cel mai eficace. Ducand omul in interiorul lui insusi, initierea meditativa contribuie la emancipare. Trebuie ascultata doar vocea interioara,
inconstientul nostru exprimandu-se. Pentru a-l asculta este necesar sa-i acordam atentie, facand abstractie de solicitarile exterioare, renuntand realmente sa ascultam exteriorul si reactiile pe care le provoaca in noi, inchizand ochii si incepand sa te asculti pe tine.
Vei auzi "vocea interioara a intelepciunii", numita astfel de dr. Jean Loup Dervaux, vocea inconstientului nostru, el insusi in relatie cu inconstientul colectiv. E mostenit din stramosi si profita, deci, de experienta lor.
Prin antrenament se invata progresiv captarea vocii interioare, puternica si clara. Ea exprima ceea ce noi suntem si directia spre care dorim cu adevarat sa ne indreptam.