Fascinanta lume a lui "Ia-ma, nene!" - Autostopul ca mod de viata

Miercuri, 14 Mai 2014, ora 08:21
9437 citiri
Foto: agenda.ro

Mii sau zeci de mii de oameni fenteaza in fiecare an sistemele public si privat de transport recurgand la cea mai veche strategie din lume: "Ia-ma, nene!". De la formele primitive de odinioara, odata cu aparitia Internetului si a Facebook-ului, gruparea a devenit un fenomen organizat, cu site-uri dedicate si mii de membri.

Vlad Basalici este creatorul paginii de Facebook "Autostop Tulcea Bucuresti", care are aproape 5.000 de membri. Dar e numai una din multele. Pe Facebook mai gasesti Autostop, "Ia-ma nene Moldova", "Ia-ma nene, prin Romania", Autostopistul, Autostop Bucuresti Vama Veche.

In timp ce multi dintre turistii romani se chinuie cautand curse ieftine sau variante cu trenul, Sorin Andrei face autostopul ca sa strabata Europa. "Majoritatea soferilor cu care am mers erau romani care lucrau pe tiruri. In general exista o forma de solidaritate/nationalism la distanta printre ei", povesteste Sorin Andrei pentru Ziare.com.

"Eu am terminat facultatea la Cluj, dar sunt din Tulcea. Era o modalitate de a ajunge la facultate. In Bucuresti trebuie sa stai in capat spre Pitesti si reuseam rar sa iau un autostop. Din Cluj era mai usor, puteam sa iau pana la Sibiu, din doua bucati, si faceam drumul din doua bucati", povesteste Vlad Basalici inceputurile "autostopismului" sau.

"Cel mai picant a fost cand m-a luat un taximetrist din Cluj si mi-a zis ca el nu ia bani, la autostop, ca avea si el mandria lui. Luase pe cineva pana la Baia Mare si se intorcea la Bucuresti si am mers tot traseul cu el. M-a servit si cu pizza", isi aminteste el.

Sorin Andrei a inceput sa faca autostopul din intamplare. "Imi doream sa fac o calatorie mai lunga si am mers pentru prima data in Romania cand am participat la o tabara in miscare. Dar nu am putut sa ajung acolo de la inceput pentru ca aveam un examen in ziua respectiva, astfel ca am plecat dupa examen si am mers toata ziua in spatele taberei sperand s-o prind din urma. Am reusit sa-i ajung abia cand au ajuns la hotel.

M-a atras ca experienta, dar mi se pare ca are si ceva in plus fata de o calatorie cu avionul sau autocarul, fiind scutit de toate interactiunile cu companiile de transport. Nu am mers niciodata cu soferi agresivi, in schimb am avut de mai multe ori probleme cu companiile de transport".

Unele orase sunt dominate de o singura firma de transport. Vlad Basalici e indignat pe monopolul unei firme din Tulcea si a inceput sa o saboteze prin autostop si apoi prin crearea paginii de Facebook.

"Am facut vreo 7-8 ani autostopul. Acuma in Tulcea e o mare problema, e o singura firma de transport si biletul costa 70 de lei, e foarte scump. Acum vreo doi ani, m-am gandit sa fac un grup pe Facebook. Mai intai cu prietenii, apoi au inceput sa intre oamenii. Un tip a bagat vreo 700 de oameni pe grup, toti prietenii lui. Acum au ajuns sa fie vreo 4-5.000 de oameni". Ei se cauta si isi cer sau isi ofera reciproc transport, atunci cand au nevoie.

Nu intotdeauna autostopul e gratuit. "Plata? Depinde de distanta. De obicei, intre o treime si jumatate din cat ar costa calatoria cu trenul sau cu masina. Aveam un prieten autostopist care, dupa ce oprea masina, ii zicea ingenuu soferului 'Multumesc' si naiv iesea si inchidea usa. Soferii il priveau siderati, se asteptau totusi sa plateasca", rade Basalici.

Dar, recunoaste el, "cei mai importanti sunt cei cu masina, ca daca nu ar fi ei... Unii se plictisesc si vor sa te ia gratuit. Oricum e mai ieftin decat daca ai merge cu firma".

Turistul autostopist

Sorin Andrei vorbeste si despre frumusetea locurilor pe care ajungi sa le descoperi din intamplare, tocmai pentru ca faci autostopul.

"Mi-a placut cel mai mult in Luxemburg. Acolo exista o parcare uriasa de tiruri unde vin foarte multi soferi pentru ca pretul benzinei este mai mic si de asemenea ciocolata si tutunul sunt mai ieftine. Am ajuns acolo la sfarsitul unei zile de sambata la recomandarea unor romani din Strasbourg.

Mi s-a spus ca, desi o sa ocolesc putin, o sa-mi pot gasi o calatorie catre orice destinatie mult mai usor. M-am imprietenit cu niste romani, numai ca duminica nu se circula cu tirurile si am preferat sa-mi las lucrurile la ei si sa vizitez Luxemburgul. Am stat cu acelasi sofer pana am ajuns in Spania. Intr-o pauza de 9 ore a soferului, am vizitat si orasul Valance.

E interesant ca nu puteam sa-mi programez orasele pe care o sa le vad si, desi aveam o destinatie in calatorie, partea intamplatoare mi se pare mai interesanta si mai putin stresanta", isi aminteste el.

Viata dura de autostopist

Vlad Basalici a simtit si fiorii reci ai temerii ca s-ar putea sa i se intample ceva, pentru ca nu intotdeauna dai peste soferi care te vor transporta in siguranta pana undeva.

"Am mai fost o data pana in Ungaria, la Pecs, unde un prieten zisese ca se gasesc schiuri ieftine. Am mers cu trenul pana la Arad si de la Arad pana in Pecs am luat o masina de la granita. Erau niste unguri, tineri, erau ok. Cand ne-am intors s-a facut noapte, faceam stopul si ne-a luat un individ care a inceput sa ne povesteasca cum e el dat in urmarire in tara.

La un moment dat, s-a oprit masina si el s-a dat jos si a inceput sa caute ceva in portbagaj. Cu prietenul meu, ne uitam unul la altul si ne intrebam daca mai iesim intregi din chestia asta", povesteste acum amuzat Basalici.

"Am mai avut un accident cu autostopul. Plecam de la Tulcea si un individ pe care il cunostea fratele meu a zis 'Hai sa va iau'. Am mers, dar el era genul caruia ii placea sa vorbeasca cu cei din spate in timp ce conducea. Si, la un moment dat, pe langa Orasul de Floci a iesit in camp. I s-a stricat directia, masina nu a mai putut merge, a trebuit sa vina unul cu tractorul sa o ia".

Sorin Andrei a trecut printr-un alt tip de experienta neplacuta, in timp ce facea autostopul in insorita Spanie.

"Cand m-am intors din Spania, am gasit un loc foarte prost pentru autostop si a trebuit sa merg pe jos foarte mult pe autostrada. Eram ca intr-un desert pentru ca masinile erau atat de rapide incat mi se parea ca nu ma vede nimeni, pe marginea drumului era pustietate, iar eu eram atat de dezhidradat incat apa foarte calda pe care o aveam mi se parea un lux limitat.

Cred ca a durat vreo 5 ore in care alternam o ora de stat cu una de mers. Pana la urma m-a luat o familie cu un turism. M-am inteles un pic cam greu cu ei, dar mi-am dat seama dupa ceva timp ca unul din ei e roman. Nu am mers foarte mult cu ei, dar au fost foarte de ajutor pentru ca s-au intors din drum ca sa ma lase la o benzinarie cat mai mare"

Motivatii. De ce te iau soferii? Ca sa te ajute sau sa profite?

I-am intrebat pe cei doi autostopisti de meserie care e tipologia celui care ia la autostop. Vor doar sa duca niste oameni, sa obtina niste bani?

"In general sunt cei cu tirurile, pentru ca se plictisesc si au nevoie sa zica si ei cuiva 'Uite ce buna e aia!'. Soferii profesionisti stau toata ziua la volan, sunt plictisiti si au nevoie sa mai zica povesti. Unii sunt foarte tacuti, se intampla sa nu aiba chef sa vorbeasca si atunci il lasi pe om in pace", spune Basalici.

"Mi-e destul de greu sa-i impart in categorii pe cei cu care am mers, prefer sa-i pastrez intr-una singura. Mi se pare ca exista un anumit profil de om care este disponibil pentru a lua autostopisti. Poate a facut si el asta candva sau poate vrea sa aiba companie pe drum, alteori e pura intamplare.

Cert e ca trebuie iti gasesti un loc bun pentru a-ti creste sansele. Eu urmaresc sa stau pe autostrazi care sunt un fel de coridoare internationale si ma uit dupa parcari cat mai mari", spune Sorin Andrei, care adauga "La bani nu ma pricep, dar cred ca e bine sa ai bani de mancare mereu si bani de cazare pentru momentele grele, daca nu ai cort".

Inevitabil, se mai stabilesc si relatii de prietenie. Basalici povesteste cum s-a imprietenit cu un sofer. "Cineva din Tulcea lucra la o firma si ma mai ducea din cand in cand, si ajunsesem sa ii cunosc povestile. Se crease o relatie intre noi. Odata imi zicea ca va merge in Grecia, cand ma intalneam din nou, il intrebam cum a fost in Grecia, ce mai face fiica-sa, eram la curent cu viata lui", isi aminteste el.

"Nu m-am plimbat suficient de mult incat sa pot sa vorbesc despre o tara versus alta, cert este ca in strainatate e mai greu sa gasesti un loc bun pentru autostop, dar infrastructura te poate ajuta sa gasesti o calatorie pe o distanta mai lunga. Spre exemplu, eu am mers cate 2 zile cu unii oameni.

Majoritatea soferilor cu care am mers erau romani care lucrau pe tiruri. In general, exista o forma de solidaritate/nationalism la distanta printre ei", spune Sorin Andrei.

"Daca stai cu cartonul pe marginea drumului, poate sa fie frustrant, poti sa nu prinzi. Cand esti intr-o anumita stare, vezi frumusetea lucrurilor. Dar cand ploua de mama focului, iti doresti sa te ia cineva", incheie filozofic Vlad Basalici.

Burduja, la depunerea candidaturii pentru Primăria Capitalei: „Îl provoc pe Nicuşor Dan la o dezbatere. Vreau să văd dacă are curajul să se lupte cu mine” VIDEO
Liderul PNL Bucureşti, Sebastian Burduja şi-a depus, sâmbătă, 27 aprilie, candidatura la Primăria Capitalei, şi a declarat cu acest prilej că îl provoacă pe actualul primar la o dezbatere...
CTP, devastator cu Piedone: ”Candidatul Parizer Usturoi. Așa un afront?... Semn rău pentru interlopul poporului”
Jurnalistul Cristian Tudor Popescu a comentat cu aciditate ultima ieșire publică a lui Cristian Popescu Piedone, candidat la Primăria Capitalei, care și-a prezentat programul cu care vrea să...
#Autostop Vlad Basalici Facebook, #Sorin Andrei autostopisti povesti soferi, #Basalici Andrei autostop transport , #turism