Concertul de Anul Nou de la Viena - stiai ca sansele sa prinzi un bilet sunt de 1%?

Miercuri, 01 Ianuarie 2014, ora 17:31
8513 citiri
Concertul de Anul Nou de la Viena - stiai ca sansele sa prinzi un bilet sunt de 1%?

Orchestra Filarmonica din Viena a dovedit si in acest an ca stie sa faca rating din ceea ce este cu adevarat frumos, din ceea ce este clasic, adica din ceea ce n-ai banui privind Antenele noastre.

Audienta concertului de Anul Nou al Filamonicii vieneze, difuzat pe 1 ianuarie dupa pranz, este apreciata la cateva sute de milioane de ascultatori, care au privit la peste 80 programe televizate si au ascultat la peste 300 programe radio.

La pupitru au fost numai monstri sacri

Printre tarile respective se numara si unele despre care poate nu te-ai astepta sa aiba prea multi amatori de muzica simfonica. As cita numai cateva state africane ca Botswana, Lesotho, Malawi, Mozambic, Namibia, Swaziland, Zambia, Zimbabwe sau cele din America Latina, ca Ecuador si Bolivia.

Concertul are loc traditional in fiecare dimineata de 1 ianuarie, incepand cu anul 1939 si cu foarte rare intreruperi, pe care numai razboiul le-a putut pricinui. Primul concert a fost dirijat de austriacul Clemens Krauss, care a inaugurat aceasta traditie.

De atunci, personalitati de cel mai mare prestigiu dirijoral al lumii contemporane s-au perindat la pupitrul prestigioasei filarmonici, in dimineata de Anul Nou.

Ma limitez sa amintesc nume ca Lorin Maazel (dirijor si compozitor american), Herbert von Karajan (dirijor german, de origine balcanica, iar dupa unii chiar aromana, daca este adevarat ca numele sau a fost modificat in Germania, devenind von Karajan dintr-un simplu Caraian), italienii Claudio Abbado si Riccardo Muti, japonezul Seiji Ozawa si multi al monstri sacri ai pupitrului.

Baie de multime la concert

Este un merit al televiziunii noastre publice ca persista in a prelua din capitala austriaca acest concert, in 2014 in direct, iar altadata in reluare.

In mod ciudat, nici Ceausescu nu s-a opus retransmiterii concertelor, dar nu le-a acceptat in direct. Nici nu se putea altfel, intrucat concerul era... cenzurat. Partea intaia nu se transmitea deloc, iar partea a doua o vedeam mutilata.

Este greu de spus ce taia cenzura din program, dar am identificat intr-un rand o polca, altadata un galop si uneori chiar parti din valsul Dunarea Albastra. Este de necrezut ca se poate cenzura un vals, dar cine a trait acele vremuri va intelege ca scenele de balet clasic, socotite "frivole", trebuiau scurtate, cu care ocazie se eliminau si parti din partitura.

Concertul din acest an a fost dirijat de o parsonalitate de mare prestigiu a baghetei: argentinianul Daniel Baremboim, director muzical atat la Opera Scala din Milano, cat si la Opera de Stat din Berlin.

Prin tinuta sa sobra, as zice ca a fost in concordanta cu compozitia rece a lui Richard Strauss, de la a carui nastere se aniverseaza astazi 150 de ani, dar prin gest s-a apropiat prieteneste de public si orchestra, oferindu-ne pentru prima oara ocazia sa observam un dirijor facand baie de multime prin orechestra, dand mana cu fiecare instrumentist in timpul marsului Radetzki si dovedind astfel ca marsul se poate executa si fara dirijor.

Acest mars Radetzki face parte din obisnuita "bisare" finala, cum i-ar zice francezul, "hors-programme", constand, ca in fiecare an, din trei piese: o polca, nelipsitul vals "Dunarea Albastra" si la fel de nelipsitul mars "Radetzki", despre care am vorbit.

Cine are sanse sa prinda un bilet?

Fara indoiala insa, in afara comentariilor privind programul, publicul nostru ar vrea sa stie si cum se obtine biletul la asemenea concert si - mai ales - cat costa.

Ei bine, nu costa tocmai mult. Sala are 1.744 de locuri in fotolii si inca 300 locuri in picioare. Cel mai ieftin bilet in picioare costa 30 de euro, iar cel mai scump fotoliu costa 940 de euro.

Nu va grabiti: randurile din fata sunt rezervate (contra cost, bineinteles) pentru VIP-uri, respectiv personalitati de seama. Ele vin din lumea intreaga si nu refuza o asemenea ocazie. Pentru publicul anonim, se pun in vanzare 700 de bilete.

Acestea se trag la sorti, dupa ce solicitantii s-au inregistrat in Registrul pentru loteria biletelor al Filarmonicii din Viena. In anul 2013 sansa de a castiga un astfel de bilet pentru Anul Nou 2014 era 1%. Perioada de inscriere a fost intre 2 si 23 ianuarie. Perioada este aceeasi, dar nu se stie daca sansele pentru 2015 vor fi mai mari decat au fost in 2014.

Oricum, cine vrea sa incerce trebuie sa se grabeasca.

Citeste si:
Ministrul român de Externe consideră urgentă prezenţa consolidată a NATO pe Flancul estic: ”Anunțul SUA și al Franței are un rol de descurajare”
Ministrul român de Externe consideră urgentă prezenţa consolidată a NATO pe Flancul estic: ”Anunțul SUA și al Franței are un rol de descurajare”
Ministrul de Externe, Bogdan Aurescu, a declarat joi, 20 ianuarie, că prezenţa consolidată a NATO pe Flancul estic ar trebui să se producă cât mai curând. Acesta a vorbit și despre...
Stelian Ion cere convocarea CSAT pe tema securității de pe flancul estic al NATO: ”Ar fi o dovadă de inconştienţă ca Iohannis să aştepte”
Stelian Ion cere convocarea CSAT pe tema securității de pe flancul estic al NATO: ”Ar fi o dovadă de inconştienţă ca Iohannis să aştepte”
Fostul ministru al Justiției Stelian Ion, vicepreședinte al USR, consideră că este necesară convocarea urgentă a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, pentru a discuta situaţia de...