Ziare.com

Teatru DENS la Nottara (cat de dens?)

de Sanda Visan, Realizator TVR
Marti, 05 Iulie 2016, ora 20:54

   

Teatru DENS la Nottara (cat de dens?)
Sanda Visan
Bucurestenii se obisnuisera ca vara sa gaseasca usile teatrelor inchise, desi nu putini erau cei care doreau sa converseze cu zeita Thalia, chiar si sub soarele fierbinte al lui Cuptor.

Citeste toate textele scrise de Sanda Visan pentru Ziare.com

Situatia s-a schimbat de cativa ani, mai ales sub presiunea teatrelor independente, care nu se supun acestui principiu de sezonalitate aplicat artelor spectacolului.

Asa ca, daca va vin prietenii din provincie sau din strainatate, nu se mai pot mira ca Bucurestiul teatral doarme vara, fiindca tot mai multe teatre de stat isi continua activitatea, sub o forma sau alta, si dincolo de luna iunie.

Iar Festivalul Bucurestii lui Caragiale, organizat de Primaria Generala a Capitalei, umple cu generozitate (adica gratuit) scenele si spatiile publice ale orasului, cu spectacole de rasunet la marele public.

In acest an, si Teatrul Nottara se inscrie in miscarea de deschidere spre spectatori, in perioada calduroasa a verii. Si nu oricum, ci cu o premiera nationala: Laboratorul de Teatru DENS, coordonat de iconoclastul Oleg Loevski.

Ce este Teatrul DENS?

Inainte de a afla ce este, sa facem putina istorie recenta. Marinela Tepus, director al Teatrului Nottara, l-a invitat anul trecut, la a treia editie a Festivalului Fest (in) pe boulevard, pe unul dintre cei mai cunoscuti producatori de teatru din Rusia, Oleg Loevski, cu gandul de a initia o colaborare cu regizorul rus.

S-a nascut, astfel, ideea unei componente bucurestene a proiectului international pe care iconoclastul rus il coordoneaza la Perm.

Laboratorul de Teatru DENS este un concept ce-i apartine. Proiectul este dedicat tuturor oamenilor din teatru, fie ca participa la creatie dinlauntrul sau din afara ei. A inceput prin a fi un challenge pentru tinerii actori, treptat a devenit o provocare lansata tuturor celor care s-au lasat infranti de rutina.

Dupa cum marturisea regizorul rus anul trecut, a oferit cam de 380 de ori sansa revigorarii artistice celor care se cantonasera in zona confortabilului (si in teatrele de stat acestia nu lipsesc!). Dar nu numai ei au beneficiat de aceasta "trezire" la realitatea artistica, care sfarseste in fiecare din "intruparile" ei printr-un minifestival.

Oleg Semionovici Loevski, initiatorul acestui experiment teatral, este o personalitate plurivalenta a teatrului rus: producator, regizor, critic, dramaturg, scenarist de film si initiator al unor seminarii si ateliere desfasurate in toata lumea.

Scopul sau este promovarea dramaturgiei contemporane si, folosindu-se de forta exploziva a creativitatii tinerilor, crearea unei brese in tesutul teatral actual (probabil ca regizorul nu si-a uitat tineretea hipiota, petrecuta contestatar la adresa regimului communist).

Directorul artistic adjunct al Teatrului pentru Tineret din Ekaterinburg face parte din prezidiul filialei ruse a Asociatiei Internationale a Teatrelor pentru Copii si Tineret, este expert in procesul de acordare a prestigiosului premiu de teatru national rus "Masca de Aur" si a primit, la randul sau, Premiile Internationale Diaghilev si cel al Teatrului Stanislavki.

Teatru DENS la Nottara

In varianta lui romaneasca - prima de acest fel in tara noastra - acest proiect este valorificat mai ales pe latura sa de experiment, astfel incat au raspuns provocarii sale nu numai actorii aflati intr-o anumita stare de relaxare, ci chiar varfurile actoricesti ale teatrului si independentii.

Il putem numi un proiect international, caci implica 20 de actori romani, un producator de teatru rus, 4 regizori straini, 3 regizori romani, 4 translatori si 19 oameni din echipa tehnica si administrativa a Nottara-ului. 52 de nebuni de teatru!

Cei patru regizori din strainatate sunt familiarizati cu tehnicile de lucru necesare, pentru ca munca in cadrul acestui laborator sa intalneasca succesul.

Bavarezul Andreas Raicov-Mertz si rusoaica Ekaterina Raicova Mertz s-au cunoscut tocmai la Perm, "fief-ul" teatrului-laborator condus de Loevski. De atunci (2011), cuplul s-a dovedit a fi atras creativ de tineri profesionisti din teatrele lumii, constituindu-si astfel un portofoliu de productii premiate la competitiile de profil din Rusia.

"O italianca in Rusia" poate fi considerata regizoarea Alessandra Giuntini. A studiat arta dramatica la Sankt Petersburg, unde a si debutat in filmul Saint Petersburg (2013), iar in prezent face parte din grupul de lucru al lui Oleg Loevski, cu formulele sale de teatru experimental.

Tot o tanara regizoare si actrita (are 31 de ani) este si Evghenia Bercovici. In ciuda tineretii (sau tocmai datorita ei!), ea a participat deja la realizarea mai multor productii clasice, dar si de teatru experimental.

In topul preferintelor ei se plaseaza insa laboratorul de regie, marca Loevski, desfasurat anul trecut la Sverdlovsk, unde au fost montate fragmente din tragediile lui Shakespeare.

Cei trei regizori autohtoni, Adela Bitica, Alexandru Mazgareanu si Bogdan Budes, sunt colaboratori de durata ai Teatrului Nottara, unde au semnat productii de succes (mai multe detalii despre ei puteti afla, consultand site-ul Teatrului Nottara).

Actori ai Teatrului, dar si performeri independenti au acceptat provocarea acestei saptamani de foc (la propriu si la figurat), fiindca orice atelier bine condus contribuie intr-un fel propriu la formarea creativa a fiecarui participant, atata timp cat participarea este privita ca o experienta din care se poate invata ceva, indiferent cat de stresat te poti simti.

Publicul care va veni la Teatrul de Arta se va intalni, intre altii, cu Ada Navrot, Ioana Calota, Dani Popescu, Anda Caropol, Alexandru Mike Gheorghiu. Adica actori din diverse generatii, dar cu sufletul tanar si mintea alerta.

Ce au ei de facut?

Ieri cele trei echipe de lucru au inceput repetitiile la sediul din Bd. Magheru al Teatrului Nottara.

Printre decoruri depozitate in salile de spectacol, scaune demontate, mese cu picioarele in sus si detinuti care ii ajuta pe oamenii teatrului sa curete locul, in vederea stagiunii urmatoare, dupa ce s-a aflat ca Teatrul Nottara poate juca linistit acasa, fiindca bulina care i-a patat fatada atatia ani buni era una fictiva. Dar "decorul" nu ar trebui sa influenteze in vreun fel laboratorul, care are inclusa ideea de improvizatie in insusi centrul conceptului.

Actorii au facut cunostinta cu regizorii, cu textele si s-au pus imediat pe treaba, adica au trecut la lectura lor.

Trei echipe, trei texte: Estrogen, de Joanna Ovsianko, Iubirea la oameni, de Dmitri Bogoslavski, si Burlaci si burlacite, de Hanoch Levin.

Desigur ca, vazand titlurile, poti exprima speranta ca la editiile viitoare (caci, daca va fi un succes, nu vad de ce laboratorul nu ar continua) sa fie incluse si texte romanesti contemporane.

Pe actori ii asteapta apoi alte patru zile de repetitii intense, pe unde au gasit loc in teatru, fie ca e vorba de scena mare, de foaier sau de sala de lectura.

Improvizata, dar nu neinspirata este si scenografia, alcatuita ad-hoc (prin serviciile regizorilor romani implicati in proiect), din costume si elemente de decor existente in depozitul teatrului (si cate lucruri minunate nu se gasesc in aceste locuri!), astfel incat investitia la acest capitol este doar de creativitate.

Spectatorii vor alege

In weekendul urmator, cele trei productii realizate cu sufletul la gura vor iesi in fata publicului, pe scena Teatrului de Arta din Bucuresti.

N-au insa a se teme de vreo neimplinire, caci si-au asumat statutul de work in progress si asa trebuie si privite si evaluate.

Experimentul nu este unul fara miza. Dincolo de faptul ca da refresh trupei teatrului (desi, dupa atatea deplasari la care a fost obligata, nu s-ar putea spune ca echipa nu este dinamica, ci tocmai contrariul!), proiectul implica la modul direct si publicul, in actul de productie teatrala.

Fiindca spectatorii vor vota cel mai bun spectacol din cele trei, care va intra in repertoriul Teatrului Nottara, in urmatoarea stagiune. Cu alte cuvinte, publicul ii da regizorului castigator viitorul contract cu Nottara, prin care acesta va conduce echipa castigatoare, de la forma contrasa realizata in cadrul laboratorului, la cea definitiv dezvoltata, de spectacol de repertoriu.

Se intelege ca, pentru a putea vota, spectactatorii, care au acces gratuit, vor trebui sa vada toate cele trei reprezentatii programate in weekend: pe 9 iulie, orele 17 si 20, iar pe 10 iulie, ora 18.

Nottara da astfel recunoasterea meritata publicului sau, pe care il implica inca o data in alcatuirea programului repertorial.

Iar Teatrul de Arta, cu scena si gradina sa, s-a dovedit a fi o gazda eleganta pentru Nottara, in toate aceste ultime opt luni de zile, in care institutia din Bd. Magheru a fost nevoita sa joace oriunde, numai acasa, nu.

Asa ca invitatia Teatrului Nottara merita luata in considerare, fiindca are potentialul de a furniza amatorilor un weekend plin de neprevazut (artistic), intr-o ambianta placuta, intr-un colt de Bucuresti care, ca prin minune, si-a pastrat intact farmecul interbelic.

Teatrul de Arta, 9 iulie, ora 17:00

ESTROGEN/Tiramisu
Autor: Joanna Ovsyanko
Regizor: Andreas Raicov-Mertz si Ekaterina Raicova Mertz
Asistent regie: Alexandru Mazgareanu
Translator insotitor: Alma Andreescu
Regizor Tehnic: Ionela Bahnaru

Distributie:
Cristina Stoica Ivanciuc- Directoarea
Raluca Juganaru- Executive Manager
Ioana Calota- Account Manager
Laura Anghel- Contabila
Marina Palli- Media planner
Raluca Tita- Creative
Mircea Teodorescu- Baiatul

Teatrul de Arta, 9 iulie, ora 20:00

IUBIREA LA OAMENI
Autor: Dmitri Bogoslavski
Regizor: Evghenia Bercovici
Asistent regie: Adela Bitica
Translator insotitor: Raluca Radulescu
Regizor tehnic: Dragos Moloiu

Distributie:
Dani Popescu- Kolea
Ada Navrot- Liuska
Anca Bajenaru- Olga Borisnova
Anda Caropol- Lidia Fiodorovna
Claudiu Romila- Serghei
Sorin Cocis- Ivan
Sorina Stefanescu- Nastea
Vlad Trifas- Ciubasov
Carmen Lopazan- Olga
Carmen Florescu- Maska

Teatrul de Arta, 10 iulie, ora 18:00

BURLACI SI BURLACITE
Autor: Hanoch Levin
Regizor: Alessandra Giuntini
Asistent regie: Bogdan Budes
Translator insotitor: Bogdan Budes
Regizor tehnic: Dana Popescu

Distributie:
Daniela Minoiu
Luminita Erga
Alexandru Mike Gheorghiu,
Vlad Galatianu

Sanda Visan este realizatoare TV. A studiat critica de teatru si film la I.A.T.C. Ion Luca Caragiale din Bucuresti si s-a specializat in mass media si comunicare, ca bursiera Fulbright, la Universitatea Temple, din Philadelphia, USA. Pe langa sutele de programe TV realizate, a contribuit cu articole in reviste de specialitate teatrala si cinematografica.

Despre ce vrei sa scriem?
Urmareste Ziare.com pe Facebook  si pe Instagram  Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Ziare.com.

Sursa: Ziare.com

Articol citit de 4339 ori

Urmareste Ziare.com pe

Urmareste stirile Ziare.com pe Facebook
Nu exista comentarii postate de utilizatori.


Platforma pentru solutionarea online a litigiilor